به گزارش می متالز، عملیات نصب این سکو که بعد از ظهر سهشنبه (۲۰ اسفندماه) آغاز شده بود، در ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه چهارشنبه (۲۱ اسفندماه) پایان یافت و سکوی S۱ با موفقیت در محل خود نصب شد.
علیرضا سلمانزاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به پایان عملیات نصب سکوی S۱، به پیچیدگیهای این عملیات از جمله دشواری لیفتینگ به دلیل وزن نامتقارن سکو، تعدد و پیچیدگی خطوط لوله و کابل زیردریایی و … اشاره کرد و گفت: عملیات نصب با وجود همه پیچیدگیها با رعایت حداکثری اصول ایمنی انجام شد.
وی انجام این عملیات را نتیجه توانمندی و همکاری خوب پیمانکاران داخلی دست اندرکار و متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی لاوان عنوان کرد و افزود: کار نصب از دیروز آغاز و از بامداد امروز نیز کار برش مهاربندها آغاز شد. از حدود ساعت ۱۷ امروز نیز سکو از روی شناور برداشته شد و پس از خارج کردن بارج خالی از موقعیت، شناور جرثقیل دار به کمک لنگرهای خود در فاصله مناسب سکو قرار گرفت و در حوالی ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه، سکوی S۱ روی جکت مستقر شد.
بر اساس این گزارش، سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهره مندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، ۲۳ دیماه امسال در یارد خرمشهر بارگیری شده بود. عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ از سوی شرکت خصوصی آسفالت طوس آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد. سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان پس از ساخت در کارگاه شرکت آسفالت طوس در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در موقعیت خود نصب شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است. این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ به منظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.
میدان نفتی مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده و با راه اندازی سکوی S۱ در اوایل سال آینده، تولید روزانه این میدان حدود ۶ هزار بشکه افزایش مییابد.