تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۰۷
بازدید: ۳۸۲
کد خبر: ۹۰۷۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران اعلام کرد:

سرعت عجیب معاملات سهامداران حقیقی و دلایل تصمیمات اخیر سازمان بورس

می متالز - مدیر عملیات بازار شرکت بورس تهران با اشاره به سرعت عجیب و بی سابقه معاملات سهامداران حقیقی، درباره دلایل تصمیمات اخیر نهاد ناظر بازار سرمایه توضیح داد.
سرعت عجیب معاملات سهامداران حقیقی و دلایل تصمیمات اخیر سازمان بورس

به گزارش می متالز، محمود گودرزی با بررسی آخرین شرایط بازار سهام، درباره تصمیمات اخیر سازمان بورس شامل شرایط جدید حجم مبنا و دریافت کد بورسی و کاهش دامنه نوسان از 5 به 2 درصد که فعلا" منتفی شده، اعلام کرد: در حالی طی یک ماه اخیر تقریبا ۸۰ درصد معاملات، متعلق به اشخاص حقیقی بود که میانگین روزانه مازاد خرید حقیقی ها به فروش هم در سال جاری حدود ۸۰ میلیارد تومان بود و طی یک ماه اخیر با سرعت رشد خاص و عجیبی به رقم بی سابقه ۲۸۰ میلیارد تومان رسید و در چند روز گذشته به ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم افزایش یافت. 

در  این میان، سوال اساسی نهاد ناظر این است که پول هایی که وارد بازار می شود با چه قیمت هایی مواجه هستند؟ چند درصد قیمت های فعلی سهام با ارزش ذاتی و شرایط اقتصادی و مالی کشور و شرکت ها منطبق است و چه انحرافی دارد؟ بحث این است که در این  شرایط  آیا حاضریم برخی از این سهم ها را برای بلند مدت نگهداری کنیم؟

تلخ یا  شیرین باید قبول کرد شرایط کمی از روال عادی خارج شده و نهاد ناظر قصد دارد مقدار فقط کمی سرعت رشد بازار را متعادل تر کند.  این اتفاقات را در بازار پول هم مشاهده می شود که سلسله تصمیماتی برای کنترل گردش پول گرفته می شود.

اگر هم منصفانه بررسی شود باید به سازمان بورس حق داد که برای حفظ جذابیت های بازار در بلند مدت از برخی ابزارها برای کمک به این بازار استفاده کند که صد البته برای جذاب بودن و زنده ماندن بلند مدت بازار است و جلوگیری از اتفاقات غیرقابل جبران بعدی است.

معتقدیم در شرایط فعلی و این مدت کوتاه خاص، مدیریت جریان نقدینگی با ابزارهایی نظیر افزایش سهام شناور و عرضه های اولیه دشوار است و این محدودیت ها برای هدایت درست این جریان پول به سمت بازار سرمایه لازم است. قطعا ابزارها برای متعادل شدن بازارها، ایجاد محدودیت ها نیست و به سمت گسترش عرضه ها و سهام شناور و راه اندازی صندوق های متعدد پیش خواهیم  رفت ولی بعضا برخی از آنها زمان بر بوده و بسیاری هم در اختیار نهاد ناظر نیست.

نکته ای که تصمیم و تحلیل اکثریت بازار بود این است که ادامه این روند، احتمالا باعث بروز اتفاقات جبران ناپذیری برای عموم بازار می شد که تبعات آن دامن فعالان بازار سرمایه را می گرفت و لطمات جبران ناپذیری را به اعتماد عمومی مردم رقم می زند.

در حال حاضر حدود 1.7 میلیون نفر در بازار سرمایه درگیرند و بسیاری از این گروه حتی با مفاهیم اولیه بورس و بازار سرمایه و سرمایه گذاری آشنایی ندارند. بنابراین تند شدن فضا به نفع  هیچکس نیست.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده