تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۲۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۷۸۴۴۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمتهای رو به رشد مس بازتابی از روند صعودی تقاضای چین برای این فلز است

می متالز - واردات مس چین در ماه نوامبر افزایش یافت که باعث رشد قیمتهای این فلز در زمانی شد که تنشهای تجاری بین واشنگتن و بی جینگ شروع به فرو نشستن کرده اند.
قیمتهای رو به رشد مس بازتابی از روند صعودی تقاضای چین برای این فلز است

به گزارش می متالز، قیمت معیار مس پیش فروش سه ماهه در بورس فلزات لندن در 13 دسامبر به بالاترین سطح در هفت ماهه گذشته صعود کرد و به 6216 دلار برای هر تن رسید. این فلز که به علت کاربردش در طیف وسیعی از فرآورده ها ملقب به دکتر کاپر شده توسط بسیاری از تحلیلگران به عنوان طلایه دار اقتصاد جهانی دیده می شود.

برای مثال در 2011 قیمت های مس پابپای رشد اقتصادی چین حرکت کرد و به اوج بی سابقه 10190 دلاری برای هر تن دست یافت. در طول بحران مالی 2008 قیمتها پس تنزل یافتن به زیر 3000 دلار برای هر تن در طول دوره ای کوتاه به لطف افزایش تقاضا در اثر بسته تشویقی 4 تریلیون یوانی (در آن زمان 571.5 میلیون دلاری) بی جینگ مجدداً روند صعودی خود را آغاز کردند. 

چین بزرگترین مصرف کننده مس جهان است که حدود نیمی از تقاضای 23 میلیون تنی سالیانه جهانی را بر عهده دارد. قیمت های مس عمدتاً در اثر طولانی شدن تنش تجاری بین چین و ایالات متحده راکد مانده و از تابستان به بعد پیرامون 6000 دلار برای هر تن در نوسان بوده اند. اوج 6608 دلاری آنها در ماه آوریل سال جاری بسیار پایین تر از اوج 7348 دلاری شان در ژوئن سال گذشته بود. دامنه کندی رشد اقتصادی چین به سراسر جنوب شرقی آسیا کشیده شده که نتیجه آن تقاضای ضعیف تر برای قطعات اتومبیل و دیگر اقلامی بوده است که در ساخت آنها از مس استفاده می شود. در حال حاضر نگرانی های فزاینده ای در رابطه با عرضه این فلز وجود دارد.

شیلی، از تولید کنندگان بزرگ و اصلی سنگ معدن مس، در معرض یک اعتصاب سراسری قرار داشته که رفته رفته تأثیرات خود را بر ارسال بارهای کنسانتره از این کشور آشکار می کند. پرو نیز به علت مسدود بودن جاده ها شاهد وقفه هایی در عرضه بوده است. به گفته تومومیچی آکوتا، اقتصاد دان ارشد در شرکت تحقیق و مشاوره میتسوبیشی یو اف جِی در توکیو،"علی رغم این عوامل قیمت های مس کم تحرک تر از قیمتهای نفت خام بوده اند." در اوخر نوامبر، قیمت معیار نفت خام پیش فروش وست تکزاس ایالات متحده حدود 20 درصد رشد داشت و قیمت پیش فروش نفت خام برِنت دریای شمال نزدیک به 15 درصد صعود کرد که علت آن رشد نسبتاً قوی اقتصاد آمریکا بود.

در مقابل، قیمت مس پیش فروش سه ماهه در بورس فلزات لندن در دوره مورد اشاره حدود 5800 دلار برای هر تن بود که نسبت به شروع سال 100 درصد تنزل داشت. اما قیمت های این فلز هفته گذشته شروع به افزایش کرد چون واردات چین که از شروع سال جاری غالباً نسبت به ماه های مشابه سال گذشته دچار کاهش بود در ماه نوامبر شدیداً صعود کرد. بنابراین قیمت مس هم پس از صعود به 6000 دلار روند رشد خود را دامه داد و با پشت سر گذاشتن اوج جولای به حدود 6170 دلار برای هر تن رسید.

سست شدن تنشهای تجاری بین واشنگتن و بی جینگ نیز پشتوانه رشد قیمت این فلز شده است چنانکه با توجه به روی آوردن پر حرارت سوداگران به مس به نظر نمی رسد که آهنگ رشد اقتصاد جهانی در کوتاه مدت خیلی کند شود. با وجود این، هنوز روشن نیست که چین و دیگر کشورها بتوانند نیروی محرکه این فلز را حفظ کنند. آکوتا گفت،"نشانه هایی مبنی بر روند رو به رشد واردات و مصرف مس چین وجود دارد، اما ممکن است تولید دقیقه نود به خاطر نگرانی های ناشی از نزاع تجاری شدت یافته ایالات متحده چین باعث رشد موقتی تقاضا شده باشد. هنوز برای خوش بینی بسیار زود است."

عناوین برگزیده