تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۸۳۹۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
وزیر صمت در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری اعلام کرد:

افزایش عموم تولیدات منتخب کالایی در 10 ماهه سال جاری/ توجه به کاهش قیمت ها در اصلاح فرآیند تولید

می متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه برنامه سفر 2 روزه خود به استان چهارمحال و بختیاری امروز صبح در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرکرد، بخشی از دستاوردها و اقدامات وزارت صمت را تشریح کرد.
افزایش عموم تولیدات منتخب کالایی در 10 ماهه سال جاری/ توجه به کاهش قیمت ها در اصلاح فرآیند تولید

به گزارش می متالز، رضا رحمانی در این دیدار گفت: ما در یک سال گذشته در یک جنگ اقتصادی توام با جنگ روانی قرار گرفتیم و با توجه به اینکه دشمن در ماه‌های پایانی سال 97، روی تعطیلی واحدهای تولیدی ما هدف‌گذاری کرده بود با فرمایشات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و توجه ویژه ایشان به موضوع رونق تولید و اهتمام دولت و مجموعه وزارت صمت، خوشبختانه اتفاقات برخلاف تصور دشمن پیش رفته است و ما در این حوزه به عنوان راهبرد اصلی خود موفقیت‌های خوبی نیز کسب کرده ایم.

وی ادامه داد ، خوشبختانه در ۱۰ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته تولیدات کالایی کشور افزایشی بوده و همچنانکه عمده گروه‌های کالایی تولیدی را رصد می‌کنیم، در اکثر موارد تولید مثبت بوده و حتی در برخی رشته ها رکورد تولید نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

رحمانی اضافه کرد: به عنوان نمونه در تولید فولاد علاوه بر افزایش و رکورد در تولید از کشورهای پیشرو این صنعت همچون فرانسه و ایتالیا نیز پیش افتاده و هم اکنون رتبه 10 دنیا را به خود اختصاص داده ایم.

وی تصریح کرد: برای نخستین بار و پس از ۴۰ سال، رکورد تولید مس در کشور شکسته شده و البته تداوم این روند برای سال بعد و سال‌های آینده نیز برنامه ریزی شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد در این مدت در عمده محصولات صنایع غذایی به طور متوسط ۱۵ درصد، در صنایع نساجی و پوشاک ۲۰ درصد و سایر موارد همچون سیمان، روغن‌نباتی، کاشی و سرامیک، شیشه و جام، داروی انسانی و...، آمار تولید کاملاً افزایشی بوده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که آرامش بازار طی این مدت حفظ شده است وضعیت مناسب تولید بوده و همچنین برای جلوگیری از کمبود کالا دولت با تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای تامین کالاهای اساسی و در راستای جلوگیری از جنگ روانی در سطح تامین و عرضه اقدامات متناسب را انجام داده است.

وی گفت: به طور مستمر ۱۰۰ قلم کالای پر مصرف مردم در سطح بازار مورد رصد قرار می‌گیرد و همچنین برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلال در روند تولیدات، تامین به موقع مواد اولیه مورد نیاز واحدهای ها مورد توجه ویژه وزارت صمت است.

رحمانی افزود: روند نزولی قیمت ها از اردیبهشت ماه سال جاری تا زمان اجرای طرح بنزین برقرار بوده و با کنترل های انجام شده پس از اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین نیز مجددا شاهد ثبات قیمت ها و حتی روند نزولی نرخ کالاها هستیم البته فراموش نشود که تغییر قیمت برخی اقلام کالایی فصلی بوده و ارتباطی به نرخ بنزین نداشته است.

وی تاکید کرد: وظیفه هر یک از مسئولین حل مشکلات مردم است و امروز عده‌ای با روحیه کاملا ایثارگرانه و کار جهادی در عرصه تولید ورود کرده اند و خوشبختانه بخش خصوصی خودشان پای کار آمدند و شاهدیم که تولیدکنندگان کاملاً بسیجی وار و جهادی وارد این عرصه شده اند.

وزیر صمت تصریح کرد: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت ساخت داخل امسال این مهم جزو راهبردهای اصلی محور های هفتگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده است و اطلاق عنوان نهضت ساخت داخل با اهداف ویژه‌ای انجام شده است.

رحمانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهضت ساخت داخل مورد استقبال بسیار خوب مردم و تولیدکنندگان بوده است و ما سعی کردیم واردات کالاهایی که ظرفیت تولید داخل آن را داریم در این طرح در اولویت قرار دهیم و در همین راستا داخلی‌سازی بیش از ۱۰ میلیارد دلار واردات انواع کالا تا سال ۱۴۰۰ را در دستور کار قرار داده ایم.

وی گفت: حفظ وضعیت تولید و اشتغال به تعبیر مقام معظم رهبری یک کار جهادی است و در همین راستا ما به موضوع خودکفایی و تامین کالاهایی که امروز به گلوگاه واردات و وابستگی ما تبدیل شده اند اقدام کردیم.

رحمانی افزود: به عنوان نمونه چادر مشکی یکی از این اقلام است که ما دنبال خودکفایی در آن هستیم و در همین راستا با توجه به ۸۰ میلیون متر نیاز کشور به واردات این محصول با راه اندازی یک واحد در استان قزوین با ظرفیت تولید ۳۰ میلیون متر و واحد دیگری در تهران با سرمایه‌گذاری خارجی به زودی در این بخش وابستگی مان کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: لاستیک کامیون نیز از جمله همین کالاهای موردنیاز کشور بوده است که 5 طرح ویژه برای خودکفایی آن و ۷۰ درصد واردات موجود برنامه‌ریزی شده و خوشبختانه با افتتاح طرح تولید لاستیک در اردبیل با حضور رئیس‌جمهور، نیاز وارداتی کشور به ۵۰ درصد کاهش یافته است و یا ماده معدنی آلومینا که وابستگی ۷۰ درصدی داشتیم با سرمایه گذاری بیش از ۱۵۰ میلیون یورو برای استخراج از نفلین سیلیت در حال انجام است.

وزیر صمت تصریح کرد: این اقدامات دارای اهمیت فراوانی هم در اشتغالزایی و هم در خودکفایی و قطع وابستگی های کشور دارند، هر جا داخلی سازی تحقق یافته است قیمت تمام شده کالا نیز کاهش داشته و با توجه به اینکه ثبات قیمت‌ها در بازار مورد تاکید رهبری، رئیس جمهور و همه مسئولان بوده است یکی از راه های عملی آن توجه به کاهش قیمت در فرایند تولید است.

رحمانی خاطرنشان کرد:در این جنگ تمام عیار اقتصادی، خوشبختانه جهت گیری خوبی داشتیم و معتقدم فرصت سازی ها نسبت به تهدیدات بسیار بیشتر شده و توجه به ساخت داخل یکی از همین فرصت های بزرگ برای توسعه آینده کشور است.

وی اعلام کرد: استان چهارمحال و بختیاری در بخش تولید کمترین مشکلات ممکن را داشته و این مهم در سایه توجه مسئولین و نگاه پدرانه جنابعالی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان رخ داده است.

وزیر صمت تاکید کرد: این استان دارای ظرفیت های صادراتی بسیار خوبی است و همچنین در بخش های تولیدی اعم از کشاورزی و غیره دارای مزیت هایی است که می تواند برای تولیدات صادراتی اقدام کند و از فرصت موجود برای صادرات به کشورهای همسایه بهره برداری لازم را داشته باشد.

عناوین برگزیده