تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۴۱۵
کد خبر: ۹۱۰۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

پیش بینی شاخص ۵۶۰ هزار تایی و علل ریزش ها/ ورود نقدینگی به ۴ صنعت

می متالز - کارشناس بازار سرمایه با اعلام اهمیت حمایت کانال۵۰۰ هزار تایی شاخص و پیش بینی سقف ۵۶۰ هزار واحدی، علل منفی شدید بازار را بررسی کرد و از ورود نقدینگی حقیقی ها به ۴ صنعت خبر داد.
پیش بینی شاخص ۵۶۰ هزار تایی و علل ریزش ها/ ورود نقدینگی به ۴ صنعت

به گزارش می متالز، مینا یوسفی کارشناس و مدرس بازار سرمایه در مورد وضعیت امروز بازار سهام که در ادامه افت روزهای قبل با ریزش 14 هزار و 450 واحدی شاخص روبرو شد، اعلام کرد: شاخص کل امروز نیز تا ارتفاع 519 هزار و 913 واحد عقب نشست و نمادهای "فارس، تاپیکو، فملی و فولاد" بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

ارزش معاملات بورس و فرابورس 4.1 و 2.1 هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات خرد نیز 5.1 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به معاملات قفل در صف فروش دوشنبه کمی افزایش یافته ولی به کمتر از 6 هزار میلیارد تومان نفوذ کرده است.

تحلیل تکنیکال شاخص کل، ریز موج 4 را نشان می دهد که باید زمانبر باشد. فعلا بهترین استراتژی ، صبر است تا بازار این الگوی اصلاحی را به شکل مثلث محتمل تکمیل کند و ظرف زمان برای شروع ریز موج صعودی 5 از 3 پر شود. حمایت ها حوالی 495 تا 500 هزارتایی مهم است و به نظر سقف مهم 560 هزارتایی را فعلا داشته باشیم تا این مثلث تکمیل شود.     

بازار امروز در نیمه اول با افزایش تقاضا و بهبود نسبی همراه بود ولی در میانه بازار، مجددا عرضه ها بیشتر و شاهد رنج های منفی در بازار بودیم. "وتجارت، تملت، غگل، دی، ولساپا، ونعت، شکلر، ذوب،خساپا، وپارس" بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

خروج پول حقیقی ها نیز از "فولاد، فاهواز، تاپیکو، کگل، اخابر، فارس، وتوکا،  ونوین، میهن، فملی" اتفاق افتاده که بیشتر به دلیل عدم صف فروش و امکان خروج از سهم ها است. وضعیت ورود پول به صندوق های سرمایه گذاری از 10 اسفند صعودی شده است. حدودا 12 میلیارد تومان برآیند خروج پول حقیقی در بازار امروز بوده است.

دلیل عمده این موضوع به مصوبه جدید سازمان بورس برای کد اولی ها برمی گردد که از 10 اسفند اجرا شد تا افرادی که کد جدید می گیرند به مدت یک ماه اجازه خرید سهام نداشته باشند و بتوانند فقط عرضه اولیه و صندوق سرمایه گذاری بخرند. همین باعث شد بخشی از پول های بزرگ این کدها به سمت صندوق ها هدایت شود.

به تاریخ صعودی شدن این نمودار و تاریخ قانون دقت شودکه هر دو ۱۰ اسفند است. بیشترین برآیند ورود نقدینگی حقیقی ها به تفکیک صنایع بازار در گروه های محصولات غذایی، صندوق سرمایه گذاری، بانک و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات ثبت شده است.

مهمترین علل منفی شدید بازار این روزها شامل ریزش 30 درصد نفت برنت در روز دوشنبه که حدود کمی جبران شده و تا 37 دلار نیز بالا آمده، جدی تر شدن شیوع کرونا و اثر بر صنایع مختلف، ریزش قیمت کامودیتی ها در بازارهای جهانی که امروز بهبود نسبی داشت، خرابی هسته معاملات، مقررات جدید سازمان بورس مبنی بر عدم امکان معامله کد اولی ها، کنترل بازار از طریق عرضه اولیه های پی در پی  و جذب نقدینگی در سهم های تازه به گردونه معاملات پیوسته، شائبه ایجاد اختلاف سازمان بورس با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مبنی بر کاهش دامنه نوسان از 5 به 2 درصد، ترس بازار از عدم ثبات قوانین و تصمیم گیری های ناگهانی و سیاست های یک شبه و فشار فروش ناشی از تسویه اعتباری ها و صندوق ها می شود.

شاخص دلار 95.7 و  کمترین سطح آن 18 ماهه 94.8 بود. پس از آنکه فدرال رزرو به منظور حمایت از اقتصاد، طی اجلاس اضطراری و  زودتر از موعد، نرخ بهره را از  1.75 به 1.25 درصد کاهش داد (کاهش 0.5 درصدی نرخ بهره)، مجددا با توجه به اثرات ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی و به منظور حمایت از اقتصاد  و مقابله با شیوع این ویروس و  ورود اقتصاد جهانى به رکود، احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو به سطح 0.5 تا منفی 0.75 درصد به میزان 100 درصد رسیده است.

کاهش ارزش دلار همواره حاوی اخبار خوب برای کامودیتی ها شامل طلا، مس و روی در آینده خواهد بود و می تواند محرک تقاضای جهانی باشد. امروز شاهد معاملات مثبت بازارهای جهانی فلزی مس، سرب، نیکل، آلومینیوم و.. بوده ایم. اونس جهانی نیز به 1662.52 دلار با مظنه قیمت 2.5 میلیون تومان و هر گرم طلای 18 دلار به 599.7 هزار تومان رسید.  سکه امامی 5.98 میلیون تومان، سکه قدیم 5.93 میلیون تومان، نیم سکه: 3.04 میلیون تومان، ربع سکه 1.77 میلیون تومان و سکه گرمی 966 هزار تومان قیمت گذاری شدند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده