تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۳
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۸۳۱۵۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سهام بررسی کرد:

سه دلیل برای جذابیت برخی صنایع و شرکت ها در تقابل دو رویکرد

می متالز - کارشناس بازار سهام سه دلیل جذابیت برخی صنایع و شرکت ها در تقابل فضای نااطمینانی و جریان قدرتمند پول را اعلام کرد.
سه دلیل برای جذابیت برخی صنایع و شرکت ها در تقابل دو رویکرد

به گزارش می متالز، امیرهوشنگ نوائی ضمن بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه و اثر رویدادهایی مانند ویروس کرونا بر بازارهای جهانی و ... درباره دلایل رشد روزهای گذشته شاخص اعلام کرد: تقابل فضای نااطمینانی و جریان قدرتمند پول سبب شده برخی از نقاط سهام در جذب تقاضا موفق‌تر عمل کنند.

در این میان سه دسته از بهانه‌ها جلوه بیشتری دارند: افزایش سرمایه‌ها، بازمانده‌ها از رشد عمومی بازار و عرضه‌های اولیه.

نکته مهم در افزایش سرمایه جذاب گروه خودرو و ساخت قطعات

به‌صورت مشخص گروه خودرو و ساخت قطعات یکی از پیشتازان جذب نقدینگی در هفته‌های اخیر است. موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در رابطه با نمادهای متعددی از این گروه مطرح است. معیارهای سودآوری در رابطه با این شرکت‌ها جدی گرفته نمی‌شود و تحولات جهانی در رابطه با این گروه به‌صورت مستقیم مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد. این رفتارها سبب شده تا در فضای پرریسک بیرونی، جریان نقدینگی به سمت این گروه تداوم یابد.

نکته حائز اهمیت لزوم تفکیک بین واقعیت‌های حاکم بر شرکت‌ها و روند قیمت سهام آنها است. بسیاری از این شرکت‌ها ممکن است از پوشش زیان‌های انباشته سنگین در کوتاه‌مدت ناتوان باشند. با این حال انتظار برای رقیق شدن قیمت سهام، رفتاری عمومی را در بازار سهام شکل داده و آن جذب نقدینگی به سمت سهامی است که افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در دستور کار دارند.

بنابراین آنچه در روند قیمت سهام این گروه بیش از هر عامل دیگر ایفای نقش خواهد کرد، میزان افزایش سرمایه است که در صورتی که بتواند انتظارات فعالان بازار را برآورده کند احتمالا با واکنش مثبت همراه خواهد بود و در غیر این صورت اصلاح قیمت سهام را در پی خواهد داشت.

عامل تعیین‌کننده‌ در جاماندگان بازار

بهانه دیگری که در روزهای اخیر بار دیگر توانسته در جذب تقاضا موفق عمل کند، مسئله جاماندگی از رشد عمومی بازار است. همین مساله سبب شد تا دیروز بیشترین ارزش معاملات به گروه بانک‌ تعلق گیرد و ارزش معاملات بانک تجارت با داد و 3.2 میلیارد سهم به 186 میلیارد تومان رسید.

عامل تعیین‌کننده‌ اکثر نمادهای مشمول این بهانه ، عرضه سهامداران حقوقی است. و برای نخستین بار نیست که چنین انگیزه‌ای تقاضا را به سمت نمادهای بزرگ می‌کشاند با این حال قدرت و عزم نقدینگی ورودی از یک  سو و رفتار سهامداران بزرگ از سوی دیگر است که میزان پیشروی در مسیر صعودی را مشخص می‌کند.

دیروز عرضه‌های پرحجم سبب شد تا صف "وتجارت" تا انتهای بازار پایدار نماند اما در مقابل نمادهایی هم چون "ذوب" و "خودرو" به رغم عرضه صف‌های خرید، بار دیگر به محدوده سقف قیمتی رسیدند.

جذابیت عرضه‌های اولیه

عرضه‌های اولیه نیز همچنان یکی از جذاب‌ترین نقاط تمرکز نقدینگی در بازار سهام را رقم می‌زنند. به طوریکه آخرین روز کاری هفته گذشته با عرضه سهام شرکت ذوب روی اصفهان همراه بود و این سهم تازه‌وارد، کوچ سهامداران در میان عرضه‌های اولیه را در پی داشت.

روز گذشته و تا دقایق پایانی، حدود 450 میلیارد تومان تقاضا در صف خرید "فروی" قرار داشت و راهی به سمت سایر نمادهای بازار جست‌وجو نکرد. این در حالی است که ارزش روز بازار این شرکت فقط 882 میلیارد تومان بوده و به معنای تقاضا برای بیش از نیمی از سهام شرکت است.

روندهای قیمتی سهام عرضه اولیه‌ای بسیاری از بازیگران را به سمت این نمادها متمایل می‌کند. موج‌های صعود نمادهای عرضه اولیه‌ای در بازه‌های اخیر طولانی‌تری از هر موقع دیگری رقم خورده و این مسئله به گونه‌ای تبدیل به ضامن ذهنی ریسک برای سرمایه‌گذاران شده است. نمود واضح‌تر این مسئله را می‌توان در تقاضا برای این نماد و در مرحله پیش‌گشایش بازار مشاهده کرد: جایی‌ که برای سهام تازه‌وارد "فروی" با 600 میلیون سهم، حدود 800 میلیون صف خرید تشکیل شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده