به گزارش می متالز، برات قبادیان افزود: پیش از هر چیز برای موفق شدن در این مسیر، باید براساس ارتباط با سایر کشورها کار دنبال شود و در این مورد شرکتهای خودروسازی دولتی و خصوصی از جمله ایرانخودرو و سایپا اقداماتی انجام دادهاند.
وی افزود: موضوع ساخت موتورهای هیبریدی و برقی در کشور مربوط به سالها پیش است، اما مدیران مختلف خودروسازی عقاید متفاوتی در این زمینه داشتهاند، از جمله برخی مدیران بودجههایی برای آن در نظر گرفتند و بعضی آن را باور نداشتند. این مقام مسوول ضمن یادآوری رقابت بین خودروسازان برای حضور در بازار، خاطرنشانکرد: خودروسازان ترجیح میدهند در این ارتباط کمتر اطلاعرسانی شود و مشابه این موضوع در یکی از شرکتهای خارجی هم وجود داشت که به مدت چهار دهه اطلاعات مربوطه را منتشر نکرد، اما بعد خودروهای الکتریکی مختلف و متنوعی را به بازار داد. این مقام مسوول افزود: با توجه به اقدامها و فعالیتهای زیادی که شرکتها بهصورت جداگانه یا با همکاری یکدیگر در این زمینه انجام دادهاند، آینده این موضوع روشن است. قبادیان ضمن تایید کمبود زیرساختها در این زمینه خاطرنشان کرد: امید داریم به تدریج مشکلات تامین زیرساخت خودروهای برقی و الکتریکی نظیر ایستگاههای شارژ و هماهنگی وزارت نیرو با شهرداریها و غیره حلوفصل شود. وی تاکیدکرد: مزایای فراوانی برای این قبیل خودروها تشریح شده و چنانچه دولتهای پیشین برای آن برنامه ملی ارائه میدادند و چشمانداز تعریف میکردند، اکنون وضعیت مطلوبتر بود. وی یکی از گلوگاههای اصلی تولید و توسعه خودروهای الکتریکی و حتی موتورسیکلت و دوچرخه الکتریکی در کشور را تامین باتری آنها برشمرد که با وجود ادعای برخی شرکتهای مطرح داخلی، در عمل در این حوزه ضعف داریم. قبادیان گفت: فناوری این باتریها در گذشته متعلق به ژاپنیها و برخی کشورهای اروپایی بود، اما امروز این فناوری در اختیار چینیها قرار گرفته است. وی افزود: ظرفیت ساخت اتوبوسهای برقی در کشور و در یک شرکت داخلی وجود دارد و پیشنهاد آن در سالهای گذشته به این خودروساز داده شده بود.