تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۶
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۸۳۲۴۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
ابوترابی مطرح کرد:

قانون ساماندهی خانه‌های خالی همچنان در بلاتکلیفی؛ عرضه ۲ میلیون واحد مسکونی با ساماندهی مساکن

می متالز - نماینده مجلس دهم گفت: قطعا با اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی و تلاش دولت و دستگاه های مرتبط مانند شهرداری ها برای ساماندهی، حدود یک تا دو میلیون واحد از مساکن موجود در بازار عرضه شود.
قانون ساماندهی خانه‌های خالی همچنان در بلاتکلیفی؛ عرضه ۲ میلیون واحد مسکونی با ساماندهی مساکن

به گزارش می متالز، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس، با اشاره به ضرورت ساماندهی خانه های خالی در کشور، گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمارها حدود دو تا سه میلیون واحد مسکونی خالی از سکنه در کشور وجود دارد که از این میزان حدود 500 هزار واحد در پایتخت وجود دارد.

کشور سالانه به حدود 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرف دیگر طبق گزارشات، کشور سالانه به حدود 800 هزار تا یک میلیون واحد مسکونی جدید نیاز دارد، اما در شرایط کنونی حجم بسیار کمی از نیاز کشور به مسکن تولید و عرضه می شود.

عامل اصلی در بروز گرانی در بازار مسکن، کمبود عرضه و افزایش تقاضا برای خرید است

وی گفت: قطعا عامل اصلی در بروز گرانی در بازار مسکن، کمبود عرضه و افزایش تقاضا برای خرید است، عاملی که موجب شده قیمت ها با افزایش چشمگیر در بازار عرضه شود، حال به نظر می رسد که در این وضعیت، بهترین مکانیزم برای متعادل شدن قیمت ها در بازار، تولید و تزریق واحدهای جدید مسکونی است.

ابوترابی ادامه داد: در این رابطه دو راهکار برای تزریق مسکن جدید وجود دارد، نخستین راه کار این است که دولت در راستای تولید مسکن جدید اقدام کند که در این خصوص دولت اقدام به اجرای طرح ملی مسکن کرده است، از طرف دیگر یکی از راهکارها کنونی برای متعادل شدن میزان عرضه و تقاضا، ساماندهی خانه های خالی در کشور است.

وی گفت: متأسفانه با وجود مصوبه قانونی برای ساماندهی خانه های خالی در سال 94، دولت اقدام خاصی در این عرصه صورت نداده است، البته دولت اجرای قانون را منوط به ایجاد سامانه املاک و مسکن کرده بود که آن هم تاکنون عملیاتی نشده است.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس افزود: امیدوارم با اجرای قانون ساماندهی خانه های خالی و تلاش دولت و دستگاه های مرتبط مانند شهرداری ها برای ساماندهی، حدود یک تا دو میلیون واحد از مساکن موجود در بازار عرضه شود.

عناوین برگزیده