تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۸
بازدید: ۲۹۷
کد خبر: ۸۴۴۷۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفت‌وگو با محمد اسفندیارپور:

آخرین دستاوردهای “توسعه آهن و فولاد گل‌گهر” اعلام شد

می متالز - شرکت “توسعه آهن و فولاد گل‌گهر” از جمله شرکت‌های وابسته و فعال منطقه گل‌گهر می‌باشد که درحال حاضر با تولید حدود سه میلیون تن آهن‌اسفنجی به بزرگترین عرضه‌کننده این محصول در کشور تبدیل شده است. نظر به اهمیت موضوع و جایگاه این شرکت در عرصه تولید صنایع فلزی و معدنی گفت‌وگویی با محمد اسفندیارپور، معاون مالی و منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد انجام داده ایم که با هم می‌خوانیم.
آخرین دستاوردهای “توسعه آهن و فولاد گل‌گهر” اعلام شد

به گزارش می متالز، بر اساس چشم‌انداز ۱۴۰۴ فولاد کشور که مقرر است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود، تولید حدود ۱۰ درصد از این حجم به شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر سپرده شده که ۶۵ درصد آن (۳حدود میلیون تن) توسط توسعه آهن و فولاد گل‌گهر تولید خواهد شد که فاز اول خطوط تولید تا مرحله تولید آهن‌اسفنجی به بهره‌برداری رسیده و تا چند سال آینده تولید فولاد خواهد داشت. در حال حاضر امروز در منطقه معدنی و صنعتی گل‌گهر حدود ۳۴ درصد از محصول کنسانتره، ۲۵ درصد گندله و ۱۴ درصد آهن‌اسفنجی کشور تولید می‌شود.

تکنولوژی بکار گرفته شده در شرکت توسعه آهن و فولاد از مدرن‌ترین تکنولوژی‌های روز جهان است که در بخش تولید اسفنجی با استفاده و بکارگیری از دو کارخانه مگامدول تولید با ظرفیت بیشتر نسبت به سایر روش‌ها و هم‌چنین کیفیت مطلوب محصول تولیدی و پیش‌بینی هات‌شارژ محصول تولیدی به کوره‌های قوس‌الکتریکی مزیت‌های زیادی از جمله مصرف انرژی کمتر، عدم دپوی بار، حجم پایین ضایعات، بهره‌وری بالا، قیمت تمام‌شده پایین و…. را به دنبال دارد. ضمن آنکه محصولاتی با کیفیت بالا تولید می‌کند که در صنایع خودروسازی، لوله‌های بدون‌درز، واگن‌سازی و… کاربرد داشته و قابلیت صادرات آن نیز وجود دارد.

معاون مالی و منابع انسانی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در حوزه منابع‌انسانی نیز با اشاره به این‌که در حال حاضر این شرکت برای حدود یک هزار نفر ایجاد اشتغال ایجاد کرده افزود: با راه‌اندازی بخش فولادسازی پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۵۰۰ تا دوهزار شغل مستقیم و از آنجایی که نسبت اشتغال غیرمستقیم بخش فولادسازی به سایر بخش‌های چرخه تولید فولاد بیشتر است بالغ بر ۵ تا ۶ برابر آن نیز اشتغال غیرمستقیم در پی دارد.

وی خاطرنشان کرد که به منظور تکمیل نیروی انسانی و همزمان با اجرای خطوط، از ابتدای سال آینده، ضمن توجه به توانمندسازی کارکنان درصدد هستیم تا تعدادی نیروی انسانی جهت آماده‌سازی برای زمان بهره‌برداری بخش فولاد جذب کنیم که در همین راستا درحال حاضر تعدادی از نخبگان و دارندگان رتبه‌های برتر دانشگاهی جذب مجموعه شده‌اند که خود اقدامی جهت ایجاد انگیزه و فعالیت آنها در داخل کشور بوده است.

اسفندیارپور با اعلام اینکه پس از تکمیل خطوط، فرصت بسیار خوبی فراهم خواهد شد تا سرمایه‌گذاری‌هایی در صنایع پایین‌دست و جنبی صورت گیرد، از آمادگی این شرکت برای استقبال از سرمایه‌گذاران و همکاری با آنها خبر داد و گفت: بدون‌شک منطقه گل‌گهر با توجه به پیش‌بینی زیرساخت‌های لازم، در دسترس بودن مواداولیه و هم‌چنین کاهش برخی از هزینه‌های تولید از قبیل حمل‌ونقل که بخش مهمی از بهای تمام‌شده محصولات فولادی ناشی از آن است فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری جهت تولید است.

معاون مالی و منابع انسانی توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در خصوص عملکرد مالی این شرکت نیز ضمن ابراز رضایت از تحقق برنامه‌های تولید و افزایش توان مالی شرکت گفت: در دو سال گذشته متوسط رشد شرکت بیشتر از تورم بوده و اندازه واقعی شرکت بزرگتر شده است، ضمن اینکه از ابتدای امسال برنامه تولید محقق شده و عملکرد مالی مناسب و رضایت‌بخش بوده که پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم سال، شاهد عملکرد بهتری نیز باشیم.ولی افزایش نیافتن قیمت محصول متناسب با قیمت مواداولیه، حاشیه سود را تحت فشار قرار داده است.

اسفندیارپور افزود: درصد مهمی از بهای تمام‌شده محصول، گندله مصرفی است و قیمت‌گذاری محصولات فولادی از سوی نهاد حاکمیتی بر اساس درصدی از قیمت شمش فولاد خوزستان است که قاعدتا میزان تولید و اینکه در زنجیره تولید فولاد چه محصولی تولید شود حاشیه سود و انتظارات شرکت‌ها را متفاوت خواهد نمود، همانطور که تغییر قیمت گاز بیشترین اثر منفی را برای شرکت‌هایی در پی داشت که فقط تولید اسفنجی دارند، چون بیشترین حجم مصرف گاز در این بخش از تولید است و در صورت تکمیل بودن زنجیره، هزینه سرشکن و تاثیر منفی آن حداقل خواهد بود.

او خاطرنشان کرد، از طرفی تاثیر تحریم‌ها خصوصا برای شرکت‌هایی که در حال توسعه هستند در حوزه تامین مالی و استفاده از منابع خارجی، تامین تکنولوژی، صادرات و… چالش ایجاد کرده و نیاز به حمایت با اتخاذ سیاست‌های صادراتی و کمک به تامین مالی دارند.

وی هم‌چنین در خصوص حفظ محیط‌زیست نیز اظهار داشت، ما جز معدود شرکت‌هایی هستیم که همه الزامات سازمان محیط‌زیست را کسب و موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری برای خطوط تولید در یک دوره زمانی کوتاه شده‌ایم.

اسفندیارپور اقدامات و الزاماتی نظیر اندازه‌گیری‌های آنلاین عوامل، اصلاح غبارگیرهای خطوط تولید با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه علم و صنعت، تلاش برای خرید و نصب تجهیزات مربوط به تصفیه فاضلاب صنعتی و استفاده از پساب و ایجاد و توسعه ۸۰ هکتار فضای سبز و همکاری در پروژه انتقال آب خلیج‌فارس را از دیگر دستاورهای این مجموعه برشمرد.

وی در ادامه لزوم ارتباط صنعت و دانشگاه یادآور شد و افزود: این شرکت با برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه‌ها، صنعتگران، مبتکران و مخترعان کشور و حمایت از ایده‌ها، نوآوران و اتکا به دانش بومی، همواره در پی استفاده از ظرفیت‌های داخلی بوده و در حال تدوین روش صحیحی از ارتباط بین صنعت و دانشگاه است تا با نزدیک‌شدن صنعت به دانشگاه و بالعکس و تشکیل اتاق‌های فکر بتواند یک الگوی مناسب در کشور ایجاد کند.

اسفندیارپور خاطرنشان کرد که هدف از این کار حل گلوگاه‌های تولید با همکاری دانشگاه‌ها با بکارگیری روش‌های علمی و عملی، افزایش بهره‌وری با استفاده از راه‌های کاهش مصارف انرژی، ایجاد راهکارهای اقتصادی و توسعه روش‌های مدیریت بازار برای گسترش و نفوذ در بازارهای منطقه و…. است.

عناوین برگزیده