تاریخ: ۰۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۰
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۷۷۹۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

از آب سالم برای ۱۰ میلیون جمعیت روستایی تا ثبت نام ۲۴۰ هزار متقاضی مسکن ملی

می متالز - برنامه‌ریزی برای بهره‌مندی ۱۰ میلیون جمعیت روستایی از آب سالم، ثبت نام ۲۴۰ هزار نفر در طرح مسکن ملی، آمادگی نیروی دریایی برای همکاری در اجرای طرح صلح هرمز، نیاز ۳۰ درصد مدارس کشور به مقاوم‌سازی و بازسازی، نهایی شدن قرارداد برقی شدن راه‌آهن شمال و ثبت جهانی پارک دریایی نخیلو از مهمترین عناوین اخبار استان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته است.
از آب سالم برای ۱۰ میلیون جمعیت روستایی تا ثبت نام ۲۴۰ هزار متقاضی مسکن ملی

جمعیت روستایی بهره‌مند از آب سالم ۱۰ میلیون نفر می‌شود
به گزارش می متالز، وزیر نیرو گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پایان دولت دوازدهم جمعیت روستایی برخوردار از آب شرب سالم و پایدار در کشور را به ۱۰ میلیون نفر برسانیم.
رضا اردکانیان که امروز برای افتتاح چند پروژه آب و برق وارد گیلان شد، افزود: ما در پویش الف- ب ایران وعده دادیم که در نیمه دوم امسال هزار و ۱۲۴ روستای کشور را به شبکه آب شرب سالم متصل کنیم و تاکنون هم روند و سرعت کار خوب بوده است.
وزیر نیرو همچنین در حاشیه افتتاح سدلاستیکی گالشکلام لنگرود گفت: از ابتدای پویش الف - ب - ایران تا کنون که هفته دهم آن را پشت سر می‌گذاریم، وزارت نیرو ۸۵ طرح ملی را در سطح کشور با سرمایه‌گذاری بیش از هفت هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسانده است و تا آخرسال نیز بقیه ۲۲۷ طرح با سرمایه گذاری ۳۳هزارمیلیارد تومان مورد بهره برداری قرار می گیرند.
نرخ برق چه تغییری می‌کندوزیر نیرو  در زمینه نرخ  برق نیز گفت: براساس تصمیم هیات وزیران هرساله قیمت برق بیش از هفت درصد افزایش داده نمی شود و سال گذشته همین مقدار بود و امسال و سال آینده هم در همین حد تعیین شده است و تغییر دیگری در این زمینه وجود ندارد.
رضا اردکانیان همچنین  با بیان اینکه نقش سیستم مناسب شبکه فاضلاب در بهداشت عمومی و محیط زیست بسیار مهم است، افزود : در راستای ساماندهی شبکه فاضلاب تا کنون ۲۳۲ تصفیه خانه در مدار بهره برداری قرار گرفته است.
به گفته اردکانیان، با یکپارچه سازی ساختار شبکه های آب وفاضلاب شهری وروستایی ازجمله در موضوع فاضلاب روستایی شاهد تحولی بزرگ خواهیم شد.
بهره‌برداری و کلنگ زنی ۱۲ پروژه ملی و زیر بنایی برق منطقه‌ای با سرمایه‌گذاری ۴,۶۱۲ میلیارد ریال به صورت همزمان در صومعه سرا، افتتاح سد لاستیکی گالش کلام لنگرود با ۲۰ میلیارد تومان هزینه و سرمایه‌گذاری، اجرای ۲ طرح برق رسانی شرکت برق منطقه‌ای گیلان با ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار و ساخت یک مجتمع آبرسانی به ۱۵ روستا با ۲۹۹میلیارد تومان اعتبار در شهرستان آستانه اشرفیه و حضور در نشست مشترک شورای هماهنگی و توسعه صادرات ایران (اوراسیا) در رشت و دیدار مردمی در برق منطقه‌ای گیلان، برنامه‌های سفر یک روزه وزیر نیرو به این استان است.
آمادگی نیروی دریایی برای همکاری در اجرای طرح صلح هرمز 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: در اجرای طرح "صلح هرمز"، برای همکاری با هر کشوری در منطقه که برای دستیابی به امنیت جمعی تلاش کند آماده هستیم.
دریادار حسین خانزادی در حاشیه دومین همایش زوج‌های آسمانی نیروی دریایی ارتش در مشهد افزود: در فضایی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی همراه با سپاه پاسداران امنیت را به‌طور کامل برقرار کرده‌ نیاز به حضور هیچ بیگانه‌ای برای برقراری امنیت در منطقه خلیج‌ فارس نداریم.
رییس جمهوری اسلامی ایران در نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد پویش "صلح هرمز" را به عنوان یک برنامه همکاری منطقه‌ای شامل هشت کشور برای ایجاد صلح پایدار و درازمدت در تمام منطقه مطرح کرد که هدف از آن برقراری امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز با مشارکت تمام کشورهای منطقه و به دور از دخالت نیروهای بیگانه است.

۳۰درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم‌سازی و یا بازسازی است
وزیر آموزش و پرورش نیز که به آذربایجان شرقی سفر کرده است، با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند توجه هستند، گفت: ۱۸ درصد این مدارس نیازمند مقاوم‌سازی و ۱۲ درصد نیازمند تخریب و بازسازی است.
محسن حاج میرزایی در مراسم افتتاح دبیرستان ماندگار طالقانی تبریز افزود: دولت برای رفع سختی و مشکلات آموزش و پرورش متناسب با میزان مشارکت خیران تخصیص ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را تضمین کرده است.
اهمیت توجه به کیفیت در نوسازی مدارس/ در این آیین، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز بر بهبود عملکرد در استفاده از فضاهای آموزشی تاکید کرد و گفت: در نوسازی مدارس باید به کیفیت توجه شود.
علی الهیار ترکمن اظهار کرد: توسعه عدالت آموزشی فقط به معنای آموزش دادن به لازم التعلیمان نیست بلکه ارایه کیفیت آموزشی هدف اصلی است.
جمع‌آوری ۲۴ هزار بخاری نفتی از مدارس کشوررییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور هم در این مراسم با بیان اینکه ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی برای استانداردسازی گرمایش مدارس اختصاص یافته است، گفت: ۲۴ هزار بخاری نفتی از مدارس کشور جمع‌آوری شد.
با این حال به گفته مهرالله رخشانی مهر، هنوز هم گرمایش ۲۵ هزار کلاس درس در کشور با بخاری نفتی تامین می شود.
وی افزود: ۶۳ هزار بخاری گازی خانگی نیز در کلاس های درس کشور وجود دارد که در گام های بعدی استانداردسازی می شوند.

وزیر فرهنگ: ساختار نظام ارتباطات ایران نمی‌تواند محلی باقی بماند
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ارتباطات در جهان از "نظام محلی" به "نظام فرامحلی" توسعه یافته لذا ساختار نظام ارتباطات ایران دیگر نمی‌تواند "محلی" باقی بماند.
سید عباس صالحی در مراسم پایانی چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر خراسان رضوی در مشهد افزود: بر این اساس اگر بخواهیم در قفس جغرافیا باقی بمانیم حتما جنگ رسانه‌ای را باخته‌ایم.
به گفته صالحی، نظام رسانه‌ای دیگر نمی‌تواند فقط به صورت "تک رسانه‌" فعالیت کند. فضای ارتباطات فقط می‌تواند در فضای "چند رسانه‌ای‌ شبکه‌ای" مفید باشد. نظام رسانه‌ای از ارتباط یک سویه به ارتباط دوسویه در حال حرکت است که باید این اتفاقات را به رسمیت شناخت.

قرارداد برقی شدن راه آهن شمال نهایی شد
وزیر راه و شهرسازی گفت: قرارداد برقی شدن راه آهن گرمسار- اینچه برون ( راه آهن شمال) با طرف خارجی نهایی شد.
محمد اسلامی که به مازندران سفر کرده است، در حاشیه کلنگ زنی تقاطع  چهارگانه غیر همسطح ساری افزود: این قرارداد چندین سال قبل منعقد شده بود که به دلیل برخی  مشکلات به مرحله اجرایی نرسیده بود اما در سفر اخیر به مسکو، این قرارداد نهایی شد و بزودی نیز اجرایی می شود.
وی میزان قرارداد این پروژه ریلی را حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و اظهار داشت: با برقی شدن شبکه راه آهن شمال بخشی از ترافیک محورهای راههای زمینی به این شبکه انتقال داده می شود.
۲۴۰ هزار نفر متقاضی مسکن ملی شدندوزیر راه و شهرسازی همچنین  در آیین کلنگ زنی طرح اقدام ملی مسکن مازندران در ساری گفت: ۲۴۰ هزار متقاضی برای طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور ثبت‌نام کردند.
 اسلامی افزود:  در مجموع در قالب طرح اقدام ملی مسکن حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای ایران با مشارکت متقاضیان ساخته می شود.
وی اضافه کرد : حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام  ملی در بافت فرسوده و مابقی در سایر اراضی پیش بینی با مشارکت مردم احداث خواهد شد و این وزارتخانه نیز کار نظارت بر ساخت این واحد ها را انجام می دهد.

پارک دریایی نخیلو ثبت جهانی شد
مدیرکل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پارک ملی دریایی نخیلو دیر از توابع استان بوشهر از طرف اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت به‌ عنوان منطقه حفاظت شده پستانداران دریایی تائید شد.
داوود میرشکار افزود: کارشناسان انجمن مردم نهاد طرح سرزمین در نشستی که بدین منظور در اسفند سال گذشته در شهر سلاله کشور عمان برگزار شد، پنج منطقه را از ایران به‌ عنوان مناطق مهم پستانداران دریایی معرفی کردند که ۲ منطقه به صورت مشترک با کشورهای کویت و پاکستان ارائه شد و سه منطقه نیز با نام‌های آب‌های ساحلی نخیلو، جزایر غرب هرمزگان و سواحل شمالی هرمز از ایران ارائه شد.

سه هزار پروژه ورزشی تا پایان دولت تدبیر افتتاح می‌شود
تا پایان خدمت دولت تدبیر و امید حدود سه هزار پروژه ورزشی نیمه‌تمام کشور که ساختشان از ۱۰ تا ۱۵ سال پیش شروع شده بود، به بهره برداری می‌رسد.
این خبری است که مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان عصر پنجشنبه در آئین افتتاح ورزشگاه پنج هزار نفری شهید عباسعلی ناطق نوری در شهرستان نور  اعلام کرد و افزود :‌ از زمانی که سه سال پیش به عنوان وزیر ورزش و جوانان شروع به کار کردم بیش از چهار هزار پروژه نیمه تمام در کشور وجود داشت که با تلاش صورت گرفته تا سال گذشته ۷۰۰ پروژه از این تعداد به بهره برداری رسید.
وی گفت : امسال نیز با برنامه ریزی انجام شده با وجود تحریم و شرایط سخت اقتصادی کشور، تکمیل ۷۰۰ پروژه نیمه کاره هدف گذاری شده است که تاکنون ۴۰۰ پروژه افتتاح شده و بقیه نیز تا پایان سال به بهر برداری خواهد رسید.

ساخت ۲۰ هزار مسکن ملی در کشور شروع شد
معاون مسکن شهری بنیاد مسکن کشور گفت: ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در کشور شروع شد.
جواد حق شناس در آیین کلنگ زنی طرح اقدام ملی مسکن مازندران افزود: این واحدهای مسکونی در شهرهای زیر۲۵ هزار خانوار  در دست ساخت قرار دارد.
وی اضافه کرد : در مجموع ۱۰۰ هزار مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار کشور با نظارت بنیاد مسکن ساخته می شود.

مونسان: امسال امید به حضور ۱۰ میلیون گردشگر خارجی در کشور داریم
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امیدواریم تا آخر امسال تعداد گردشگران خارجی کشور به ۱۰ میلیون نفر برسد که نسبت به ۴.۶ میلیون نفر سال ۹۶ بسیار عدد مناسبی است.
علی‌اصعر مونسان در حاشیه بازدید از کاخ صفی‌اباد بهشهر مازندران در گفت وگو با خبرنگاران افزود: در دو سال گذشته پروژه های متعدد گردشگری به مجموعه گردشگری کشور اضافه و تعداد گردشگران خارجی نیز دو برابر شده و امسال امیدواریم تا آخر سال تعداد این گردشگران به عدد ۱۰ میلیون نفر برسد که نسبت به ۴.۶ میلیون نفر سال ۹۶ بسیار عدد مناسبی است.

۸ هزار بیمار خاص در ورزش قهرمانی فعال هستند
رییس فدراسیون ورزشی بیماران خاص و پیوند اعضا از فعالیت افزون بر هشت هزار نفر از اعضای این فدراسیون در حوزه ورزش قهرمانی خبر داد و گفت: بیشتر این بیماران در حوزه های مختلف دیالیزی، پیوندی، ام اس، دیابت، تالاسمی و هموفیلی فعال هستند.
فاطمه هاشمی در فرودگاه بجنورد در گفت و گو با خبرنگاران افزایش شمار ورزشکاران فعال در چند سال اخیر، رواج ورزش در خانه بیماران خاص و ترویج ورزش در بین آنها را از اهداف اصلی فدراسیون دانست.

رونق تولید و مقاومت اقتصادی در گرو تبعیت از رهبری است
دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در امور نیروهای مسلح راه پیروزی در شرایط کنونی مقاومت اقتصادی و رونق تولید با روحیه جهادی و انسجام وحدت ملی، تبعیت از فرمایشات رهبری دانست.
سردار سرلشکر سیدیحیی رحیم‌صفوی در اجلاسیه نهایی کنگره ملی ۱۵۰۰شهید هرمزگان افزود: حدود ۲۰۰ کشور مستقل در جهان داریم اما رهبری دلسوز، خردمند، حکیم، مهربان مانند رهبر انقلاب ندارند.

بازار رو به رشد سیب ایران در خارج از کشور
ر
ییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: یک کشور آسیایی دیگر به جمع متقاضیان سیب درختی این استان و کشور اضافه شد و به زودی یک هیات بلند پایه خارجی برای خرید سیب درختی به این ارومیه سفر می‌کند.
غلامرضا بابایی افزود: ۷۵۰ هزار تن سیب درختی در سردخانه‌های این استان وجود دارد و سفر هفته آینده این هیات به استان می‌تواند مسیر جدیدی پیش‌روی صادرات سیب کشور قرار دهد.

 نگرانی از خالی شدن روستاها از سکنه 
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیرکشور گفت: خالی از سکنه شدن برخی از روستاها نگران کننده‌ است درحالی که مسیر رفع مشکلات روزافزون شهرهای بزرگ صرفا با حمایت از روستاها و شهرهای کوچک قابل حل است.
مهدی جمالی نژاد  در سی و سومین نشست مدیران کل امور روستایی و شوراهای استانداری‌های کشور در قم بیان کرد: اگر توجه و حمایت واقعی از روستاها صورت بگیرد بخش بزرگی از مشکلات بیکاری، آلودگی هوا و معضل حاشیه نشینی از بین می‌رود.
وی گفت: توزیع نامتوازن بافت جمعیتی و مهاجرت‌های غیرکارشناسی علت اصلی تمام مشکلات اجتماعی و آسیب‌های مناطق حاشیه‌ای و شهرهای کوچک می‌باشد.

دفع پسماند در منطقه سلفچگان تهدید جدی برای قم است
فرماندار قم سایت بازیافت پسماند ویژه را که در منطقه سلفچگان و بالادست قم قرار دارد،‌ تهدید جدی برای استان خواند. 
مرتضی حیدری در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه قم، افزود: پسماندهای ویژه از اطراف قم، اصفهان، همدان و تهران در سایت سلفچگان انباشت می‌شود.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از این روند، بخشداران و دهیاران مکلف شدند از انباشت پسماند در سلفچگان جلوگیری کنند که پس از مدتی دفع پسماند در اطراف رودخانه قم صورت گرفت که بسیار خطرناک است.

گزارش های منتخب:
بی‌حرمتی، زنگاری بر چرخ صنعت همدان
همدان - نبود قوانین یکپارچه و یکدست بانکی، بی‌ارزش بودن پروانه‌های بهره‌برداری صنایع در محاکم قضایی و کرامت و منزلت از دست رفته فعالان اقتصادی در پیچ و خم‌های اداری تنها نمونه‌ای از حرمت سلب شده از تولیدکنندگان همدان به‌شمار می‌رود که زنگار بر چرخ‌های صنعت این استان انداخته است ... .

من چون شهرم بم زنده‌ام و نفس می‌کشم هنوز
کرمان -  سرش را بالا گرفت، اشک هایش را با پشت دست پاک کرد و گفت، با اینکه همه خانواده ام را در زلزله از دست دادم اما اکنون امیدوارم، من حالا چون شهرم بم، زنده ام و هنوز نفس می‌کشم ... .

پرورش ماهی کسب و کاری نوپا در قلعه‌گنج
جیرفت - طی سال‌های اخیر برخی جوانان قلعه‌گنجی به راه‌اندازی مجموعه‌های پرورش ماهی گرمابی روی آورده‌اند، و توسعه این کسب و کار نوپا نیازمند کوتاه شدن فرآیند صدور مجوزها و توجه ویژه مدیران به رونق تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی است ... .

تدبیرهایی برای احیای طلای سبز در کهگیلویه و بویراحمد
گچساران - مردم استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب برنامه هایی چون جنگلانه، نهضت سبز و طرح های مشارکتی برای احیای جنگل ها و مراتع این استان به عنوان گنجینه سبز با مسئولان همراه شده اند؛ در زمان حاضر بیش از ۲۰ تشکل مردم نهاد زیست محیطی در کهگیلویه و بویراحمد برای صیانت و احیای عرصه های طبیعی فعالیت دارند ... .

عناوین برگزیده