به گزارش می متالز، محبینژاد ادامه داد: در ناوگان حدود ۱۷ میلیونی خودروهای سواری کشور، نزدیک به ۲ میلیون دستگاه خودروی از رده خارج و همچنین ۱۰ میلیون دستگاه خودروی با استاندارد پایینتر از یورو ۲ وجود دارد. وی خاطرنشانکرد: این خودروها همراه با موتورسیکلتها، اتوبوسها و کامیونها عمده منابع متحرک آلایندگی کلانشهرها هستند.دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور اظهار کرد: در چنین شرایطی بهتر بود طرح جایگزینی خودروها و موتورهای فرسوده با خودروهای دارای استاندارد یورو ۴ و همچنین جایگزینی خودروهای تجاری و وانتهای فرسوده پیگیری میشد.دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان یادآوری کرد: سالانه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید میرسد که حتی اگر ۳۰ درصد آنها با موتورهای یورو ۵ عرضه شود، چون بنزین با استاندارد یورو ۵ نداریم، با هدف ضربتی کاهش آلودگی هوا همخوانی نخواهد داشت. وی گفت: یک دستگاه پیکان کاربراتوری فرسوده ۷۰ برابر یک خودروی یورو ۴ آلودگی ایجاد میکند، حال آنکه جایگزینی یک خودروی یورو ۴ با یورو ۵ تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش آلودگی به همراه خواهد داشت.محبینژاد ادامه داد: یک موتورسیکلت فاقد استاندارد روز نیز هفت برابر یک خودروی با استاندارد یورو ۲ آلودگی ایجاد کرده و آلایندگی اتوبوسها و کامیونها دهها برابر یک خودروی یورو ۴ است. محبینژاد درباره جنبه فنی تولید این موتورها خاطرنشانکرد: مطابق مشخصاتی که خودروسازان در اختیار قرار میدهند، توان تولید موتورهای یورو ۵ از سوی قطعهسازان در کشور وجود دارد. وی اظهار کرد: انجام چنین طرحی کار پیچیدهای نیست، بخشی از قطعات مورد نیاز در داخل وجود دارد، بخشی دیگر باید از خارج تامین شود، همچنین در سیستم موتور و قوای محرکه، نرمافزار و ECU باید تغییراتی ایجاد کنیم.