به گزارش می متالز، اکبر حقی مدیر پشتیبانی و مهندسی بخش مکانیک شرکت صنایع تولیدی کروز با اشاره به اهمیت وجود واحد تحقیق و توسعه در صنعت قطعه سازی گفت: تحقیق و توسعه نبض حیات شرکتهای پیشرو در دنیا محسوب میشود که نقشی اساسی در طراحی و خلق محصولات جدید، بروزآوری و بهینه سازی محصولات موجود دارند. کروز به منظور در اختیار گرفتن بازارهای هدف که به دنبال کاهش قیمت تمام شده، کیفیت بالا و تنوع محصول است، از بدو تاسیس همواره توجه ویژهای به امر تحقیق و توسعه داشته است.
حقی با تاکید بر اینکه قطعه سازی بدون تحقیق و توسعه معنایی ندارد، تصریح کرد: کشوری که بخواهد با اتکا به دانش فنی داخلی خودروساز شود، هیچ راهی به جز محوریت قرار دادن تولید خود بر اساس تحقیق و توسعه نخواهد داشت. کروز در مجموعهی خود با تامین کلیه هزینهها از جمله هزینه تحقیقات، گامهای هر چه بیشتر در پیشرفت این صنعت برداشته که توسعه شگرف و بومی سازی بسیاری از قطعات حاصل توجه این شرکت به بخش تحقیق و توسعه بوده است.
مدیر پشتیبانی و مهندسی بخش مکانیک کروز با اشاره به زمانبر بودن فعالیتهای تحقیق و توسعه اظهار کرد: همانند کلیه پروژههای تحقیقاتی، نتیجه تحقیق و توسعه در این صنعت نیز در کوتاه مدت نمایان نمیشود و ممکن است ماهها و یا بیش از یکسال زمان لازم باشد تا حاصل کار نمایان شود. کروز با درک این موضوع آینده نگری را اساس کار خود قرار داده و امروزه نتایج سالها تلاش و فعالیت در این زمینه دیده میشود.
حقی در خصوص اهداف و وظایف تحقیق و توسعه بخش مکانیک بیان کرد: ما در این واحد تحقیقات و طراحی سیستمهای مکانیک خودرو از جمله قطعات مربوط به دسته سیم، کنترل بدنه، چراغ، مالتی مدیا، جلو آمپر، نشانگرها، ریموت کنترل و... جهت داخلی سازی آنها در خودروهای متفاوت را انجام میدهیم.
مدیر پشتیبانی و مهندسی بخش مکانیک کروز با اشاره به دستاوردهای این شرکت تصریح کرد: طراحی و ساخت اجزاء مکانیکی پلت فرمهای برقی کروز و بهینه سازی آن شامل مجموعه جعبه الکترونیکی کنترل بدنه، متعلقات مکانیکی جعبه الکترونیک ECU، فیوزباکسها و ... بخشی از دستاوردهای این مجموعه که قابل استفاده در کلیه خودروهای داخلی با انجام برخی تغییرات است.
وی با اشاره به چگونگی انتخاب یک قطعه جهت بومی سازی آن گفت: در کروز کمیتهای تخصصی شکل گرفته که به طور میانگین هفتهای دو روز به صورت تمام وقت جلساتی را با واحدهای شرکت در خصوص بررسی نیازمندیها و انتخاب پروژهها و قطعات با اولویت بالا جهت روند بومی سازی آن تشکیل میدهند. ما در این جلسات عوامل متفاوتی مانند مقرون به صرفه بودن، مواد و تجهیزات مورد نیاز و ... را امکان سنجی میکنیم و بر این اساس زمینه طراحی و تولید قطعات مورد نظر فراهم میشوند.
حقی با اشاره به اینکه تحقیق و توسعه سبب اشتغالزایی و بومی سازی بسیاری از قطعات در کروز شده است، اظهار کرد: تحریمها عامل اصلی تکاپو و پیشرفت در تولید داخل بسیاری از قطعات بود. در کروز از تحریمهای دوره اول در سال ۹۱ تحقیقات اصلی آغاز شد و در دوره دوم تحریم با توجه به چشم اندازهای شرکت از منظر فنی میتوان گفت به نتایج مطلوبی دست پیدا کردیم و ماحصل کار ما در این ۷ سال، طراحی و تولید بیش از ۴۰۰۰ نوع قالب و خودکفایی قطعات متفاوت خودرویی بود و اکنون در خطوط تولید و محصولات گوناگون شرکت استفاده میگیرند که میلیونها دلار صرف جویی ارزی به دنبال داشته است.