تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۱
بازدید: ۶۳۰
کد خبر: ۷۹۸۲۱

توسعه راه آهن و رشد اقتصادی کشور

می متالز - قطار و راه آهن در تمام دنیا اقتصادی‌ترین نوع حمل و نقل محسوب می‌شود. دولت‌ها بیشترین یارانه حمل و نقل را به حمل و نقل ریلی می‌پردازند چون اقشار متوسط و ضعیف از قطار بیشترین استفاده را دارند.در اکثر کشورها راه آهن حمل و نقل محوری است و شقوق دیگر حمل و نقل در کنار راه آهن در بخش باری و مسافری فعال هستند. اما در ایران چون از ابتدا نقشه توسعه راه آهن نقشه‌ای تجاری نبوده استفاده از آن و توسعه شبکه‌های ریلی مغفول ماند و قطار انتخاب نخست انتقال بار و مسافر نبود.
توسعه راه آهن و رشد اقتصادی کشور

به گزارش می متالز، سید علی حسینی نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در چند سال اخیر با توجه به اهمیتی که توسعه ریلی در اقتصاد حمل و نقل پیدا کرده است، سیاستگذاران توسعه آن را در دستور کار گذاشته‌اند. اگر شرایط جانبی، امکانات و تأسیسات در کنار راه آهن ایجاد شود تحولی بزرگ در افزایش استفاده از حمل و نقل ریلی در کشور ایجاد می‌شود.
یکی از راهکارهای تسهیل و تسریع توسعه حمل و نقل ریلی ورود بخش خصوصی در به روز شدن این نوع حمل و نقل است.دولت در این بخش باید سیاستگذار باشد و از تصدیگری خارج شود و توسعه راه آهن را برون سپاری کند.راهبری و سیستم اپراتوری در حمل و نقل ریلی اگر به بخش خصوصی واگذار شود سرعت توسعه آن چند برابر می‌شود.
یکی از مدل‌های حمل و نقل ریلی که در سال‌های اخیر در کشورهای در حال توسعه مورد توجه دولتمردان این کشورها قرار گرفته است، توسعه و ساخت راه آهن حومه‌ای است. در کشور ما نیز اهمیت ساخت و توسعه قطارهای حومه‌ای امروزه کاملاً روشن است. بافت جمعیتی شهرهای حومه‌ای شامل اقشار و دهک‌های پایین جامعه است. ساکنان شهرهای اقماری عمدتاً برای امرار معاش به کلانشهرها رفت و آمد می‌کنند و در واقع محل زندگی و محل اشتغال آنان متفاوت است. هزینه‌های رفت و آمد تأثیر مستقیم و مهمی بر زندگی ساکنان شهرهای اقماری دارد.اتصال این شهرها به کلانشهرها از طریق راه آهن حومه‌ای تأثیر بسیاری بر کاهش هزینه‌های آنان دارد.کاهش ترافیک، حفظ محیط زیست و افزایش امنیت از آثار توسعه حمل و نقل حومه‌ا‌ی است.
سه شنبه یکی از خطوط مهم قطارهای حومه ا‌ی به بهره‌برداری رسید.هشتگرد یکی از شهرهای پیرامونی کلانشهر تهران با 400 هزار نفر جمعیت است.اهمیت اقتصادی این خط وجود صنایع بزرگ و استراتژیک در این مسیر است.در کنار این خط دولت دوخطه شدن راه آهن تهران-زنجان را نیز در دست اقدام دارد.این دو مسیر سبب توسعه غرب استان تهران و شرق استان قزوین خواهد بود.40 درصد صنایع مهم و راهبردی کشور در محور تهران-قزوین قرار دارد.
حمل و نقل ریلی تأمین نیروی انسانی این صنایع، سرریز جمعیت از کلانشهرهای تهران، البرز و قزوین به شهرهای کوچک، اشتغالزایی در شهرهای پیرامونی و مناطق کم برخوردار را در پی دارد.از طرف دیگر دولت در حال احداث شهرک‌های لجستیکی در این مناطق است. رشد شهرهای پیرامونی کلانشهر تهران در گرو احداث و تکمیل خطوط راه آهن در این منطقه است.
از محل صرفه جویی‌های حاصل از کاهش مصرف سوخت، تصادفات و کاهش آلودگی هوا منافع ملی از محل بهره‌برداری از قطارهای حومه‌ای حفظ شده است. در عین حال منافع ملی دیگری از محل کاهش زمان تلف شده مسافران، کاهش هزینه‌های زیرساخت‌های حمل ونقل جاده‌ای و تعمیر و نگهداری ناوگان آنها نیز عاید شده است. همچنین با بهره‌برداری کامل ازقطارهای حومه‌ای و بخصوص زیرساخت‌های در حال ساخت و با استفاده حداکثری نسبت این منافع به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.نکته مهم اینکه توسعه حمل و نقل ریلی با تأثیر بر رشد اقتصادی این مناطق، امنیت سیاسی و اقتصادی کشور را تأمین می‌کند.با توجه به افزایش قیمت بنزین و تأثیر آن بر هزینه تمام شده سفر شاغلان شهرهای پیرامونی به کلانشهرها، اتصال این شهرها به شهرهای بزرگ بدون تردید تأثیر مستقیمی بر افزایش درآمد و رفاه مردم این مناطق دارد.

عناوین برگزیده