تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۵
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۹۱۵۴۹

کاهش تقاضای سفر با خطوط ریلی در استان کرمان

می متالز - مدیرکل راه آهن کرمان گفت: به دلیل آنکه مردم به توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر خودداری از رفتن به سفر‌های غیرضروری و ماندن در خانه، گوش دادند، تقاضا برای سفر‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.
کاهش تقاضای سفر با خطوط ریلی در استان کرمان

به گزارش می متالز، ارجوانی مدیرکل راه آهن کرمان گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا، شاهد کاهش قابل توجه‌ای از مسافرین در خطوط ریلی استان هستیم، به طوری که تعداد مسافرین برخی مسیر‌ها در این مدت به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر نیز رسید.

او افزود: در گذشته در هر رام، تعداد مسافران جابجایی راه آهن کرمان بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ نفر بود که امروز با توجه به رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم، در هر رام تعداد مسافرین به ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر رسیده است که باید از مردم تشکر ویژه‌ای را داشته باشیم.

او با بیان اینکه در صورت کاهش تقاضای مسافر، قطار‌ها را در ایستگاه کرمان نگه داشته و عجله‌ای برای تردد آن‌ها نداریم افزود: روزانه هم از سمت مبدا و هم از سمت مقصد ضدعفونی تمامی سالن‌های مسافری، کوپه‌های قطار‌ها و تمامی تجهیزات داخلی واگن‌ها توسط نیرو‌های راه آهن جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد ضمن آنکه مهمانداران قطار‌ها نیز قبل از ورود به واگن‌ها تب سنجی می‌شوند.

مدیرکل راه آهن کرمان با اشاره به اینکه سالن ایستگاه‌های راه آهن استان قبل و بعد از ورود هر قطار ضدعفونی و گندزدایی می‌شوند، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در باره وضعیت کوپه‌های قطار در مسیر تهران کرمان نیز گفت: متوسط استهلاک سالن‌های قطار‌ها در کشور ۳۰ سال است که بعد از ۳۰ سال خود به خود از سیستم ریلی کشور خارج می‌شوند.

ارجوانی با بیان اینکه به دنبال ترمیم خطوط فرسوده منطقه راه آهن کرمان در مسیر کرمان به سیریزهستیم افزود: هم اکنون قیمت قطار کرمان به مشهد درکوپه‌های ۶ تخته ۷۹ هزار تومان و در کوپه‌های ۴ تخته ۹۱ هزار تومان است که نشان می‌دهد خیلی نرخ قیمت در راه آهن بالا نبوده این در حالی است که در بقیه ناوگان‌های حمل و نقل کشور افزایش قیمت بیشتری را طی ۳ سال گذشته شاهد بوده ایم.

مجید ارجوانی مدیرکل راه آهن کرمان همچنین گفت: برای زیرسازی و روسازی هر یک کیلومتر خطوط ریلی نزدیک به ۱۰ میلیاردتومان هزینه نیاز است وامیدواریم تا سال آینده بتوانیم خط ریلی از سیریز تا زرند را به صورت کامل اصلاح کنیم.

او گفت: در سال ۵۶ خط ریلی از شهرستان زرند به سمت کرمان کشیده شد و در نهایت در سال ۸۲ خط ریلی کرمان با اتصال به شهرستان فهرج به خط ریلی سراسری کشور متصل شد.

مدیرکل راه آهن کرمان با بیان اینکه نوع ساختار ریلی و فنی از سال ۵۰ تاکنون متفاوت و در نتیجه سرعت قطار‌ها در نوع ریل گذاری‌های این مناطق نیز متفاوت خواهد بود افزود: خط ریلی کرمان به سمت فهرج به دلیل آنکه از نوع ریل گذاری‌های جدید است می‌تواند سرعتی تا حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و بار محوری تا ۲۲.۵ تن را تحمل می‌کند.

او با بیان اینکه خط‌های قبلی ناحیه استان کرمان به دلیل قدیمی بودن نهایت سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را تحمل می‌کنند اظهار کرد: در سال‌های گذشته از سمت بافق تا سیریز به طول ۸۰ کیلومتر این خطوط اصلاح شده است که سرعت قطار‌ها در این بخش به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز رسیده، ولی از سیریز به سمت زرند و کرمان در حال اصلاح این خطوط هستیم که هم اکنون مونتاژ ۱۰ کیلومتر از این مسیر در حال انجام است.

ارجوانی با بیان اینکه برای زیرسازی و روسازی هر یک کیلومتر خطوط ریلی نزدیک به ۱۰ میلیاردتومان هزینه نیاز است تصریح کرد: امیدواریم تا سال آینده بتوانیم خط ریلی از سیریز تا زرند را به صورت کامل اصلاح کنیم.

عناوین برگزیده