تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۴
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۸۳۴۲۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کرونا، ویروسی که اقتصاد چین را نیز مبتلا کرد

می متالز - تاثیر سیاسی و اقتصادی ویروس کرونا بر بدنه دولت چین تا حدی بود که امروز با شروع ساعات معاملاتی در بازارهای جهانی، بازار سهام چین شاهد خروج ۴۰۰ میلیارد دلار نقدینگی از این بازار بود.
کرونا، ویروسی که اقتصاد چین را نیز مبتلا کرد

به گزارش می متالز، ویروس کرونا که هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده است و منشا آن از چین آغاز شده است نه تنها مشکلات فیزیکی و جسمانی بسیار شدیدی را برای مبتلایان به ارمغان آورده است بلکه اقتصاد چین را نیز دچار بحران کرده است.

به نظر می رسد شیوع وحشت و ترس ناشی از این ویروس از خود ویروس کشنده تر بوده و به این ترتیب هر گونه مبادله کالاهای چینی، رفت و آمد به چین و هر گونه معامله ای با مخاطبان چینی ممنوع شده است.

با گستردگی دامنه شیوع این ویروس که از شهر ووهان چین بوده است، تعداد کشته شدگان ناشی از این ویروس در کشور چین به ۳۶۱ نفر رسیده است.

بر این اساس، بازار چین پس از شروع تعطیلات سال نوی چینی در ۲۷ ژانویه( روزی که این ویروس در ووهان چین تنها ۱۷ قربانی داشت)، نخستین روز کاری خود را آغاز کرده است.

به این ترتیب، پس از سال نوی چینی، این ویروس بیشتر کشور و منطقه را در جهان آلوده کرده است. بنا بر گزارش های اعلامی، نخستین فردی که خارج از منطقه چین به این ویروس مبتلا شد و بر اثر ابتلا، جان سپرد، مردی ۴۴ ساله چینی بود که به تازگی از ووهان به فیلیپین سفر کرده بود.

از سوی دیگر، دولت چین، آمریکا را مقصر ایجاد رعب و وحشت جهانی در خصوص شیوع این بیماری می داند و اعلام داشته که اگر آمریکا این وحشت همگانی را ایجاد نکرده بود چین می توانست به راحتی شیوع ویروس کرونا را به کشورهای دیگر کنترل کند.

آمریکا نخستین کشوری بود که پس از اطلاع از شیوع این ویروس، تمامی اتباع و سفرای خود را از چین خارج کرد و برای شهروندان خود محدودیت سفر به چین اعمال کرد .

وزیر امور خارچه چین در این خصوص بیان داشت: رفتار آمریکا درخصوص این ویروس تنها توانست ترس و وحشت را در میان مردم دنیا ایجاد کند. امیدوارم مردم دنیا نسبت به شیوع این بیماری به صورت منطقی عمل کنند و دچار وحشت و واهمه نشود.

این در حالی است که، سرمایه گذاران نگران در شروع ساعات معاملاتی امروز در بازارهای جهانی در حدود ۴۰۰ میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازار چین خارج کردند و به این ترتیب شاخص شانگهای چین با افت ۸ درصدی نخستین روز کاری را در سال جدید چینی آغاز کرد.

قیمت یوآن چین در بازار ارز به پایین ترین میزان در یک سال گذشته میلادی رسید و قیمت نفت معاملاتی شانگهای، سنگ آهن، مس و قراردادهای کالایی با افت شدیدی همراه شد.

به دنبال ترس سرمایه گذاران از حضور در بازار چین، بانک مرکزی این کشور در حدود ۱۷۳ میلیارد دلار نقدینگی به بازار وارد کرد تا از سقوط بی رویه بازار جلوگیری کند.

عناوین برگزیده