تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۹
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۸۴۴۱۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس سازمان حمایت اعلام کرد:

تعهد ایران خودرو و سایپا به تحویل ۳۰۰ هزار محصول + شرط جدید پیش فروش ها

می متالز - رئیس سازمان حمایت با اشاره به علل افزایش قیمت خودرو در بازار از ۳۰۰ هزار تعهد معوق ایران خودرو و سایپا و اجازه یک پیش فروش در ازای ایفای هر دو تعهد خبر داد.
تعهد ایران خودرو و سایپا به تحویل ۳۰۰ هزار محصول + شرط جدید پیش فروش ها

به گزارش می متالز، عباس تابش درباره دلایل آشفتگی بازار خودرو گفت: در شرکت های تولیدی هیچ گونه افزایش قیمتی نداریم اما سوداگری‌هایی در بازار اتفاق می‌افتد که مربوط به بازی‌ها و سفته بازی‌های شبکه‌های مجازی است که در حال قیمت سازی هستند.

وی افزود: بخش دوم افزایش قیمت متاثر از حضور پول‌های سرگردان یا نقدینگی مازاد در دست مردم است، امن‌ترین بخش برای این افراد معامله خودرو است و این موضوع تقاضای کاذب ایجاد می‌کند و موجب افزایش قیمت می‌شود. در حال حاضر دو خودروساز بزرگ از تولید ۴ هزار خودرو تجاری و بدون نقص عبور کردند. سایر شرکت‌های CKD کار بیش از ۲۰۰ دستگاه تولید دارند و تمام سعی بر افزایش بیشتر تولید است.

این مقام مسوول تاکید کرد: به دنبال تغییر مدل ثبت نام هستیم تا از تقاضای کاذب بازار جلوگیری کنیم تا به کمک متولیان شبکه‌های مجازی جلوی سفته بازی را بگیریم. اگر اجازه افزایش قیمت به خودروسازان داده شود وضعیت بدتر خواهد شد.معیار سازمان حمایت اسناد و قیمت تمام شده است. بر اساس قانون یک سود متعارف به یک کالا اختصاص می یابد و فروش محصول بالاتر از این سود گرانفروشی تلقی می‌شود. اگر بنا بر دلایلی دیگر قیمت در کف بازار بالا است باید این دلایل را حذف کنیم.

تابش با تاکید بر اینکه تمام تعهدات معوق خودروسازان تا پایان خرداد سال آینده به صفر می‌رسد، تصریح کرد: خودروسازان ۳۰۰ هزار تعهد معوق دارند. بزرگترین اتفاق صنعت خودرو در شرایط تحریمی این است که خودرو‌های کف انبار به صفر رسیده است. با اصلاحاتی از جمله واگذاری، کوچک سازی، تامین منابع و واگذاری سهام‌های اضافی خودروسازان طبق وعده وزیر صنعت تا آخر سال ۹۹ ساماندهی این صنعت را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه زمان تحویل پیش فروش‌ها پس از تعهدات معوق است، گفت: به ازای ایفای هر دو تعهد، اجازه یک پیش فروش به خودروسازان داده می‌شود که این موضوع به کم شدن تعهدات کمک می‌کند.البته در خودرو‌های آپشنال و با پلتفرم جدید که معوقات ندارند، خودروسازان می‌توانند فروش فوری و پیش فروش داشته باشند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده