تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۵
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۸۴۷۶۷
سرویس خبر : انرژی

زنگنه: افرادی که E&P ها را گرگ‌زاده خواندند امروز به عملکرد این شرکت‌ها افتخار می‌کنند

می متالز - وزیر نفت در مراسم امضای قرارداد طرح توسعه میادین نفتی پارسی و پرنج گفت: این پنجمین قرارداد آی.پی.سی است که به امضا می‌رسد. سال ۹۵ بود که بعد از بحث‌های زیادی در هیلت مدیره شرکت نفت تأیید شد تا این مدل قراردادی در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب دنبال شود. کار مهمی در این زمینه انجام شده و این نظام اجرایی این مدل قراردادی، حرف جدیدی دارد.
زنگنه: افرادی که E&P ها را گرگ‌زاده خواندند امروز به عملکرد این شرکت‌ها افتخار می‌کنند

به گزارش می متالز، بیژن زنگنه امروز (شنبه ۱۹ بهمن ماه) در مراسم تفاهم‌نامه طرح توسعه میادین نفتی پارسی و پرنج که ما بین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت مپنا به امضا رسید، گفت: نکته مهم در این قرارداد، سرمایه‌گذاری بعد از موضوع فناوری است، نزدیک ۱۲۱ میلیون بشکه افزایش برداشت نفت در طول مدت قرارداد خواهیم داشت که به طور ناخالص ۶ میلیارد دلار (با قیمت نفت ۵۰ دلاری) درآمد خواهد داشت.

زنگنه با بیان اینکه بخش مهمی از کارمان فشارافزایی است که مپنا آن را انجام خواهد داد، افزود: خوشبختانه این کار توسط یک شرکت صددرصد ایرانی انجام می شود؛ روزی که من پیشنهاد تأسیس شرکت‌های E&P را دادم، عده ای گفتند این شرکت‌ها گرگ‌ زاده هستند. تمام این اسناد موجود است که چه کسانی این حرفها را زدند و بعد از آن جزو افتخارات خود محسوب کردند. آدمهای جسوری در دروغ‌ گویی هستند.

زنگنه تصریح کرد: در این قرارداد، ۸۷۵ میلیون دلار کار خالص وجود دارد که ما تأکید کرده‌ایم که بیشتر این سهم، به تولید داخلی تخصیص یابد تا علاوه بر اینکه تولید نفت می کنیم، در کنار آن به رونق تولید داخلی و تولید اشتغال هم اقدام کنیم.

وی افزود: در شرایط تحریمی باید شرکت‌های ایرانی را با قراردادهای IPC‌  EPC و EPD در بخش‌های بالادستی نفت فعال کنیم که در این زمینه از روش های مختلف مورد نیاز همچون تولید و توسعه میادین، افزایش ظرفیت‌ها و افزایش ضریب بازیافت بهره می گیریم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: از شرکت مپنا می خواهم که معطل تنفیذ قرارداد نباشد و کارهای کم هزینه اما زمان‌بری چون برگزاری مناقصات و اقدامات زیرساختی را آغاز کند و در این بین اگر ریسکی نیز وجود دارد، این ریسک را شرکت ملی نفت می پذیرد؛ همچنین از شرکت ملی نفت می‌خواهم با تجربه و توانی که دارد، هر چه سریعتر در زمینه صدور مجوزها اقدام شود و قرارداد مربوطه هرچه سریعتر برای اجرا، تنفیذ شود.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیاری در شرکت‌های ایرانی داریم که باید از این ظرفیت‌ها در زمینه‌های بالادستی رو زمینی و زیر زمینی نفت استفاده کنیم.

مراسم امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میادین نفتی پارسی و پرنج امروز (شنبه ۱۹ بهمن ماه) ما بین شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت مپنا با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد.

تولید ۸۵هزار بشکه نفت خام در روز تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱میلیون بشکه هدف از اجرای این طرح عنوان شده است.

عناوین برگزیده