به گزارش می متالز، غلامحسین ولدی روز سه شنبه در زمینه حمل بار و ترانزیت کالا در پایانه ریلی آستارا حجم بار جا به جا شده از این پایانه را ۲۰۱ هزار و ۱۵۰ تن عنوان کرد.
وی اظهار کرد: میزان واردات کالا نیز طی ۹ ماه سال گذشته در پایانه ریلی آستارا ۷۹ هزار و ۲۵۷ تن بود که امسال با رشد ۶۶ درصدی به ۱۳۱ هزار و ۴۴۸ تن رسیده است.
وی تصریح کرد: حجم ترانزیت کالا هم در این مدت ۴۰ هزار و ۳۹۲ تن بود که نسبت به ۲۸ هزار و ۲۸۶ تن مدت مشابه پارسال رشد ۴۳ درصدی داشته است.
وی عمده کالاهای ترانزیتی و وارداتی در پایانه ریلی آستارا را شامل چوب، الوار، عدس، گندم و جو بوده، کشور عراق مقصد اصلی بارهای ترانزیتی پایانه ریلی آستارا عنوان کرد.
ولدی افزود: همچنین طی این مدت ۹۳ هزار و ۷۴۷ تن کالا از طریق پایانه مرزی ریلی آستارا صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۹۳ هزار و ۶۰۷ تن بوده تفاوت محسوسی ندارد.
مدیرکل راه آهن شمال ۲؛ سیمان، کلینر، مواد شیمیایی، کاشی، آهن آلات و لوازم خانگی را عمده کالاهای صادراتی دانست که از طریق این خط ریلی به کشور آذربایجان صادر شده است.
وی با اشاره به تخلیه و بارگیری کالا در راه آهن شمال ۲ گفت: طی ۹ ماه گذشته علاوه بر این ۴۷۳ هزار و ۹۲ تن کالا در راه آهن شمال ۲ بارگیری و ۴۴۵ هزار و ۷۲۸ تن کالا در آن تخلیه شده است.
راه آهن آستارا - آستارا در فروردین ماه سال گذشته با حضور رئیسان جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان به بهره برداری رسید و روزانه قطارهای باری روسیه و جمهوری آذربایجان، کالاهای خود را در بارانداز آستارای ایران تخلیه می کنند و بار، به وسیله کامیون ها به صورت حمل و نقل ترکیبی به نقاط دیگر کشور منتقل می شود.
همچنین نیمه اسفندماه سال گذشته راه آهن قزوین - رشت با حضور رئیس جمهوری و هیأت هایی خارجی، به طور رسمی افتتاح شد.
یکی از مهم ترین اهداف احداث خط آهن گیلان تکمیل نوستراک شمال - جنوب است؛ هم اکنون برای تحقق این مهم در ادامه راه اهن رشت - قزوین، مسیر ریلی از رشت به سمت بندرانزلی، کاسپین و آستارا در حال تکمیل است.
اولین محموله بار گیلان از طریق این خط ریلی نیز نیمه اردیبهشت ماه جاری از مبدأ خوزستان به رشت رسید.