به گزارش می متالز، سیداحسن علوی، در مورد علل افزایش تصادفات جادهای در ایران در قالب واژگونی اتوبوسهای فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: جابجایی مسافران از چهار محور خطوط ریلی، هوایی، زمینی و دریایی صورت میگیرد که در زمینه خطوط هوایی 50 درصد از تعداد 270 هواپیمایی که وجود دارد، زمین گیر شدهاند و مابقی هم به دلیل اینکه سالها از موعد تعیین شده برای پرواز آنها گذشته است از امنیت لازم برخوردار نیستند.
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت جابجایی مسافران از طریق خطوط زمینی، ادامه داد: 90 درصد جابجایی مسافران از طریق خطوط زمینی انجام میشود، و این در حالی است که اغلب جادههای کشور قدیمی و دو طرفه هستند و در بسیاری از آنها بزرگراه و آزادراه وجود ندارد، کما اینکه در حوزه انتخابیهام هنوز جادهها قدیمی و مستهلک بوده و از امنیت لازم برخوردار نیستند که تردد بیش از اندازه در آنها به وسعت دامنه این مشکل میافزاید.
وی تصریح کرد: اغلب جادهها دارای نقاط حادثهخیز بسیاری هستند و این مشکل در مناطق صعبالعبور بیشتر مشاهده میشود، ضمن اینکه تردد با سرعت بالای خودروهای جدید و وجود پیچهای خطرناک از جمله مواردی هستند که باید از نظر هندسی اصلاح شوند، همچنین لازم است عریضسازی جادهها در دستورکار قرار گیرد.
علوی یادآور شد: هماکنون میطلبد برای نگهداری از جادهها به این مهم توجه شود که کشورهای توسعهیافته 6درصد بودجه خود را به ایمنسازی و نوسازی جادهها اختصاص میدهند، اما در ایران تنها یک درصد به این بخش اختصاص داده میشود و این در حالی است که وضعیت برخی جادهها همچون مریوان به دلیل تردد خودروهای سنگین و نفتکشها زمینهساز بروز تصادفات وحشتناک شدهاند که هر هفته شاهد آن هستیم.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر اقدامات محدودی در زمینه توسعه خطوط ریلی انجام شده است و از حدود 13 هزار کیلومتر چگالی طول برخوردار بوده که نسبت به وسعت کشور و در مقایسه با کشورهای همسایه همچون ترکیه پاسخگوی نیاز کشور نیست، در حالی که دولت باید بیشترین سرمایهگذاری را در این بخش داشته باشد، چرا که امکانات لازم برای توسعه آن در داخل تولید میشود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: اگر دولت با کمبود اعتبارات برای توسعه خطوط حمل و نقل ریلی مواجه باشد میتواند از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و با سرمایهگذاری بیشتر در این حوزه از بروز خسارات جانی و مالی ناشی از جابجایی مسافران از طریق خطوط هوایی و زمینی که هزینه سنگینی را بر کشور تحمیل میکند، جلوگیری کند.