تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۱
بازدید: ۱۹۳
کد خبر: ۸۴۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نظر عضو شورای عالی بورس درباره فرصت تاریخی، دلایل رونق و پیش بینی آینده

می متالز - عضو شورای عالی بورس با اعلام فرصت تاریخی بازارسرمایه و حرکت اقتصاد و نقدینگی از بانک ها به سمت بورس گفت : سال آینده سال سودآوری های مناسب شرکت های بورسی و فرابورسی است.
نظر عضو شورای عالی بورس درباره فرصت تاریخی، دلایل رونق و پیش بینی آینده

به گزارش می متالز، شاهین چراغی درباره شرایط هفته های اخیر بازار سهام که با افزایش قیمت ها و رکوردشکنی های پی در پی شاخص بورس همراه شده اعلام کرد: در حالی به نظر می رسد افزایش هر روز شاخص امری عادی شده که آبان 92 ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی حدود 130 میلیارد دلار بود اما به رغم ورود بیش از 50 شرکت جدید طی 6 سال اخیر، رقم این متغیر تغییری نکرده و همان 130 میلیارد دلار است.

با این حال به نظر می رسد ناخواسته اقتصاد در مسیر درستی افتاده و شرکت های تولیدی که سالها در حوزه واردات ارزان در مرحله ورشکستگی قرار گرفته بودند مقداری به خود آمده اند‌ و ارزش این چرخش و تقاضای بازار را به دلیل تحریم می دانند. همچنین شرکت ها مجبور به ارتقا کیفیت محصولات بوده و نقدینگی از بانک ها به سمت بازار سرمایه در حال ورود است.

چرا که مردم می دانند ریسک سپرده گذاری در بانک ها با توجه به تورم مورد انتظار زیاد بوده و با توجه به امنیتی بودن طلا و‌ دلار حاضر به سرمایه گذاری در این دو بازار رقیب بورس نیستند. از سوی دیگر دارندگان‌ منابع مالی عمده دیگر به راحتی منابع مالی را نمی توانند گردش دهند و به ناچار بازار جدیدی را می خواهند که منافع اقتصادی بهتر و شفاف تری داشته باشد.

با این اوصاف این چرخش برای بازار سرمایه، فرصت  تاریخی بشمار می آید و سهامداران عمده شرکت های پر ظرفیت نیز از این فرصت استفاده می کنند و از محل فروش سهام در بازار سرمایه، تامبن مالی کرده و طرح ها و‌ پروژه های نیمه تمام و جدید را اجرا می کنند و‌ یا از محل منابع بدست آمده، بدهی ها در سایر سرمایه گذاری ها به سیستم بانکی را پرداخت می کنند و بانک ها را نیز از مرحله ورشکستگی و عدم امکان وصول مطالبات نجات م یدهند و  سهامداران بخشی از منابع بدست آمده را در قالب آورده یا افزایش سرمایه، صرف تامین مواد اولیه می کنند.

به همین دلیل جهت اقتصاد و چرخش منابع در بازار سرمایه به درستی در حال دگرگون شدن بوده و به جز شرکت های کوچک که تاثیری بر شاخص بورس ندارند، سال آینده سال سودآوری های مناسب شرکت های بورسی و فرابورسی است. در شرایط کنونی هم دارندگان‌ظرفیت‌تولیدی با کیفیت مناسب، ارج‌ و‌ قربی در کشور یافته اند و اقتصاد بانک محور به طرف بازار سرمایه محور درحال دگردیسی است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده