به گزارش می متالز، حبیب الله طاهرخانی اظهار کرد: شهر جدید هشتگرد از اواخر دهه ۶۰ مکانیابی و عملیاتی شد که طبق برآورد ما بر اساس طرح جامع و طرح توسعه شهری، این شهر جدید ظرفیت جذب ۶۰۰ هزار نفر جمعیت را دارد اما در حال حاضر حدود ۸۰ هزار جمعیت در این منطقه اسکان یافتند.
وی افزود: یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی این شهر از جذب جمعیت، موضوع حمل و نقل آن است. فقدان یک حمل و نقل سریع و ارزان بین هشتگرد - کرج – تهران باعث توقف جمعیت پذیری این شهر جدید شد که در همین راستا یکی از اولویتهای اصلی در دولت یازدهم و دوازدهم ایجاد دسترسی مترو بین هشتگرد، کرج و تهران بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز (سه شنبه ۱۰ دی ماه) با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و مقامات استان البرز، متروی شهر جدید هشتگرد افتتاح میشود، گفت: برای شهر جدید بهارستان نیز احداث متروی این شهر به کلانشهر مادر (اصفهان) را در دستور کار قرار دادهایم. ساخت متروی شهر جدید گلبهار به مشهد نیز در دست اجرا قرار دارد و پروژه متروی پردیس - تهران را هم آغاز کردهایم.
طاهرخانی با تاکید بر اینکه در سطح جهانی، توسعه شهرهای پیرامونی کلانشهرها با گسترش حمل و نقل ریلی در جریان است، یادآور شد: ما در کشور متأسفانه با تأخیر وارد این سیاست شدهایم و یکی از دلایلی که تاکنون نتوانستهایم شهرهای پیرامونی کلانشهرها را توسعه دهیم، تأخیر در احداث متروی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر بوده است.
وی زمان آغاز عملیات اجرایی متروی شهر جدید هشتگرد را از سال ۹۰ عنوان و اظهار کرد: این مترو از گلشهر کرج با طول نزدیک به ۲۶ کیلومتر تا ورودی شهر جدید هشتگرد احداث شده است. طول زمان سفر پیشبینی شده از ایستگاه شهر جدید هشتگرد تا ایستگاه متروی صادقیه چیزی حدود ۴۰ دقیقه است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید تاکید کرد: با توسعه خطوط ریلی به ویژه اتصال شهرهای حومهای به شهرهای مادر از طریق مترو گامهای مهمی برای کاهش آلودگی هوا برداشتهایم و به طور قطع با افتتاح متروی هشتگرد شاهد کاهش سفرهای خودرویی به تهران از شهرهای حومه خواهیم بود.
وی افزود: طول مسیر از ایستگاه صادقیه تا هشتگرد ۶۷ کیلومتر است که از صادقیه تا گلشهر کرج احداث شده و نزدیک به ۲۶ کیلومتر به این مسیر اضافه شده که مجموعاً این پروژه با ۶۷ کیلومتر فردا به افتتاح میرسد.
طاهرخانی درباره ارزش پروژه متروی هشتگرد اظهار کرد: کل اعتبارات اجرایی این طرح با قیمتهای امروز هزار میلیارد تومان بوده است که بخش عمدهای از منابع آن از طریق دولت تأمین شده است. ضمن اینکه با انتقال سفرهای خودرویی به ریل در مسیر هشتگرد- کرج – تهران شاهد کاهش تصادفات جادهای خواهیم بود.
این مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: سرعت قطار متروی هشتگرد – تهران ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است و تلاش داریم مدت زمان سفر را به حداقل برسانیم.