تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۸
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۹۱۲۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی بازار فلز نقره‌ای در سالی که گذشت

ثبات در بازار آلومینیوم

می متالز - یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست آلومینیوم همواره در چند سال گذشته از آن گلایه‌مند بودند، کمبود مواد اولیه بود.
ثبات در بازار آلومینیوم

به گزارش می متالز، این در حالی است که تولیدکنندگان این صنف، سالجاری را به دلیل عرضه‌های مستمر و یکنواخت شمش آلومینیوم در بورس کالا، سال پرباری برای خود عنوان می‌کنند.
 موضوع این است که شرکت آلومینیوم المهدی به‌عنوان تولیدکننده شمش به‌واسطه مشکلاتی که در واگذاری‌های قبلی داشت، این بازار را با کمبود مواد اولیه روبه‌رو کرده بودو اما با سر و سامان یافتن این شرکت در ماه‌های نخست سال و عرضه‌های مستمر و منظم آن، این بازار را از تشنگی رهانید. 
از سوی دیگر با ورود آلومینیوم جنوب به بازار، دیگر تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست با مشکلی به نام کمبود مواد اولیه روبه‌رو نیستند.  

 

بازار باثبات بازار آلومینیوم

آریا صادق‌نیت‌حقیقی، عضو هیات‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران درباره وضعیت بازار آلومینیوم در سالی که رو به پایان است، عنوان کرد: بازار آلومینیوم در‌ سال‌جاری بازار باثباتی را تجربه کرد. امسال با تصمیم‌گیری‌های ناگهانی در این بازار روبه‌رو نشدیم و در کل بازار خوب و باثباتی روبه‌رو بودیم. 
صادق‌نیت‌حقیقی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ اتفاق خوبی که در بازار آلومینیوم روی داد، این بود که عرضه‌های شمش آلومینیوم به صورت مستمر و یکنواخت انجام می‌شد؛ از این‌رو آلومینیوم در دسترس صنایع پایین‌دستی بود و این موضوع سبب شد که قیمت یکنواخت و متعادلی را در کل سال تجربه کنیم. بنابراین همراهی تولیدکنندگان بالادستی (تولیدکنندگان شمش آلومینیوم) جای تقدیر دارد.
وی ادامه داد: موضوع همیشگی چند سال گذشته بازار آلومینیوم همواره این بود که صنایع بالادستی از عرضه‌های مستمر در بورس کالا خودداری می‌کردند و بازارسازی‌های بسیاری وجود داشت و زمانی که المهدی دچار گرفتاری‌های واگذاری بود، صاحبانش در آن دوران، سعی می‌کردند که بازار را تشنه نگه دارند و تقاضای کاذب ایجاد کنند و این موضوع سبب بالا و پایین شدن قیمت‌ها شده بود.
عضو هیات‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران تصریح کرد:‌ البته امسال با نوسان نرخ ارز روبه‌رو بودیم و این موضوع تا حدی جهانی و اجتناب‌ناپذیر بود.
 صادق‌نیت‌حقیقی در پاسخ به این پرسش که سال آینده را برای بازار آلومینیوم چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: اخباری از سوی مسئولان صنایع بالادستی، بر این موضوع تاکید دارد که مشکلی برای تامین مواد اولیه خود ندارند؛ چراکه این صنایع تا پیش از این مشکل تامین پودر آلومینا روبه‌رو بودند و هم‌اکنون این واحدهای تولیدکننده مشکلی برای تامین مواد اولیه خود تا نیمه دوم سال آینده هم ندارند. بنابراین امیدواریم که با وجود فشار تحریم‌ها بتوانیم سال آینده نیز سال باثباتی را برای بازار آلومینیوم در پیش‌رو داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: امیدوارم که در زمینه قیمت‌گذاری نیز بتوانیم به سمت قیمت‌های جهانی پیش برویم تا فشار از روی صنایع پایین‌دستی هم برداشته شود و همچنین زمینه بیشتری برای صادرات آلومینیوم داشته باشیم و رونقی به این بازار کم‌رمق بدهیم.
این عضو هیات‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران همچنین یادآور شد: البته نگرانی جدید این روزها که ممکن است در ماه‌های ابتدایی سال آینده نیز خودش را نشان بدهد، تاثیر شیوع بیماری کرونا است که به نوبه خود می‌تواند سبب رکود در بازارها شود. 

 

رقابت آینده، رقابت برندها

افشین مقتدر، کارشناس و فعال حوزه آلومینیوم نیز درباره صنایع پایین‌دست آلومینیوم اظهار کرد: شرکت‌هایی که در صنایع پایین‌دست مشغول به‌کار بودند در سال‌جاری سال پرباری را تجربه کردند. مقتدر ادامه داد: یک موضوع این بود که با سامان دادن به سامانه نیما از سوی بانک مرکزی، واردات و صادرات ساماندهی شدند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ هرچند در زمینه صادرات در سال‌جاری برای صادرکنندگان انتقال پول مشکلاتی را ایجاد کرده یا بازگشت ارز نیما همراه با مشکلاتی بود، اما تقاضا برای برخی بازارها افزایش یافت و صنایع پایین‌دست آلومینیوم نیز جزو بازارهایی بودند که با افزایش تقاضا روبه‌رو شدند. حتی به گونه‌ای که ما کالاهای خود را پیش‌فروش می‌کردیم.
این فعال حوزه آلومینیوم با اشاره به این موضوع که تحریم‌ها‌ برای برخی صنایع فرصت خوبی را ایجاد کرد، گفت: شرکت ما صادرات خوبی به کشورهای عراق،‌ افغانستان، آذربایجان و حتی ترکیه داشت. بنابراین اگر صنایعی گله‌مند از وضعیت بازار هستند، اشکال بیشتر از سوی خودشان است و باید پیش‌بینی می‌کردند و اقلام مورد نیاز خود را وارد می‌کردند.
مقتدر در ادامه خاطرنشان کرد: در مجموع سال خوبی بود و به‌عنوان نمونه شرکت ما دو و نیم برابر سود پیش‌بینی‌‌شده سود عملیاتی داد و البته بخشی از این سود ناشی از موجودی کالاهاست. سایر شرکت‌های آلومینیوم نیز کمابیش شاهد همین اتفاق در عملکرد یک‌سال گذشته خود بودند.
 وی در پاسخ به این پرسش که سال آینده وضعیت بازار صنایع پایین‌دست آلومینیوم چگونه خواهد بود، گفت: به نظر می‌رسد بازار همین روال را در پیش بگیرد و بعید به نظر می‌رسد اتفاق خاصی روی بدهد. این صنایع هستند که نفت و انرژی ارزان را تبدیل به کالا می‌کنند و می‌توانند سودده باشند. 
این فعال حوزه آلومینیوم ادامه داد:‌ اگر همین شرایط به صورت منطقی و کنترل شده پیش برود، سال‌های بعد برندهای تولیدکننده آلومینیوم هستند که حرف نخست را در بازار می‌زنند. 
مقتدر در پایان یادآور شد:‌ شرکت ما صادرات ورق رنگی به کشور عراق داشت و آنها اصرار می‌کردند که بیشتر از ما خریداری کنند چراکه برند ما در بازار عراق یک برند شناخته‌شده است؛ از این‌رو اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، این برندها هستند که گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند.

عناوین برگزیده