به گزارش می متالز، علی یوسفی مدیر فروش شرکت صنایع تولیدی کروز گفت: با توفیق در عمق داخلی سازی قطعات و با زحمات شبانه روزی انجام شده توانست طی چند ماه اخیر حتی بیش از سهم توافق شده با خودروسازان به دلیل عدم امکان تامین توسط سایر تامین کنندگان و سازندگان طرف قرارداد دو خودروساز بزرگ کشور، کسری قطعات را تامین کند.
با افزایش اخیر تیراژ روزانه ایران خودرو و سایپا از ۲۵۰۰ به حدود ۳۸۰۰ دستگاه، کروز برای کلیه قطعات تولیدی خود متناسب با افزایش برنامه تولید خودروسازان، افزایش تولید را مبنای کار خود قرار داده است.
کروز تاکنون توانسته بیش از صدها قطعه از قطعات مورد نیاز خطوط تولید خودروسازان که در گذشته از خارج تامین میشد، با عمق ساخت داخل و دانش مهندسان این شرکت بومی سازی کند، همچنین بیش از ۱۰ قطعه دیگر نیز در حال تست و دهها قطعه نیز طراحی آن شروع شده است.
یکی از عملکردهای مثبت این روزهای خودروسازان، افزایش تیراژ روزانه تولید و تکمیل جهت تجاری سازی خودروهای ناقص موجود در کف کارخانهها است که باعث بلوکه شدن حجم زیادی از سرمایه در گردش آنها شده بود. در آبان و آذر ماه سال جاری بیش از ۱۰۰ هزار خودروی ناقص در کارخانههای خودروسازان بزرگ کشور وجود داشت که با همت قطعه سازانی مانند شرکت کروز قطعات مورد نیاز تامین و به صاحبانش تحویل داده شد که این امر کمک زیادی به بهبود بازار خودرو کرد و از التهاب آن کاست.
علی یوسفی مدیر فروش شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به عملکرد این بنگاه اقتصادی در زمان تحریمهای ظالمانه آمریکا برای تامین قطعات خودروهای در کف مانده کارخانههای خودروسازی گفت: با شروع تحریم ها، به دلیل قطع همکاری شرکای خارجی و ایجاد محدودیت در تامین قطعات، کروز گامهای موثری در مسیر پویش داخلی سازی برداشته و هنوز این حرکت جهادی ادامه دار است. این اصل سبب داخلی سازی بسیاری از قطعات پیشرفته خودرو، کاهش ارزبری و میزان وابستگی به خارج از کشور شده است.
یوسفی با اشاره به میزان قطعات تامین شده توسط کروز اظهار کرد: کسری قطعات مربوط به خودروهای تجاری نشده در کارخانههای خودروسازی که گاها حتی در تعهدات تامین شرکت کروز نبودند و قرار بود توسط سورسهای دیگر خودروسازان تامین شود، ولی به دلیل مشکلات ایجاد شده پس از تحریمها برای آنان تحقق نیافت، در دستور کار این شرکت قرار گرفت. در همین راستا کروز با توفیق در عمق داخلی سازی قطعات و با زحمات شبانه روزی انجام شده توانست طی چند ماه اخیر حتی بیش از سهم توافق شده با خودروسازان به دلیل عدم امکان تامین توسط سایر تامین کنندگان و سازندگان طرف قرارداد دو خودروساز بزرگ کشور، کسری قطعات را تامین کند. در اصل کاهش خودروهای کف پارکینگ خودروسازان که با کسری قطعات روبرو بودند، ماحصل کار قطعه سازانی مانند کروز است که اگر آستین همت بالا نمیزدند و از خود گذشتگی نمیکردند، این خودروها جمع نمیشد.
وی با بیان برنامههای کروز برای تامین قطعات خودروهای پیش فروش شدهی اخیر خودروسازان با موعد تحویل ۹۹ تصریح کرد: با توجه به الزامات خاص استانداردی برای محصولات خودرویی موعد تحویل سال ۹۹، کروز علاوه بر انجام نهایت همکاری در سهم تامین توافقی قطعات، دستیابی به الزامات استانداردی آلایندگی یورو ۵، کنترل پایداری الکترونیکی (ECS) و... را در دستور کار خود قرار داده و از ابتدای سال آتی قابلیت تامین قطعات مربوطه را مطابق الزامات استاندارد دارد.
مدیر فروش کروز با اشاره به افزایش تیراژ تولیدی قطعات بیان کرد: با توجه به افزایش اخیر تیراژ روزانه ایران خودرو و سایپا از ۲۵۰۰ به حدود ۳۸۰۰ دستگاه، کروز برای کلیه قطعات تولیدی خود متناسب با افزایش برنامه تولید خودروسازان، افزایش تولید را مبنای کار خود قرار داده است.
وی با اشاره به توانایی کروز در افزایش سطح تولید خود نسبت به زمان تحریمها گفت: با اعلام افزایش سرعت تولید خودروسازان اگر آنها به ظرفیت سالانه ۵/۱ میلیون دستگاه دست یابند، کروز هم بنا به نیاز آنها برای تامین قطعات، ظرفیت تولید خود را افزایش خواهد داد.
یوسفی در خصوص عدم پرداخت تسهیلات ۸۴۴ میلیون یورویی به صنعت خودرو بیان کرد: بانک مرکزی برای واگذاری این مبلغ برخلاف درخواست خودروسازان که بازپرداخت آن ریالی باشد، از آنها خواسته بود که تسویه حساب این وام ارزی بهصورت نرخ روز انجام شود و در نهایت این مبلغ به صنعت خودروی کشور پرداخت نشد.
وی افزود: این تسهیلات میتوانست کمک زیادی به صنعت خودروی کشور کند تا خودروسازان بخشی از بدهی خود به قطعهسازان را برای ادامه تولید پرداخت کنند.