تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۶۴۰
کد خبر: ۷۷۹۲۱
سرویس خبر : متالورژی و مواد

گام بلند یک شرکت فولادی در ساخت ایستگاه ریخته‌گری

می متالز - ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور ، در شرایط تحریم نیز پیشتازی خود را در بومی سازی حفظ کرده است. یکی از بخش های ذوب آهن که با همت تلاشگران خود در این راستا کارنامه درخشانی دارد ، بخش فولاد سازی است.
گام بلند یک شرکت فولادی در ساخت ایستگاه ریخته‌گری

به گزارش می متالز، سیاووش خواجوی قائم مقام بخش فولادسازی در این خصوص گفت: بیش از ۷۰ درصد از قطعات بخش فولادسازی بومی سازی شده است. بنحوی که در حوزه مکانیک و انرژی بالای ۸۰ درصد،در حوزه برق و اتوماسیون نزدیک به ۴۰ درصد،در حوزه مواد مصرفی تکنولوژی و نسوز نزدیک به ۸۵ درصد بومی سازی انجام شده است. در بعضی از زمینه ها نیز تحقیقات و همکاری مستمر با شرکت های داخلی و به ویژه شرکت های دانش بنیان در حال انجام است تا کیفیت قطعات و مواد مصرفی ارتقاء یافته و قابل رقابت با مشابه خارجی وچه بسا فراتر از آن گردد.

وی پروژه های انجام شده مکانیک کنورتور میکسر و تعمیر پاتیل را که با همکاری شرکت های داخلی و در راستای بومی سازی نیاز ها و جلوگیری از خروج ارز انجام شده است را این گونه اعلام کرد:

  • تعویض مخروطی کنورتور شماره ۲ که با توجه به افزایش حجم برشکاری ها و جوشکاری موفق به انجام تعمیرات در کمترین زمان و شکستن رکورد تعویض مخروطی گردید. شایان ذکر است قبلاً  قطعات فلزی قسمت مخروطی بالائی کنورتور از خارج از کشور تامین می شد، ولی در حال حاضر این قطعه به طور کامل بومی سازی شده است.
  • اقدام جهت بومی سازی دریچه های RHI با توجه به تحریم و مریل ذوبوانع واردات این مکانیزم ها که در آستانه تولید و تست قرار گرفته است.
  • بازسازی کامل کوره عملیات حرارتی فولادسازی(شامل بازسازی کامل سازه کوره،تعویض نسوز و …) با همکاری مدیریت نسوز جهت بهینه کردن .
  • پروژه بازسازی و نوسازی ایستگاه ریخته گری ۷ در سال ۹۸

با گذشت ۲۸ سال از بهره برداری ایستگاه ریخته گری ۷و۸ (راه اندازی در سال ۶۹) بروزرسانی تجهیزات مکانیکی و برقی و انرژیتیک و اتوماسیون ضرورت پیدا نمود، یکی از پارامترهای مهم این بازسازی ، انجام کار توسط کارشناسان و نیروهای اجرائی شرکت و با همکاری شرکت های داخلی در زمان کم و هزینه پایین می باشد. اهم فعالیت های انجام گرفته مکانیک در پروژه بازسازی ایستگاه ریخته گری شماره ۷ بدین شرح است : تعویض کل بستر نقاله شمش، تعویض ترانسفرکار،تعویض بستر جمع کننده، تعویض اکرانهای قوسی داخل سرد کننده، شاسی اصلی زیر رامهای نوسان، تاندیشکار، لوله های روغن و هوا و آب و گریس. با تجربه ای که از ایستگاه هفت کسب شده است امیدوار هستیم ریوپینگ ایستگاه ۸  که در برنامه کاری قراردارد سریعتر و باکیفیت بالاتری انجام گیرد.

  • پروژه های بازسازی و نوسازی ایستگاههای ریخته گری ۳و۶و۵ در سال ۹۸
  • مشارکت در احداث پروژه V.D و پروژه های جانبی آن (فیدر – سرباره گیر-پاتیل فولاد) جهت تولید فولاد ریل

خواجوی در خصوص بومی سازی منحصر به فرد در بخش فولادسازی به دو نمونه شاخص و بارز در حوزه تکنولوژی و تجهیزات  اشاره کرد.

 

تولید فولاد ریل در ذوب آهن اصفهان

وی گفت: در حوزه تکنولوژی می توان به تولید فولاد ریل اشاره نمود که بدون مشاور خارجی و آموزش ، پرسنل بخش فولادسازی موفق به تولید فولاد ریل شدند که در این خصوص نیاز بود در زنجیره تولید فولاد شامل: میکسر، گوگرد زدایی، کنورتور، VD ،LF و ایستگاههای ریخته گری تغییراتی در فرآیند ها جهت حصول به نتیجه و تولید فولاد ریل داده شود.

قائم مقام بخش فولادسازی افزود: در حوزه تجهیزات می توان به ریومپینگ ایستگاه ریخته گری ۷ اشاره نمود که نیاز بود این ایستگاه قدیمی پس از ۲۷ سال بهره برداری بروز شود. با تلاش ۵ ساله پرسنل کوشای بخش فولادسازی بدون استفاده از شرکت های خارجی و با اتکاء به توانمندی داخل کشور تجهیزات مکانیک، انرژی، برق و اتوماسیون نوسازی شدند.

ذوب آهن اصفهان قادر است برای اولین بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریخته گری را به عهده بگیرد.

وی گفت: در حال حاضر ذوب آهن اصفهان قادر است برای اولین بار در کشور ساخت صفر تا صد یک ایستگاه ریخته گری را به عهده بگیرد.

ساخت بک هوس LF1  و نوسازی ۴ دستگاه جرثقیل شمش بر کارگاه شمش ازدیگر مواردی است که مهندس خواجوی به آنها اشاره نمود.

قائم مقام بخش فولادسازی برنامه های آینده این بخش در راستای بومی سازی را بدین شرح بیان نمود: ساخت و بهره برداری از دریچه های کشویی پاتیل فولاد، ساخت و  بهره برداری از ماشین برش ایستگاه ۵ ریخته گری، ساخت فلودیوایدر ایستگاه ۵ ریخته گری، بررسی امکان ساخت قالب های مسی ریخته گری مداوم در داخل کشور و ساخت جرثقیل ۱۰۰ تن کارگاه تعمیر پاتیل.

عناوین برگزیده