تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۵
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۸۳۷۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس سازمان بورس برای فروش سهام دولت پیشنهاد داد

می متالز - رئیس سازمان بورس از پیشنهاد نحوه واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ در لایحه بودجه و هدف گذاری پایدار کردن نقدینگی طی سال آینده و جذب آن در بورس خبر داد.
رئیس سازمان بورس برای فروش سهام دولت پیشنهاد داد

به گزارش می متالز، شاپور محمدی در حاشیه نشست خبری وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه عرضه‌های اولیه در بورس و فرابورس ادامه پیدا می‌کند، گفت: فروش تعهدی و سایر ابزارها مانند صکوک اجاره، صکوک منفعت و اجاره سهام راه‌اندازی شده بنابراین هم ابزارهای مالی کلاسیک و هم ابزارهای مالی منطبق با عقود اسلامی اجرا شده است.

وی از هدف گذاری پایدار کردن نقدینگی طی سال آینده و جذب آن در بورس خبر و توضیح داد: سرمایه‌گذاران باید افقی برای حضور در بازار سرمایه ترسیم کنند و پول‌هایی که نیاز فوری ندارند را وارد این بازار کنند. برای تشویق حضور مردم باید مشوق‌های مالیاتی و کاهش کارمزد نقل وانتقال سهام در دستور قرار گیرد که البته در یک نوبت کارمزد نقل و انتقال سهام انجام شد و اکنون روی ماندگاری سرمایه‌گذاری در بورس فکر می‌کنیم تا سرمایه گذاران مدت زیادی در بورس بمانند.

این مقام مسئول درباره نحوه واگذاری سهام دولت در شرکت‌های بزرگ عنوان کرد: در لایحه بودجه پیشنهاد داده شده دولت سهام خود در شرکت‌های بزرگ را به روش صندوق‌های قابل معامله بورسی موسوم به (ETF) واگذار کند و تا سقف معینی برای مردمی که واحدهای این صندوق‌ها را خریداری می‌کنند تا 30 درصد تخفیف در نظر بگیرد که این تخفیف، نوسان‌های شاخص بورس را پوشش دهد. چون واحدهای صندوق قابل معامله بورسی دارای تخفیف است بنابراین سودآوری آن حفظ می‌شود با این کار می‌خواهیم اقتصاد را مردمی کرده و بازار سرمایه از عمق بیشتری برخوردار شود.

محمدی ادامه داد: شرکت‌های بورسی تعهد دادند سهام شناور و آزاد را افزایش دهند. حضور در بورس همواره مساوی با رشد قیمت نیست. در جایی رشد کم و جایی دیگر رشد زیاد می‌شود، منافع خرید عرضه های اولیه معمولا از سود بانکی هم بیشتر است.

وی در خصوص میزان جذب نقدینگی جدید از طریق بورس طی سال جاری گفت: نقدینگی سیال است یک روز حجم بازار کم و یک روز زیاد می‌شود. مثلا در ابتدای سال متوسط هر روز 5 تا 6 هزار میلیارد معامله می‌شد، اواسط سال میانگین حجم معاملات 3 تا 4 هزار میلیارد بود در مجموع روزانه بین 4 تا 5 هزار میلیارد معامله در بورس انجام می‌گیرد. البته در بورس انرژی و بورس کالا هم نقدینگی جابجا می‌شود و در مجموع بازار روند خوبی دارد. نهاد ناظر نمی‌تواند روند بازار را پیش‌بینی کند اما بازدهی سرمایه در بورس بیشتر از بازارهای رقیب بوده است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده