تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۲
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۷۸۲۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

سقوط آزاد بورس تهران

می متالز - در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت و ریزش قیمتها در نمادهایی چون «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «کگل»، «رمپنا»، «شبندر» و «تاپیکو» با افت بیش از 16765 واحدی روبرو شد.
سقوط آزاد بورس تهران

به گزارش می متالز، در حالیکه هفته پیش و قبل از واقعه اخیر (شهادت سردار قاسم سلیمانی)، اکثر فعالان بازار انتظار داشتند رونق بورس تهران ادامه‌دار باشد و مشارکت‌کنندگان بازار به بازدهی خوبی دست یابند، ولی با ترور ناگهانی سردار رشید اسلام و همراهانش در بغداد، شاهد برگشت بازار و وارونه شدن قیمت‌ها و شاخص‌ها در بستر معاملات بورس تهران بودیم.

به احتمال قوی و با حمایت‌های خوب و ارزنده مسوولان بورس و همچنین حقوقی‌های خوشنام بازار، قریب به اتفاق صف‌های فروش برچیده شد و بار دیگر (تا حدود زیادی) اعتماد و اطمینان نسبی به فضای معاملات بازگشت.

این حمایت قدرتمند و ارزشمند مسوولان نظام و مدیران سازمان بورس از بازار سهام را به فال نیک می‌گیریم و بر نیک اندیشی و حضور فعال و حداکثری آنان، درود می‌فرستیم.

بدین ترتیب، انتظار می‌رود در بازار فردا نیز شاهد حضور پر قدرت و حداکثری بازارسازان و متولیان بازار باشیم تا آمریکا و اذناب وی بدانند که ارکان بازار سرمایه و بورس تهران، از این تحرکات فرو نخواهد ریخت و اقتصاد ایران متلاشی نخواهد گشت. کارشناسان بازار سرمایه نیز به عموم مردم و سهامداران توصیه کرده اند از رفتار‌های شتابزده پرهیز کنند و عاقلانه معاملات را پیگیری کنند.

اوضاع نابسامان بازار امروز

در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت و ریزش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «فولاد»، «فارس»، «فملی»، «کگل»، «رمپنا»، «شبندر» و «تاپیکو» با افت بیش از ۱۶۷۶۵ واحدی روبرو شد. التهاب در وضعیت منطقه، مجددا واکنش شدید بازار را در پی داشت و شاخص کل بخش عمده رشد هفته گذشته را امروز از دست داد تا رکوردی جدید در تغییرات بازار ثبت شود.

کارنامه امروز بازار

شاخص کل ۳۶۷,۳۳۳ واحد/ میزان تغییر ۱۶۷۶۵ واحد منفی / ارزش بازار ۱۳,۳۸۹,۶۲۳ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۰,۴۱۵ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۹۲۴ میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص

فولاد ۱۰۳۳ واحد منفی/ فارس ۷۴۵ واحد منفی/ فملی ۷۴۲ واحد منفی/ کگل ۵۰۲ واحد منفی/ رمپنا ۴۵۰ واحد منفی/ شبندر ۴۴۸ واحد منفی/ تاپیکو ۴۴۲ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات

وتجارت ۱.۷۲ میلیارد سهم/ وبصادر ۱.۰۳ میلیارد سهم/ فولاد ۴۱۹.۹ میلیون سهم/ وبملت ۳۷۰.۹ میلیون سهمتاپیکو ۲۴۹.۹ میلیون سهم

پیش بینی بازار یکشنبه ۱۵ دی ۹۸

در پی ترور ناجوانمردانه سردار قاسمی به دست امریکایی ها، بازار‌های مالی ایران دچار تنش سنگین و جدی نشد و شاهد استقرار کامل آرامش در بازار طلا و ارز و مسکن (بجز بورس تهران) بودیم.

بطوریکه قیمت دلار قبل از ترور وی در حدود ۱۳۵۰۰ تومان بود و ظهر امروز نیز در همین محدوده انجام شد. بازار طلا نیز تغییر خاصی نکرده و قیمت‌ها افزایش محسوسی نداشته اند و، اما در بازار مسکن، در حالیکه تا هفته قبل، فروشنده‌ها تمایلی به فروش واحد‌های خویش نداشته و سعی در افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بهای املاک در اختیار خود بودند، امروز جملگی فروشنده شدند و قیمت‌ها به سطوح یک ماه قبل، باز گشته است.

و، اما در بازار بورس، غوغایی برپا بود. چرا که قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی با ریزش و افت سنگین مواجه شده و شاخص کل افت سنگین ۱۶.۷۶۵ واحدی را تجربه کرد.

ولی بازار امروز، هر چند شروع تلخ و ناگواری داشت، ولی پایان تلخی نداشت چرا که قریب به اتفاق و بسیاری از سهام فروش در صف (بالاخص در نماد‌های بزرگ بازار) را خریدند و جمع آوری کردند و از دامنه نگرانی‌ها و وحشت بازار، بمراتب کاسته شد و جو عدم اعتماد و ترس، جای خود را به اعتماد و اطمینان داد؛ لذا انتظار نمی‌رود ریزش سنگین بازار امروز، در روز‌های آتی نیز (با همین شدت و حدت) ادامه داشته باشد.

جا دارد به واکنش و حضور قدرتمند حقوفی‌ها و حامیان بازار نیز تبریک گفت که با اتخاذ یک سیاست حمایتی بجا و شایسته، وارد کار شده و صف‌های فروش بسیاری را جمع کردند.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد