تاریخ: ۲۳ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۸:۳۹
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۸۰۰۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امروز مولفه‌های اثرگذار بر معاملات سهام چیست؟

می متالز - همزمان با بازگشت دامنه نوسان قیمت سهام به ۵ درصد، صعود بورس با قدرت ادامه یافت و شاخص کل توانست با صعود ۴/ ۴ درصدی بزرگ‌ترین رشد خود در ۱۰ سال اخیر را به ثبت برساند.
امروز مولفه‌های اثرگذار بر معاملات سهام چیست؟

به گزارش می متالز، در حالی که بازار سهام یک هفته با هیجان منفی را پشت سر گذاشت، مجدد شاهد حضور پررنگ سهامداران خُرد به دنبال فروکش تنش‌ها هستیم. به‌ طوری‌ که رکوردی تاریخی در خالص خرید حقیقی‌های بورس در معاملات دیروز تجربه شد. نکته جالب توجه آنکه با کاهش محدودیت‌های نوسان، ارزش معاملات نیز از ۲ هزار میلیارد تومان فراتر رفت. هجوم دوباره معامله‌گران این نوید را می‌دهد که نماگر سهام می‌تواند نه تنها رکوردهای پیشین خود را پس بگیرد، بلکه ابرکانال ۴۰۰ هزار واحدی را نیز درصورت عدم بروز ریسکی غیرمنتظره فتح کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۳۱۴ نماد فعال معاملات دیروز، فقط پنج مورد افت قیمت داشتند و ۲۷۷ شرکت نیز با صف خرید به کار خود پایان دادند. این وضعیت نشان می‌دهد امیدواری به بازار سهام بازگشته و روند قیمت‌ها می‌تواند در معاملات امروز هم صعودی بماند. با این حال، رشد مجدد قیمت‌ها می‌تواند انگیزه‌های فروش برخی سهامداران را فعال کند و جدال جدی میان پول‌های تازه و افرادی که تصمیم به شناسایی سود می‌گیرند، رخ دهد.

مولفه‌های اثرگذار بر معاملات سهام

در شرایط فعلی علاوه بر میزان اثرگذاری ریسک‌های غیراقتصادی که خود نقشی جدی در تغییر روند سهام ایفا می‌کند، این نرخ ارز و قیمت‌های جهانی است که می‌تواند کاملا تعیین‌کننده باشد.

نرخ دلار در معاملات روز گذشته بازار آزاد، همچنان در نیمه اول کانال ۱۳ هزار تومانی (ساعت ۱۶ روز یکشنبه) گزارش می‌شود و نرخ نیمایی دلار نیز در محدوده نزدیک به ۱۱۷۸۵ تومان قرار دارد. توجه به نرخ دلار جایی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم نرخ تسعیر دلار در گزارش ۶ ماهه اکثر شرکت‌های صادرات‌محور در ارقامی کمتر از مرز ۱۱ هزار تومان قرار دارد. از این‌رو نرخ‌های فعلی دلار می‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای در صورت‌های مالی این بنگاه‌های اقتصادی به‌ جا بگذارد.

در سوی دیگر، این بازار جهانی است که همواره مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفته است. درحال‌حاضر بیش از ۶۰ درصد از ارزش معاملات کل بورس تهران در اختیار شرکت‌های کالایی قرار دارد و روند قیمت‌های جهانی می‌تواند روند قیمت سهام این شرکت‌ها را دستخوش تغییراتی کند. هم‌اکنون سطوح قیمت فلزات اساسی و نفت در بازار جهانی در محدوده مطلوبی قرار دارد. این درحالی است که انتظار می‌رود مقامات بلندپایه چین و آمریکا در هفته جاری متن رسمی توافق فاز اول را امضا کنند و این مساله می‌تواند محرک قدرتمندی برای رونق بیشتر بازار جهانی باشد. این دو عامل به خودی خود می‌تواند مسیر بازار برای عبور از سطوح قبلی و سقف ۴۰۰ هزار واحدی را تسهیل کند.

شدت گرفتن انتشار گزارش‌ دوره‌ای شرکت‌های بورسی برای دوره ۹ ماهه از روزهای پایانی هفته جاری، دیگر مولفه‌ای است که می‌تواند ارسال‌کننده سیگنال‌های مثبت به معاملات سهام باشد. انتظار می‌رود در ایام باقی‌مانده از دی ماه، دریافت گسترده اطلاعات از سوی شرکت‌ها در سامانه کدال و تجزیه و تحلیل آن توسط کارشناسان ادامه یابد. بعد از آن نیز گزارش‌های عملکرد ماهانه می‌تواند موج دیگری در بازار سهام ایجاد کند.

عناوین برگزیده