تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۲۷۵
کد خبر: ۸۳۷۴۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ایزدیان تأکید کرد:

ضرورت تمرکز مشوق های انگیزشی بر زنجیره ارزش مواد معدنی

می متالز - مدیرکل سابق دفتر توسعه صادرات سازمان توسعه و تجارت با تأکید بر اینکه مشوق های انگیزشی باید روی زنجیره ارزش مواد معدنی متمرکز شود افزود: این کار به یک نظام سیستماتیک کلی نیاز دارد.
ضرورت تمرکز مشوق های انگیزشی بر زنجیره ارزش مواد معدنی

به گزارش می متالز، محمدرضا ایزدیان در مصاحبه ای با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در حوزه مواد معدنی مطرح کرد: زنجیره ارزش محصولات معدنی باید رشته به رشته، کالا به کالا و محصول به محصول ایجاد شود و در این صورت تسهیلات و مشوق ها نیز بر اساس منافع و مصالح و سیاست گذاری مبتنی بر ارزش اتخاذ خواهد شد نه محصول.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: یک کالای معدنی خام هم اکنون صادر می شود که صنایع پایین دست در داخل به هر دلیل مصرف کننده آن نیستند، از طرفی یک بازار خارجی متقاضی این محصول است و از طرف دیگر درآمدهای صادراتی خالص کشور در این مورد محصول نسبت به کل هزینه های اجتماعی و اقتصادی کمتر است و در نتیجه صادرات خام این محصول فایده ای ندارد.

مدیرکل سابق دفتر آمار و برنامه ریزی، توسعه صادرات و پژوهش های تجاری سازمان توسعه و تجارت وزارت صمت مطرح کرد: آیا می توان صنایع و رشته هایی که این محصول خام را مصرف می کنند در پایین دست ایجاد کرد؟ اگر تکنولوژی این کار در دسترس باشد و توجیه اقتصادی هم داشته باشد می توان برای توسعه سرمایه گذاری در این بخش اقدام کرد.

ایزدیان با تأکید بر اینکه مشوق های انگیزشی باید روی زنجیره ارزش مواد معدنی متمرکز شود افزود: این کار تا حد زیادی انجام شده اما به یک نظام سیستماتیک کلی نیاز دارد تا زنجیره ارزش و تامین مالی همه محصولات این حوزه به همین ترتیب ایجاد شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در پایین دست الزامات خاص خودش را دارد گفت: یکی از مشکلات اساسی در زنجیره ارزش محصولات پایین دست، بحث تعرفه های بازارهای هدف پیشرفته جهانی است که به صورت پلکانی است. در واقع تعرفه محصولات نهایی بالاتر از محصولات اولیه است و این باعث بی انگیزگی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این حوزه می شود.

عناوین برگزیده