به گزارش می متالز، منطقه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر و ارزش مالی ۱۰ هزار میلیارد تومان، طی مراسمی بهطور رسمی و با دستور رئیسجمهور مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
حسن روحانی، رئیسجمهور، صبح سهشنبه با حضور در محل احداث قطعه یک آزادراه تهران - شمال، ضمن صدور دستور بهرهبرداری رسمی از این طرح، با توضیح مسئولان و مهندسان اجرای این پروژه در جریان روند مطالعات و ساخت آن و مزیتهای استفاده از آن در راستای رفاه بیشتر مردم، قرار گرفت.
روحانی هنگام صدور دستور بهرهبرداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران - شمال و پردهبرداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه، گفت: به میمنت و مبارکی آغاز ماه مبارک رجب و روز میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) منطقه یک بسیار مهم شمال از تهران تا سهراه شهرستانک که در واقع نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی است را افتتاح میکنیم.
رئیسجمهور همچنین از بخشی از مسیر این آزادراه و چگونگی حفر تونلها و احداث پلها در این طرح بازدید کرد.
به گفته مسوولان اجرای این طرح، این مسیر آزادراهی جزو محورهای دارای استاندارد و ایمنی بالا است که نمونه آن در غرب آسیا وجود ندارد؛ وجود تونلهای طویل با استاندارد بالا، جتفنهای پیشرفته، تونلهای دسترسی، پلهای خاص و روکش بتنی از ویژگیهای خاص منطقه یک آزادراه تهران - شمال است که همه به دست طراحان و شرکتهای ایرانی اجرا شده است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیر همسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان بهتدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4970 متر رشتهکوه البرز را قطع و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد.
اجرای این قطعه از آزادراه که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر است، باعث میشود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود.
این مسیر در ادامه بهموازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز بهموازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و درنهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل میگردد.
ایجاد بخشی از کریدور آزادراهی شمال - جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استانهای شمالی، بهبود شبکه حملونقل منطقه، احداث راهی سریع، کوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال کشور، تسهیل و روانسازی ترافیک بین استانهای تهران و البرز و کریدور شرقی- غربی کشور از اهداف اجرای این طرح مهم در حوزه راهسازی کشور عنوان شده است.
همچنین حفاری بلندترین تونل جادهای کشور به طول 4970 متر، رکورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونلها در زیرساختهای حملونقل کشور، رکورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونلها بهطور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل (شمع پایه) به طول 2.5 کیلومتر، اجرای چند رشته تونل به صورت ترکیبی دو قوسی و مجزا بهطور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفاء حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهرهگیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهرهگیری از فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض ETC، بهرهمندی از سیستم SCADA برای کل مسیر (سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهرهمندی از سیستم CMA یخزدایی مسیر، بهرهمندی از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافیکی و پوشش رینگ فیبر نوری در کل مسیر از موفقیتها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.
نرخ عوارض تردد از قطعه یک آزادراه تهران- شمال برای خودروهای سواری در روزهای عادی ۲۵ هزار تومان و در روزهای اوج سفر یعنی در روزهای چهارشنبه عصر تا شنبه صبح و ایام تعطیل، ۳۵ هزار تومان تعیین شده است. البته محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی میگوید با دستوری که رئیسجمهوری به صورت تلفنی ابلاغ کرده، نرخ عوارض تردد از منطقه یک آزادراه تهران-شمال برای خودروهای سواری 5 هزار تومان کاهش بافته و ۲۰ هزار تومان در روزهای عادی و ۳۰ هزار تومان برای روزهای پیک رسیده است.
همچنین دیگر خودروها از جمله وانت ۳۵ هزار تومان، مینیبوس ۴۰ هزار تومان و اتوبوس ۴۵ هزار تومان برای تردد از این آزادراه باید پرداخت کنند.