تاریخ: ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۲
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۸۵۸۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیل‌گر مسائل اقتصادی مطرح کرد:

زور نقدینگی به تحریک تقاضا در بازارهای موازی نمی‌رسد

می متالز - به نظر نمی‌رسد مسیری که بانک مرکزی با اعمال قوانینی، چون کاهش سقف تراکنش، عملیات بازار باز و kyc شدید برای شناسایی جریان پولی در پیش گرفته اثرات مثبتی به همراه داشته باشد.
زور نقدینگی به تحریک تقاضا در بازارهای موازی نمی‌رسد

به گزارش می متالز، میثم رادپور، تحلیل گر مسائل اقتصادی با اشاره به اقدامات بانک‌ مرکزی در خصوص کنترل ارز گفت: بانک مرکزی اقداماتی را آغاز کرده و مدعی کنترل بازار ارز بوده اما؛ مطلقا تصور نمی‌شود که کاهش سقف تراکنش‌های بانکی، عملیات بازار باز و kyc شدیدی بانک‌ها برای شناسایی جریان پولی، اثرات مثبتی داشته باشد.

 

این تحلیل‌گر مسائل اقتصادی ادامه داد: در شرایط موجود انتظار می‌رود دوره ثبات یکسال به طول بیانجامد تا فرصت تجهیز دوباره نقدینگی، بازگشت قدرت خرید و خلق پول برای بانک‌ها فراهم شود.


وی افزود: باید توجه داشت که این امر به زودی میسر نخواهد شد چراکه به شدت قدرت خرید کاهش یافته و موانع جلوی تحریک طرف تقاضا و تخلیه طرف عرضه، می‌ایستند.


رادپور با ذکر فرضیه‌ای در خصوص اقدامات بانک‌مرکزی خاطر نشان کرد: برخلاف تصور عموم که بازار ارز تحت کنترل بانک مرکزی قرار دارد در این فرضیه، بانک عاملی محرک برای تمامی مشکلات بوده و نگرانی‌های زیادی در بازار‌ها رقم زده است.

 

وی ادامه داد: اقداماتی در راستای افزایش هزینه معاملات، تغییر قوانین و کاهش سقف تراکنش‌های بانکی موجی از نگرانی را درمیان صاحبان کسب‌و‌کار و فعالان بازارسرمایه ایجاد کرده و نه‌تنها باعث ثبات نشده بلکه پتانسیلی برای به هم ریختگی در بازار ارز نیز رقم زده است.


این تحلیل گر مسائل اقتصادی در پایان اضافه کرد: به نظر می‌رسد که افزایش قیمت ارز جهت‌دار نبوده و یک روند را ایجاد نخواهد کرد، اما از سویی دیگر مسیری که رئیس کل بانک مرکزی در پیش گرفته نگران کننده است.

عناوین برگزیده