تاریخ: ۲۴ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۰
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۹۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سی ان ان مانی منتشر کرد

افزایش هزینه ها در بودجه جدید عربستان

می متالز - عربستان بودجه اش را با افزایش هزینه ها و کاهش کسری اصلاح کرد. کاری که سعودی ها معتقدند به عنوان خروج از رکود تلقی می شود.
افزایش هزینه ها در بودجه جدید عربستان

به گزارش می متالز، این پادشاهی اعلام کرد که هزینه های دولت در سال 2018 به 978 میلیارد ریال (261 میلیارد تومان) افزایش خواهد یافت که 6 درصد از سال گذشته بیشتر است. در همین زمان پادشاهی اعلام کرد هدفش را برای بودجه متوازن از 2020 تا 2030 تغییر داده است.

ریخت و پاش هزینه ها به اقدامات شاهزاده محمدبن سلمان برمی گردد که برنامه های بلندپروازانه ای برای کاهش وابستگی کشور به نفت خام را طراحی کرده است.

طرح او به نام چشم انداز 2030، شامل اصلاحات اجتماعی و اقتصادی مانند لغو ممنوعیت رانندگی زنان است. این طرح همچنین شامل کاهش یارانه ها می شود که به رشد و توسعه تاکید دارد.

جان سفاکیاناکیس، مدیرتحقیقات اقتصادی مرکز تحقیقاتی خلیج در ریاض می گوید: دولت هزینه های خود را به عنوان راهی برای تحریک رشد و افزایش مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی افزایش می دهد.

او اضافه کرد: به تاخیر انداختن دستیابی به بودجه متعادل واقعا منطقی به نظر می رسد. همانطور که تشدید سیاست مالی بیش از حد به زودی می تواند به بیشتر اقتصاد صدمه بزند.

افزایش هزینه ها ممکن است یک بودجه متعادل را از دسترس دور کند اما عربستان سعودی پیشرفت های خوبی در کاهش کسری بودجه هم انجام داده است.

دولت اعلام کرده است که انتظار دارد کسری بودجه در سال آینده به 15 درصد کاهش یابد و به 195 میلیارد ریال (52 میلیارد دلار) برسد. این میزان در سال 2015، 366 میلیارد ریال (100 میلیارد دلار) بود. همان زمانی که قیمت نفت سقوط کرد و موجب افتضاحات زیادی در بودجه شد.

عربستان سعودی سه بار در کمتر از یک سال از بازارهای اوراق قرضه جهانی بهره برداری کرد. آن هم با قرض گرفتن میلیاردها دلار برای کمک به تعادل دفاتر حساب و کتابش.

افزایش سرمایه گذاری همچنین می تواند به کاهش نرخ بیکاری در این کشور کمک کند که از اهداف مهم دولت است. نزدیک به 13 درصد سعودی های زیر 30 سال شغل ندارند.

خالد اشاراه، مشاور یک شرکت خصوصی در ریاض می گوید: در حال حاضر تمرکز بر خدمات و حمایت از بخش خصوصی برای افزایش رشد ایجاد اشتغال است. این بودجه جدید نشان می دهد که رکود اقتصادی به پایان رسیده، همانطور که دولت اقدامات اصلاحات عمده ای انجام داده است.

عناوین برگزیده