تاریخ: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۰۹
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۹۰۴۲۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

روند کاهش هیجانات بازار فولاد

می متالز - این روزها و در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که بازار محصولات فولادی دچار هیجان‌های غیرمنطقی شده بود، از این‌رو قیمت‌ها حباب‌گونه رشد کرده و بازار را دچار التهاب و هیجان کردند.
روند کاهش هیجانات بازار فولاد

به گزارش می متالز، اما موضوع آن است که مسائلی داخلی کشور خود به گونه‌های مختلف به التهابات بازار دامن می‌زند. از همین رو قوانینی که هر بار در کشور ابلاغ می‌شود، به نظر می‌رسد که بیشتر بازار و فعالان بازار را دچار خودتحریمی می‌کند، به‌گونه‌ای که می‌توان اذعان کرد که فعالان بازار آنقدر که از خودتحریمی رنج می‌برند، از مسائل بیرونی و حتی تحریم‌ها در رنج نیستند. موضوعی که باید به آن توجه داشت، این است که ما از داشته‌های خود نهایت بهره را نمی‌بریم؛ برای نمونه صنعت فولاد جزو صنایعی به‌شمار می‌رود که بعد از پتروشیمی مواد اولیه آن در داخل کشور تهیه می‌شود و صادرات آن می‌تواند همراه با ارزآوری بالایی باشد، اما هر بار صادرات کشور با قوانینی که از سوی دولتمردان وضع می‌شود مسیر را برای آن دشوارتر می‌کند، این درحالی است که به راحتی اجازه صادرات به مواد اولیه فولاد یعنی سنگ آهن داده می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که با وجود تعادل نداشتن در زنجیره فولاد، شاهد هیجانی شدن بازار باشیم.
هرچند که به تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت تمهیداتی در بازار فولاد اندیشیده است و با متخلفان، کم‌فروشان یا گران‌فروشان برخورد می‌کند؛ از این‌رو می‌توانیم شاهد ساماندهی بازار محصولات فولادی به این زودی‌ها باشیم؛ اما در نگاه کلان باید دست‌اندرکاران کمبودهای زنجیره فولاد را شناسایی و قوانین را به‌درستی ابلاغ کنند.

احمد خوروش ـ فعال حوزه فولاد

منبع: صمت
عناوین برگزیده