تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۸:۴۸
بازدید: ۳۲۹
کد خبر: ۸۵۱۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جواهرسازی، گام نخست ورود زنان عربستان به بخش معدن

می متالز - تعادل جنسیتی در جهان توسعه‌یافته یک امتیاز به شمار می‌آید و آثار این اندیشه حتی به شرکت‌های معدنی در سطح جهان هم نفوذ کرده است.
جواهرسازی، گام نخست ورود زنان عربستان به بخش معدن

به گزارش می متالز، در همین راستا شرکت‌هایی مانند بی‌اچ‌پی‌بیلتون، ریوتینتو و فورتسکیو از افزایش شمار نیروی زن خود در حرفه‌ای می‌گویند که در همه نقاط دنیا به مردان منسوب است. عربستان سعودی نیز با همه آنچه از محدودیت‌های زنان در آن روایت می‌شود، گام نخست را در این مسیر برداشته و مقامات آن در گفت‌وگو با رسانه‌ها از تلاش یک شرکت دولتی معدنی در این کشور برای آموزش جواهرسازی و طلاسازی به زنان خبر می‌دهند، هر چند همان‌ها هنوز نسبت به حضور زنان در عرصه‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری در تردید به سر می‌برند.
به نقل از عرب‌نیوز، هفته گذشته «معادن»، (شرکت دولتی استخراج مواد معدنی عربستان)، از انعقاد توافقنامه‌ای برای ایجاد یک برنامه آموزشی خبر داد که هدف از آن ارتقای مهارت‌های معدنی زنان سعودی عنوان شد. معادن، این برنامه را یک نوآوری اجتماعی از سوی این شرکت معرفی می‌کند که برای آن ۲۰ میلیون ریال سعودی برابر با ۵/۳۳ میلیون دلار هزینه شده است.
این شرکت با همکاری دولت سعودی در وزارت انرژی، صنعت و منابع طبیعی عربستان به دنبال این است که استخراج مواد معدنی را به ستون سوم صنعت این کشور تبدیل کند، در حالی که نفت و پتروشیمی جایگاه‌های اول و دوم را در اختیار دارند. شریکان معادن در بخش معدن این کشور، شرکت‌های عربستانی تولید مواد شیمیایی سابیک و پتروشیمی ساهارا، شرکت آلومینیوم امریکایی آلکوا، شرکت امریکایی موزاییک و شرکت کانادایی بَریک‌گُلد هستند. و حالا این شرکت که تاکنون به استخراج و تولید طلا، آلومینیوم، نقره، فسفات و سایر فلزات پایه مشغول بوده است، اقدام به تاسیس یک مرکز فرهنگی در منطقه «مهدالذهب» کرده که اصلی‌ترین فعالیت‌های استخراج طلای عربستان در آنجا انجام می‌شود. این منطقه در استان مدینه و در منطقه حجاز واقع شده است. مرکز فرهنگی مهدالذهب در ۱۹ دسامبر(۲۸ آذر) به‌دست ملک فیصل بن سلمان، فرماندار مدینه بازگشایی شد.
یحیی الشنقیطی، معاون مدیرعامل بخش طلای شرکت معادن، در این باره به عرب‌نیوز گفت: این شرکت به دنبال تقویت نوآوری‌های دیگری برای ساکنان این استان در بسیاری از بخش‌هاست و در این راستا تصمیم به اجرای پروژه‌های جدید به منظور فعالیت زنان در بخش معدن این کشور و جست‌وجوی بازار برای محصولات آنها دارد. این مرکز فرهنگی در حال کار بر یک برنامه آموزش جواهرسازی و طلاسازی به زنان است. وی افزود: در همین زمینه توافقی با موسسه «نما المنوّر» انجام شده است، این موسسه به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی در زمینه حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط‌مقیاس در عربستان فعالیت دارد. این اتفاق در واقع فرصتی است که زنان عربستان به عرصه‌ای ورود کنند که در سطح جهان به غلبه مردان در آن شهرت دارد. الشنقیطی همچنین گفت: کار در معادن بسیار سخت است. ما در عمق ۴۰۰ متری زمین کار می‌کنیم و در سطح جهان نیز شمار زنانی که در این حرفه شاغل هستند، محدود است. انتظار می‌رود در آینده نیز زنان امکان فعالیت در سمت‌های اداری بخش استخراج و فرآوری مواد معدنی را داشته باشند تا اینکه به عنوان معدنکار در معادن مشغول شوند. این اتفاق در شرایطی در عربستان رخ می‌دهد که زنان این کشور بنا بر حکمی که مهر ماه صادر شد، از سال آینده میلادی اجازه رانندگی پیدا می‌کنند ولی همچنان بدون اجازه مردی که می‌تواند پدر، همسر یا برادر آنها باشد، مجاز به درخواست پاسپورت، سفر خارجی، ازدواج، باز کردن حساب بانکی، راه انداختن برخی کسب‌وکارها، جراحی اختیاری(غیرضروری) و خروج از زندان نیستند.
این در حالی است که ورود زنان به معادن در سراسر جهان رو به افزایش است و شرکت‌های معدنی در راستای آنچه مسئولیت اجتماعی می‌نامند، در تلاشند حضور این جنس را در جنبه‌های گوناگون حرفه خود پررنگ‌تر از پیش جلوه دهند. در همین زمینه چندی پیش شرکت انگلیسی‌استرالیایی بی‌اچ‌پی‌بیلتون در جایگاه بزرگترین شرکت معدنی جهان، از تصمیم خود به افزایش نیروی انسانی زن تا ۵۰درصد از کل کارکنانش در سطح جهان و در همه سِمت‌ها خبر داد این تعدیل جنسیتی شامل مدیرانی که در دفاتر مشغولند تا رانندگانی که در بیابان‌ها حضور دارند، می‌شود. هم‌اکنون از هر ۵ نفری که در این مجموعه چندملیتی کار می‌کنند، یک نفر زن است و در آن زنان حتی پست‌های ارشد مدیریتی را در اختیار دارند. در کانادا نیز به عنوان یکی از کشورهای معدنخیز جهان ۲۱ درصد از مدیران بخش معدن زن هستند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده