تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۸۷۸۴۳
سرویس خبر : انرژی

تقاضای نفت چین زودتر از پیش‌ بینی‌ها به شرایط نرمال بازمی‌گردد

می متالز - رویا پیامنی: بعد از شیوع ویروس کرونا که مقامات را مجبور کرد تا شهرها را قرنطینه کنند و مردم را از سفر برحذر دارند، تقاضای سوخت چین به طور عمده‌ای کاهش یافته است. برخی ارزیابی‌ها، کاهش تقاضای فعلی چین را حدود ۴ میلیون بشکه در روز برای سوخت، برآورد می‌کنند.
تقاضای نفت چین زودتر از پیش‌ بینی‌ها به شرایط نرمال بازمی‌گردد

به گزارش می متالز، Clyde Russell، ستون نویس رویترز با استناد به تحقیقات نفتی انجام شده توسط مؤسسه Refinitiv نقل قول می‌کند که «همچنان انتظار می‌رود واردات نفت خام چین در ماه فوریه در حد قابل قبولی باشد که در مقایسه با سطح واردات ماه ژانویه حدود ۱۶۰ هزار بشکه کاهش یافته است.»

واردات نفت خام بزرگترین وارد کننده نفت خام جهان و محرک اصلی رشد در ماه مارس نسبت به ماه فوریه کاهش خواهد یافت. چرا که قبل از شیوه ویروس کرونا که موجب مهار تقاضای نفت چین شود، بیشتر محموله‌های ماه فوریه برای ارسال به چین معامله و تعیین شده بود و یا در راه چین بوده است.

ماه مارس می‌تواند ماهی باشد که در آن چین کمترین میزان نفت وارداتی در سال جاری را داشته است. دلیل دیگر این موضوع این است که برخی از پالایشگاه‌ها به طور معمول برنامه تعمیر و نگهداری خود را در فصل تابستان و زمستان قرار می‌دهند.

گفته می‌شود که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تأمین‌ کننده نفت چین و بزرگترین صادر کننده نفت دنیا، صادرات نفت خام خود را به بزرگترین وارد کننده نفت جهان به حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در ماه مارس کاهش می‌دهد، چرا که در اثر شیوه ویروس کرونا تقاضای پالایشگاه‌ها کاهش یافته است.

چندین فاکتور وجود دارد که واردات نفت چین در ماه مارس کاهش خواهد یافت، اما دلایل دیگری وجود دارد که می‌گوید واردات نفت خام چین از صخره، سقوط نخواهد کرد.

واقعیت دارد، کاهش تقاضا قابل توجه است، تا جایی که همه سازمان‌ها و تحلیلگران از جمله سازمان بین‌ المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک پیش‌بینی خود را از رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۰، بین ۲۳۰هزار و ۴۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده‌اند و هم‌اکنون انتظار می‌رود که در سال جاری رشد تقاضای جهانی ۱ میلیون بشکه در روز یا کمتر باشد.

قبل از شیوع ویروس کرونا، به لطف فاز اول توافق تجاری بین چین و ایالت متحده آمریکا و چشم‌انداز روشن برای اقتصاد جهانی، همه ارزیابی‌ها حکایت از رشد روزافزون تقاضا در سال جاری داشت.

با توجه به این موضوع که ویروس کرونا در آستانه فراگیر شدن است، تحلیلگران چشم‌ اندازهای خود را از رشد اقتصادی کاهش می‌دهند و بازارها از آسیب‌های قابل توجه اقتصادی می‌ترسند، چرا که در حال حاضر شیوع این بیماری در خارج از مرزهای چین بیشتر از داخل این کشور است.

اگر چین به طور مؤثر بتواند ویروس کرونا را در ماه مارس کنترل کند و از سوی دیگر مقامات، ردیف‌های محرک دارایی (پول) را برای کمک به اقتصاد تسهیل کنند، تقاضا برای نفت خام می‌تواند در وایل ماه آوریل دوباره شروع به بازیابی کند.

ماه مارس می‌تواند ضعیف‌ ترین ماه از نظر واردات نفت خام چین در سال جاری باشد، چرا که پالایشگاه‌‌ها، تولید سوخت خود را به دلیل کاهش تقاضای داخلی کاهش داده‌اند.

ویروس کرونا در زمانی بروز کرد که ذخایر سوخت در چین زیاد و این کشور در حال تدارک برای ورود به سال نو چینی در اواخر ماه ژانویه و اویل ماه فوریه بود، زمانی که مردم به طور معمول زیاد سفر می‌کنند. شیوع این بیماری محدودیت‌های سخت مسافرتی ایجاد کرد و سفرها به سمت سستی گرویدند.

بنابراین چین خود را در میان عرضه بیش از حد منابع سوختی یافت که اکنون آنها را به کشورهای همسایه آسیا صادر می‌کند و با تولیدات نفتی تصفیه شده‌تر، بازار ضعیف آسیا را غرق کرد.

در هفته گذشته راسل هاردی، مدیر اجرایی شرکت ویتول گفت: ممنوعیت سفر و فعالیت‌های اقتصادی کمتر و کاهش تقاضا در حال حاضر ۴ میلیون بشکه در روز برای چین هزینه داشته است. این کاهش تقاضا به این معنی نیست که چین نیز واردات نفت خام را به همان میزان کاهش خواهد داد.

در واقع، بزرگترین واردکننده نفت دنیا دو دلیل بسیار محکم دارد که واردات بیش از حد را متوقف نکند. معاملات قیمت نفت در این هفته در کمترین میزان در بیش از یک سال گذشته بوده است که این موضوع می‌تواند پالایشگاه‌ها را به یک خرید منفعت‌ طلبانه ترغیب کند تا برای اواخر سال جاری ذخیره‌ سازی کنند، از سوی دیگر دولت ذخایر استراتژیک خود را با ارزان‌ترین نفت خام در طول چهارده ماه گذشته پر کند.

اینکه پالایشگاه‌ها چقدر ظرفیت ذخیره‌ سازی دارند و چین ناگزیر است که به صورت کار آمد از مزیت‌های قیمت پایین نفت خام بهره‌ برداری کند از مجهولاتی است که در فرضیه‌های مطرح شده وجود دارد، چرا که به دلیل مبهم بودن گزارش موجودی‌های چین هیچ‌ کس واقعا نمی‌داند که این کشور به چه میزان ظرفیت ذخیره‌ سازی نفت خام را دارد، اگر که برنامه‌ای برای پردازش فوری آن نداشته باشد.

چین بزرگترین عامل رشد تقاضا برای نفت در جهان است و اگر بتواند به زودی شیوع ویروس کرونا را مهار و اقتصاد را تحریک کند، واردات نفت خام در پایان ماه مارس می‌تواند دوباره روند افزایشی را شروع کند.

عناوین برگزیده
واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران
با حضور سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره ایرالکو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی، مدیر امور اراضی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه‌ای باختر انجام شد؛

واگذاری ۱۷۲ هکتار از اراضی ملی جهت ساخت نیروگاه خورشیدی و تجدیدپذیر به ایرالکو و بهره‌برداری از فاز نخست پروژه ۸۰ مگاواتی مولد اضطراری شرکت آلومینیوم ایران