تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۱۰
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۸۷۷۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آینده بورس از آن صنایع وابسته به دلار

می متالز - بررسی روند عملکرد شرکت‌های بورسی نشان می‌دهد ما در سال ۱۳۹۸ شاهد ۳ فصل کاملا متفاوت بوده‌ایم. در فصل بهار، به دلیل در اوج بودن دلار و قیمت‌های جهانی، شرکت‌ها فروش و به تبع آن سود بالایی داشتند.
آینده بورس از آن صنایع وابسته به دلار

به گزارش می متالز، در فصل تابستان افت نرخ دلار و در کنار آن افت قیمت‌های جهانی، باعث کاهش نرخ‌های فروش شد، اما در کنار آن، افزایش مقدار فروش شرکت‌ها باعث شد که سودسازی شرکت‌ها تحت‌ تاثیر قرار نگیرد و تغییر محسوسی نداشته باشد، اما در فصل پاییز، شاهد کاهش در مقدار و نرخ فروش‌ها و به تبع آن کاهش سود آوری اکثریت شرکت‌های تولیدی بوده‌ایم، ‌اما شرایط از اواخر پاییز رو به تغییر گذاشت.

اتفاقات پی در پی و متوالی در کشور و در اقتصاد شروع به رخ دادن کرد. افزایش روز افزون نقدینگی و دورنمای تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای سال آینده، افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و افزایش نرخ دلار سامانه نیما و نزدیکی آن به نرخ‌های بازار آزاد، افزایش تقاضا برای محصولات در بورس‌کالا، افزایش نرخ‌های جهانی نسبت به فصل تابستان، امضای توافق‌نامه تجاری بین چین و آمریکا، همه و همه دلایلی خواهد بود که ما انتظار گزارشات خوبی از شرکت‌ها در فصل زمستان خواهیم داشت؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌ها عقب افتادگی خود را در ۳ ماهه سوم سال جبران خواهند کرد.

با توجه به موارد ذکر شده، به نظر می‌رسد دورنمای سود سازی صنایع تولیدی که با نرخ‌های جهانی و نرخ دلار رابطه مستقیم دارند، هلدینگ‌های مرتبط با این صنایع، شرکت‌هایی که فروش آنها با تورم رابطه مستقیم دارد و همچنین شرکت‌های فعال در سایر صنایع که از افزایش نرخ دلار منفعت می‌برند، کاملا در سال آینده مثبت خواهد بود و فعالان بازار را نسبت به رشد بازار امیدوار کرده است.

محمد خبری زاد - مدیر سرمایه‌ گذاری شرکت کارگزاری آرمون بورس

عناوین برگزیده