به گزارش می متالز، گفته می شود که این شرکت از بیم تحریمهای آمریکا پروژه را رها کرده است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی سابق ایران، تیرماه ۹۷ در مراسمی با حضور اولِگ بلوزروف، مدیرعامل شرکت راهآهن دولتی روسیه، از آغاز پروژه برقیسازی راه آهن گرمساراینچه برون با سرمایهگذاری ۱.۲ میلیارد یورویی خبر داده بود.
قرار بود شرکت راه آهن دولتی روسیه راهآهن گرمسار-اینچه برون برقی کند و ۸۵ درصد هزینه این پروژه توسط دولت روسیه فاینانس شود.قرارداد این پروژه نیز آذرماه سال ۹۴ امضا شده بود، اما گزارش ها حاکی از آن است که تاکنون طرف روسی هیچ اقدامی انجام نداده است.
به گزارش اینترفکس، شرکت روسی قرار بود ظرفیت بارگیری این خط آهن را به ۱۰ میلیون تن در سال افزایش دهد و سرعت حرکت قطارها را به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برساند.
ایران به غیر از این پروژه، در نظر داشت با شرکت راهآهن روسیه پروژه برقیسازی قطار تهران-مشهد و دو خطه کردن راهآهن بافق-سرخس را اجرا کند که هیچ کدام به نتیجهای نرسید.
نکته مهم در این مورد این است که این بار قرار نبوده بخش خصوصی روسیه در ایران اقدامی انجام دهد بلکه این پروژه مستقیم از سوی دولت روسیه مورد حمایت بوده و امضا شده است.
در زمان امضای این موافقتنامه، طرح برقی سازی و ارتقای راه آهن گرمسار - اینچه برون EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) به طول ۴۹۵ کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت حمل بارهای ترانزیتی به عنوان یکی از طرحهای با اهمیت در توسعه روابط ایران و روسیه عنوان شده بود.