به گزارش می متالز، مازیار بیگلو با اشاره به رونمایی از موتورهای با استاندارد آلایندگی یورو ۵ در ایرانخودرو در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: دستیابی به این مهم نیازمند ایجاد تغییراتی در قسمت مدیریت الکترونیک (EMS) موتورها بود که با تغییرات نرمافزاری و سختافزاری و همچنین کالیبراسیون خودرو محقق شد.وی بیان کرد: تا پیش از پایان سال ۹۹، همه محصولات ایران خودرو به موتور یورو ۵ مجهز میشوند که نخستین آنها موتورهای رانا و خانواده پژو ۲۰۶ خواهد بود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو ادامه داد: سایپا نیز برنامههایی در زمینه ارتقای سطح کیفی آلایندگی موتور خودروهای خود دارد که در زمان مقرر اعلام خواهد کرد.وی ادامه داد: چند سالی بود که خودروسازان فعالیت در زمینه ارتقای سطح آلایندگی موتور خودروها را آغاز کرده بودند، اما مشکل اصلی دستیابی به فناوری، طراحی آن و همچنین کالیبراسیون خودروها بود که به دلیل مواجهه با تحریمها زمانبر شد.بیگلو یادآور شد: با اینکه همواره خودروسازان متهم ردیف نخست موضوع آلایندگی هوا هستند، اما صنعت خودرو همواره پیشران بوده و در زمینه ارتقای کیفی استاندارد آلایندگی از صنعت نفت سبقت گرفته، زیرا صنعت نفت هنوز موفق به ارتقای کیفیت بنزینهای تولیدی به سطح استاندارد یورو۵ نشده است.وی افزود: توان خودکفایی در صنعت خودرو وجود دارد، اما وقتی بهطور مثال فولادسازان در تولید مواد اولیه، ورق بدنه خودرو، پلیآمیدها و...، کاهلی دارند، این مهم محقق نمیشود و هیچکس از فولادسازان انتقاد نمیکند.دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو با اشاره به مصوبه افزایش حد اعتباری صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: ساز وکار این موضوع نهایی شده و با توافق انجمن قطعهسازان، ایرانخودرو و سایپا کل این مبلغ بین قطعهسازان و زنجیره تامین خودروسازی تقسیم میشود.وی بیان کرد: زمان پرداخت مبلغ یاد شده به دلیل لزوم انجام اقدامهای مالی و حقوقی هنوز مشخص نیست، اما امید میرود تا اوایل اسفندماه به دست قطعهسازان برسد.