به گزارش می متالز، رئیس مرکز توسعه اقتصادی جوانان در پاسخ به این پرسش که وضعیت کدام صنایع در شرایط تحریم بهتر است؟ وضعیت صنایع را در شرایط فعلی باید دسته بندی کرد. برخی از صنایع ما هستند که با نگاه داخلی شکل گرفتهاند و بنابراین کالاها صرفا برای بازار داخل تولید میشود. برخی صنایع دیگر نیز با نگاه صادراتگرا در حال تولید هستند. البته در این میان برخی مدیران صنایع هم هستند که هم نگاه صادراتی و هم تامین نیاز بازار داخل را مورد هدف قرار دادهاند.
رضا امیدوار تجریشی افزود: خوشبختانه در شرایط تحریم صنعت پوشاک و نساجی توانستند خوش بدرخشند. به طوریکه امروز صنعتگران این حوزه با ظرفیت کامل در حال تولید هستند و نیاز داخل را برآورده میکنند. هر چند که تحریمها در برخی از صنایع همچون لوازم خانگی اثرگذار بوده اما در شرایط تحریم نیز صنعتگران حوزه لوازم خانگی به خود اتکایی دست یافتند. قرار است دو برند کرهای نیز با توجه به پتانسیل صنایع داخلی به افزایش میزان تولید ادامه دهند.
او اظهار کرد: برای رشد صنایع داخل باید تمهیداتی در راستای تقویت زیرساختها و رشد توسعه اقتصادی داشت. قطعا در این شرایط چنانچه برنامهای در راستای افزایش قدرت خرید مردم در نظر گرفته شود صنایع از رکود خارج خواهد شد. بالعکس این موضوع هم وجود دارد. چنانچه برنامهای برای خروج از بحرانهای اقتصادی در نظر گرفته نشود تولید فروکش و قدرت خرید مردم هم کاهش پیدا میکند.
امیدوار تجریشی با اشاره به راهکار خروج از رکود صنایع گفت: بری خروج از رکود رایزنهای اقتصادی باید درصدد تقویت بازارهای خارجی و منطقه باشند. متاسفانه در ماههای اخیر برخی بازارها همچون عراق تحت تاثیر برخی رفتارهای سیاسی شده و همین موضوع باعث اختلال در صادرات کالاهای غیر نفتی شده است. امیدواریم با افزایش قدرت چانهزنی بتوانیم کالاهای غیرنفتی بیشتری را روانه بازارهای منطقه از جمله افغانستان، پاکستان، عراق و … کنیم.