تاریخ: ۱۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۵:۳۵
بازدید: ۸۴۴
کد خبر: ۸۷۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت فروسیلیس غرب پارس دو برابر می‌شود

می متالز - مدیر عامل شرکت فروسیلیس غرب پارس در یک نشست خبری به جزئیات آخرین وضعیت این شرکت و بازار مصرف آن پرداخت و خاطرنشان کرد: در طرح توسعه این شرکت، ظرفیت این کارخانه به ۲۴ هزار تن در سال می‌رسد.
ظرفیت فروسیلیس غرب پارس دو برابر می‌شود

به گزارش می متالز، سید محمدباقر میر ابوالفتحی با بیان اینکه فروسیلیس غرب پارس زیر‌مجموعه میدکو است، گفت: با توجه به ذخایر انبوه سیلیس در استان همدان، کارخانه فروسیلیس را در این استان احداث کردیم؛ این شرکت در سال ۹۲ به بهره برداری رسیده و ظرفیت کنونی شرکت تولید ۱۲هزار تن فروسیلیسیم در سال است.وی با بیان اینکه میدکو یک هلدینگ کاملا پیشرفته و در کلاس جهانی است، ادامه داد: در میدکو ۴میلیون تن فولاد تولید خواهد شد و هدف از احداث کارخانه فروسیلیس همدان تامین مواد اولیه کارخانه‌های فولادی میدکو است؛ این در حالی است که فروسیلیس غرب سومین کارخانه فروسیلیس کشور است.

مدیر عامل شرکت فروسیلیس غرب پارس درخصوص جزئیات طرح توسعه این شرکت گفت: کوره جدید فروسیلیس همدان طی یک ماه آینده به‌طور آزمایشی راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت در این مجتمع به ۲۴ هزار تن در سال می‌رسد. در همین حال تولید تجاری کارخانه نیز در اسفند ماه برای عرضه در بازار آماده خواهد شد. میرابوالفتحی میزان سرمایه‌گذاری در فاز اول کارخانه در بخش ریالی را ۵۰ میلیارد تومان و در بخش ارزی سه میلیون یورو اعلام کرد و گفت: در فاز دوم نیز در بخش ریالی ۶۵ میلیارد تومان و در بخش ارزی سه میلیون و ۲۰۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری خواهد شد که صندوق توسعه ملی، بانک پاسار‌گاد و صنعت و معدن منابع مالی مورد نیاز را تامین کردند.

وی در ادامه گفت: برای تولید ۲۰ میلیون تن فولاد کشور نیاز به ۱۰۰ هزار تن فروسیلیس داریم و الان نیازی به واردات این محصول دیده نمی‌شود؛ برای همین منظور تعرفه واردات محصول فرو سیلیس از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش یافته است تا از این صنعت حمایت شود. میرابوالفتحی تصریح کرد: با توجه به تولید حدود ۱۴ میلیون تنی فولاد خام در کشور هم اکنون با مازاد تولید فروسیلیس روبه‌رو‌ هستیم که بخشی از تولیدات واحدها صادر می‌شود. ما نیز از کارخانه فروسیلیس همدان به آلمان، ترکیه و ارمنستان فروسیلیس صادر کردیم. وی درخصوص تولید فروسیلیس در جهان گفت: میزان تولید این محصول در دنیا معادل ۶ میلیون تن است که چین تولید ۵۰ درصد این محصول را به عهده دارد. با این حال کیفیت فروسیلیس همدان از محصول مشابه هندی و چینی بالا‌تر است و ما توانستیم گواهینامه دو ستاره کیفیت از ارو‌پا دریافت کنیم. در این راستا برنامه داریم سال آینده ۳۰ درصد محصول کوره دو را صادر کنیم. میرابوالفتحی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان و فولاد ارفع مشتریان اصلی شرکت فرو سیلیس همدان هستند. همچنین نیاز صنعت ریخته‌گری به فروسیلیس سالانه ۲۰ هزار تن است که بخشی از آن از فروسیلیس همدان تامین می‌شود. مدیر عامل شرکت فروسیلیس غرب پارس با بیان اینکه فروسیلیس مورد نیاز شرکت‌های فولادی ایران۱۰۰درصد در داخل تامین می‌شود، اعلام کرد: با وجود اینکه قیمت جهانی فروسیلیس افزایش یافته و از تنی ۱۱۰۰ دلار به تنی حدود۱۵۰۰ دلار رسیده است اما قیمت فروش به واحد‌های داخلی افزایشی نبوده است.

وی با بیان اینکه ۸ واحد جدید فروسیلیس در کشور در حال راه‌اندازی است که باید با آنها رقابت کنیم، افزود: چشم انداز ما معرفی واحد فروسیلیس همدان به‌عنوان واحد برتر کشور است و لازمه آن افزایش سطح کیفی است. وی افزود: قبل از راه‌اندازی کارخانه فروسیلیس همدان سیستم غبار‌گیر مدرن را نصب کردیم تا محیط زیست منطقه حفظ شده و آلایندگی کنترل شود. براین اساس سال آینده مقدمات کار برای معرفی این کارخانه به‌عنوان صنعت سبز انجام خواهد شد.  وی درخصوص تامین مواد اولیه شرکت فروسیلیس غرب پارس گفت: دو معدن در نهاوند و دیگری در استان کرمانشاه مواد اولیه این کارخانه را تامین می‌کنند که تولید این دو معدن سالانه ۲۵ هزار تن است و برنامه داریم تا ظرفیت را به ۵۰ هزار تن برسانیم. این در حالی است که معدن نهاوند با ذخیره ۵۰۰ هزار تن در اختیار این شرکت قرار دارد و ذخیره معدن کرمانشاه حدود ۴ میلیون تن با عیار متوسط ۹۸ درصد است. میرابوالفتحی با بیان اینکه سرمایه شرکت فروسیلیس غرب پارس از محل آورده سهامداران از ۳۴ میلیارد تومان به ۶۰میلیارد تومان رسیده است، گفت: ۷۰ درصد کارکنان این مجتمع بومی و متعلق به منطقه هستند و با اجرای طرح توسعه اشتغال در این مجتمع به ۲۴۰ نفر خواهد رسید.

عناوین برگزیده