تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۴
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۸۷۶۵۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دو کارشناس بازارسرمایه اعلام کردند:

چند عامل سقوط بی سابقه دیروز شاخص/ تعجب از اقدام بورس و پیش بینی آینده

می متالز - دو کارشناس بازار سرمایه با اعلام چند دلیل در سقوط بی سابقه دیروز شاخص و تعجب از اقدام اخیر سازمان بورس، آینده بازار و ورود نقدینگی را مثبت پیش بینی کردند.
چند عامل سقوط بی سابقه دیروز شاخص/ تعجب از اقدام بورس و پیش بینی آینده

به گزارش می متالز، نوید قدوسی درباره دلایل سقوط بی سابقه دیروز شاخص بورس که با بیش از 18 هزار واحد ریزش رخ داد گفت: علاوه بر تاثیر ابلاغیه‌های سازمان بورس درباره حجم مبنا و شرایط جدید دریافت کد معاملاتی، کرونا و ریزش بازارهای جهانی هم از دیگر عوامل موثر بر روند نزولی بازار سرمایه بودند.

وی افزود: گسترش کرونا در ایران می‌تواند منجر به تعطیلی شرکت‌ها و کاهش سطح فعالیت‌های اقتصادی شود و این موضوع موجب نگرانی‌هایی در بازار ایجاد شده است. چرا که تعطیلی شرکت‌ها، عاملی منفی در روند معاملات بوده و زمینه فشار فروش را فراهم می کند . اما مصوبات جدید سازمان بورس مبنی بر تغییر حجم مبنا و فرآیند جدید کد معاملاتی برای مشتریان ، چندان تاثیری نداشته و مسائل روانی آن می‌تواند به شدت روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

تعجب از اقدام سازمان بورس

این کارشناس ادامه داد: جای تعجب دارد که سازمان بورس، درست در زمانی که باید از بازار حمایت کند چنین عامل کنترلی و بازدارنده ای ابلاغ و اجرایی کرد. به صورت سنتی بازار همیشه در اسفند تحت فشار فروش قرار می‌گیرد که این موضوع در کنار دیگر  عوامل،  زمینه شوک دیروز را فراهم کرد.

قدوسی در پاسخ به این سوال که به چه دلیل کرونا هفته گذشته بر بازار بی تاثیر بود، توضیح داد: چون اثر آن به صورت مستقیم بر بازار نرسیده و آمار مبتلایان ایرانی بسیار کم بود و چنین ذهنیتی که در حال تبدیل به بیماری واگیردار است وجود نداشت.

وی افزایش دلار را عامل مهم موثر بر روند صعودی هفته گذشته دانست و گفت: وند افزایشی دلار، انرژی حرکت شاخص به سمت صعود را افزایش داد اما از پنج شنبه قیمت دلار مسیر نزولی را در پیش گرفت. به همین دلیل قیمت دلار مستقل از قرار گرفتن ایران در فهرست  FATF زمینه نگرانی در سطوح فعالیت اقتصادی را فراهم کرد که به مراتب این مساله در بازار سرمایه اثر گذاشت و روند بازار نزولی شد.

قدوسی با بیان اینکه ادامه اصلاح بازار بستگی به اخباری دارد که از گسترش کرونا در کشور منتشر می شود، افزود: دیروز دو خبر منفی از گسترش کرونا بود. مبنی بر اینکه یکی از شرکت‌های بورسی خبر از تعطیلی خطوط تولید به منظور جلوگیری از گسترش کرونا در بین کارمندان را اعلام کرد. خبر دیگر درباره صادرات میعانات گازی و سوخت مایع به چند کشور همسایه بود که این دو عامل بر روند بازار بی تاثیر نبودند.

وی ادامه داد: ادامه روند بازار بستگی به اخباری مانند اینکه آیا تعطیلی خطوط تولید کارخانه‌ها ادامه دار است یا سطح فعالیت اقتصادی کاهش پیدا می‌کند یا خیر، دارد. این موضوعات از جمله عوامل تاثیرگذار در تعیین روند کوتاه مدت بازار محسوب می‌شوند.

پیش بینی ادامه ورود نقدینگی به بورس

علی صادقین دیگر کارشناس بازار سرمایه هم گفت: روز گذشته سه دلیل عامل افت شاخص بورس بودند که مهمترین آن افت قیمت‌های جهانی بود که بر سهام شاخص ساز، دلاری محور و شرکت‌هایی که صادرات دارند تا حدودی تاثیرگذار بود. تغییر حجم مبنا هم دیگر عواملی بود که هیجان داشت اما اثر خاصی در خروج نقدینگی ندارد و فقط می‌تواند در کاهش سرعت ورود نقدینگی اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: از منظر تحلیل تکنیکالی، شاخص بورس بعد از چند روز رشد مستمر، نیاز به اصلاح داشت که این اصلاح دیروز انجام شد و از امروز دوباره به روند اصلی بازگشت. از هفته گذشته اصلاح شاخص پیش‌بینی شده بود به همین دلیل از صبح دیروز و قبل از آغاز معاملات، شاهد صف‌های فروش بودیم اما در میانه و ساعت پایانی ، روند شرکت‌های با ارتباط کمتر به قیمت‌های جهانی از بازار جدا شد .

این کارشناس اصلاح بازار را موقتی اعلام کرد و افزود: در مورد سهام وابسته به قیمت‌های جهانی تا حدودی اصلاح قطعی است و به نظر می‌رسد ارز سامانه نیما تا حدودی به جبران افت قیمت‌های جهانی کمک کند. با این حال، ورود نقدینگی به عنوان اصلی‌ترین عامل تاثیرگذار بر رشد شاخص بورس محسوب می‌شود و هیچ عامل به اندازه ورود نقدینگی در روند بازار قدرتمند و تاثیرگذار نیست.

صادقین ادامه داد: روند نزولی شاخص بورس در بازار موقتی است و دوباره از چند روز آینده شاهد ورود نقدینگی خواهیم بود. تا زمانی که رقیب سرسخت و جدی برای بازار سرمایه پیدا نشود ورود نقدینگی به سمت بورس ادامه دارد و شاهد بازگشت دوباره رشد شاخص خواهیم بود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده