به گزارش می متالز، این اولین باری است که این هواپیماسازی از ۱۹۶۲ تا حالا هیچ ثبت سفارشی نداشته است. بوئینگ مکس ۷۳۷ که زمانی پرفروشترین هواپیمای آمریکا بود، پس از سقوط مرگبار همچنان زمینگیر است. بوئینگ همچنان با بحرانی دست و پنجه نرم میکند که پس از دومین سقوط هواپیمای مکس در مارس سال گذشته آغاز شد. این هواپیماسازی اعلام کرد ماه گذشته تنها ۱۳ هواپیما به مشتریانش تحویل داده است.
بوئینگ در ژانویه سال گذشته سفارش ۴۵ هواپیما را ثبت کرد و ۴۶ هواپیما تحویل داد. بیشتر مشتریان خطوط هوایی از سفارش جدید مکس ۷۳۷ اجتناب میکنند تا زمانی که ناظران اجازه پرواز دوباره به این هواپیما را بدهند. زمینگیر شدن این هواپیما ماهانه خسارتهای مالی هنگفتی برای بوئینگ دارد. بوئینگ در ۲۰۱۹ بدترین سال خود را از نظر ثبت سفارش طی دههها تجربه کرد. این هواپیماسازی در کل سال ۲۰۱۹ درگیر بحران مکس ۷۳۷ بود که باعث متوقف شدن تولید این هواپیما برای اولین بار پس از بیست سال شد. دنیس مولنبرگ، مدیر اجرایی این شرکت هم در ماه دسامبر از سمت خود استعفا داد. به تعویق افتادن بازگشت مکس به آسمان به معنای عدم تحویل هواپیما به مشتریان و عدم دریافت پول از آنها بود. این اتفاق میلیاردها دلار خسارت برای این شرکت و عرضهکنندگان آن به دنبال داشت که مجبور بودند در بحبوحه بیثباتی بر سر بازگشت جتهای مکس ۷۳۷، کارگران خود را اخراج کنند. از طرف دیگر، خطوط هوایی هم مجبور شدند مکس ۷۳۷ را از برنامه پرواز خود تا اواسط ۲۰۲۰ خارج کنند که باعث لغو هزاران پرواز شد. بدهی بوئینگ در ۲۰۱۹ به ۳/ ۲۷ میلیارد دلار رسید و همچنان رو به افزایش است؛ چون این هواپیماسازی خسارت وارده به مشتریان و عرضهکنندگان خطوط هوایی را جبران میکند و همزمان با شکایتها دادخواهیها میجنگد و حقوق کارمندانش را میپردازد.