تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۳۰۰
کد خبر: ۸۰۳۱۲
با موضوع بررسی شرایط روز و تغییر مقررات و تاثیرات آن بر فعالیت‌های این حوزه تخصصی

نشست سالیانه هم‌اندیشی مدیران صنایع حفاظت الکترونیک اتحادیه سراسری برگزار شد

می متالز - نشست بزرگ سالیانه هم‌اندیشی مدیران صنایع حفاظت الکترونیک اتحادیه سراسری با موضوع بررسی شرایط روز و تغییر مقررات و تاثیرات آن بر فعالیت‌های این حوزه تخصصی در تاریخ سه‌شنبه دهم دی ماه در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران برگزار شد.
نشست سالیانه هم‌اندیشی مدیران صنایع حفاظت الکترونیک اتحادیه سراسری برگزار شد

به گزارش می متالز، در  نشست هیات مدیره اتحادیه سراسری شرکت‌های فنی مهندسی حفاظت الکترونیک و شبکه‌های ایمنی میزبان اعضای اتحادیه و همچنین کیوان گردان، مدیر کل اداره کل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت، غلامرضا ملکی، مدیر امور تشکل‌ها و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی، محمدرضا طلایی، رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات و افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران بودند.

این گردهمایی با تلاوتی چند از کلام الله مجید آغاز شد و علی مسعودی، دبیر کل اتحادیه سراسری ضمن خوشامدگویی به حاضرین در نشست، اعلام برنامه کردند.

مسعود شنتیایی، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری به عنوان اولین سخنران در خصوص اقداماتی که  تا به امروز در اتحادیه صورت گرفته است و همچنین برنامه‌های آینده این اتحادیه توضیحاتی را ارائه کردند؛ سپس به ذکر نقش تشکل‌ها در شرایط اقتصادی موجود در کشور و بیان چالش‌ها، فرصت‌ها، تهدیدها، مشکلات و راهکار ها پرداختند.

کیوان گردان، مدیر کل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت در سخنرانی خود گفت: “ما با اتحادیه سراسری تعامل بسیار خوبی داریم و در واقع این اتحادیه مشاور امین مجموعه در اداره کل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت است و در زمینه های  مرتبط با صنعت، ما را بسیار یاری کرده‌اند.” سپس آقای گردان در خصوص بخشی از سیاست‌هایی که در وزارت صنعت دنبال می‌شود افزود: وزارت صنعت در سال رونق تولید برنامه ۳۴ گانه‌ای را تدوین کرده است که مهمترین آن نهضت ساخت داخل است و از ابتدای سال تاکنون تمامی برنامه‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم راستا و هم سو با این برنامه پیش رفته است.

گردان در ادامه گفت: برنامه‌های ساخت داخل از نمایشگاهی که از تیر ماه سال جاری برگزار شده است آغاز شد. اولین میز ساخت داخل برای صنعت خودرو شکل گرفت و پس از آن نیز تاکنون ۷ میز ساخت داخل تشکیل شده است. او گفت: در حوزه دفتر برق و الکترونیک و در حوزه تجهیزات مخابراتی نیز دو میز ساخت داخل برگزار شده‌ است. در واقع تلاش کرده‌ایم تا به نوعی تولیدکنندگان را به مجموعه اپراتورهای تلفن همراه متصل کنیم و توافقات و قراردادهای بسیار خوبی نیز به ارزش ۷۱۸ میلیون یورو به امضا رسید.

گردان یاد‌آور شد: در جایی که امکان ساخت داخل وجود دارد از توان تولیدکنندگان داخلی مدد می‌گیریم و در جایی که امکان تولید وجود ندارد از پتانسیل تجار استفاده می‌کنیم. برای حمایت از تولید اقدامات فراوانی انجام شده است که تشکیل این میزها از جمله این اقدامات است. ما با پشتوانه قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، سیاست‌های سران سه قوه و حمایت‌های مقام معظم رهبری، در این مسیر رو به جلو حرکت خواهیم کرد.

گردان گفت: ما باید تحریم‌ها را یک فرصت بشماریم و بدانید که بسیاری از نخبگان ما که پیش از این از کشور رفته بودند با دیدن این فرصت‌ها و با انگیزه به کشور بازگشته‌اند.

گردان در انتها اعلام کرد: در حوزه‌های مختلف در حال تدوین برنامه هستیم. از آقای شنتیایی و دیگر عزیزان هیات مدیره نیز می خواهیم که با دوستانی که در وزارت خانه برای این منظور تیم تحقیقاتی ویژه‌ای تشکیل داده‌اند تعاملی داشته باشند تا بتوانیم با کمک یکدیگر برنامه‌ای تدوین کنیم که نقشه راه دو سال آینده باشد. این برنامه می‌تواند سندی باشد برای شناسایی موانع و مشکلات و راه‌کارهایی در جهت حل آن؛ از این طریق نیز می‌توانیم با پتاسیل‌های این صنعت آشنا شویم و این برنامه چراغ راهی خواهد بود برای فعالان این صنعت.

شنتیایی پس از سخنرانی گردان و در تکمیل فرایشات ایشان به تغییراتی که در قوانین اعمال شده و بر کسب و کار فعالان این صنعت تاثیر گذاشته است اشاره کردند و گفتند: باید مواضع و سیاست های کلی خود را تغییر دهیم و متناسب با شرایط روز جامعه حرکت کنیم.

همچنین شنتیایی بحث همکاری میان شرکت‌ها و اعضا را مطرح کردند و گفتند هر کدام از اعضا پتانسیل‌ها و توانایی‌های خاص خود را دارند که با تعامل با یکدیگر می‌توانند چرخ این صنعت را بهتر بچرخانند.

در انتها نیز مسعود شنتیایی به قانون استفاده حداکثری از توان تولید داخلی و همچنین قوانین مالیاتی اشاره فرمودند و از اعضا خواستند تا با مطالعه دقیق این قوانین از بروز مشکل برای خودشان جلوگیری کنند.

ملکی، مدیر امور تشکل‌ها و مسوولیت اجتماعی اتاق بازرگانی تهران در سخنرانی خود ضمن تقدیر از اتحادیه به خاطر برگزاری نشست‌هایی از این دست یاد آور شدند که این اتحادیه در ارزیابی‌های صورت گرفته جزو تشکل‌های برتر است؛ وی این مساله را ناشی از اقدامات درست این اتحادیه خواند.

در ادامه ملکی به اقدامات صورت گرفته توسط اتاق تهران اشاره کردند:

اتاق تهران به اتاقی پاسخگو تبدیل شده است و همیشه به دنبال پیگیری مطالبات تشکل‌هاست.

در حال حاضر مهمترین مساله برای فعالان در صنعت مساله بیمه و مالیات است که صاحبین مشاغل به دلیل عدم آگاهی دچار مشکلات فراوانی شده‌اند، اتاق تهران به مساله آموزش توجه ویژه‌ای دارد.

پیش از این بسیاری از تشکل‌های کوچک امکان رشد و توسعه را نداشتند، اما امروزه با راه‌اندازی خانه تشکل‌ها دست کم ۱۰ تشکل در آن مستقر و سایر تشکل‌ها نیز از امکانات آن استفاده می‌کنند.

در حوزه های آموزشی که منجر به تولید درآمدهای پایدار می‌شود اقدامات بسیاری صورت گرفته است.

با تشکیل شورای مشورتی تشکل ها (متشکل از ده تن از نخبگان تشکل) و با بهره گیری از دانش این عزیزان، مشکلات بیان و در راستای حل آن اقدام می‌شود.

استفاده از ظرفیت شورای گفتگو و ورود اتاق به حوزه مسوولیت اجتماعی از دیگر اقداماتی است که می‌توان به آن اشاره کرد.

در این نشست فرصتی نیز برای اعضا به وجود آمد تا مسائل و مشکلاتشان را با اعضای هیات مدیره در میان بگذارند و در این جلسه پرسش و پاسخ راهکاری برای برون رفت از موانع به وجود آمده بیابند و آقای شنتیایی در این جلسه به سوالات اعضا پاسخ دادند.

فرهنگ رضایی سمیع، یکی از اعضای هیات مدیره نیز به عنوان یکی از سخنرانان این جلسه گفت: پیرو شروع فعالیت‌های اتاق در زمینه مسوولیت اجتماعی، ایجاد کمیته‌ای با همین نام از سوی اعضای هیات مدیره اتحادیه سراسری به تصویب رسید و در نظر داشته باشید که این مساله فراتر از تشکل ها و افراد است، وی سپس به اقداماتی که تاکنون هیات مدیره درباره برنامه‌های جاری و بررسی آن جهت کمیته مسوولیت اجتماعی داشته نیز اشاره کردند.

عناوین برگزیده