به گزارش می متالز، قیمت خودرو بعد از آنکه به صورت فزاینده در حال صعود بود و حتی پراید کانال ۷۰ میلیون تومان را نیز درنوردید، این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و گسترش سریع آن به اصطلاح قفل شده و خرید و فروشی در آن انجام نمیشود، این موضوع باعث شده سیر افزایشی قیمتها تیدبل به روندی کاهشی در یک هفته اخیر شود، به طور متوسط قیمتها در بازار با افت ۱۵ درصدی روبرو بوده است.
آنطور که فعالان بازار خودرو میگویند تا یکماه پیش این فروشندگان بودند که دست بالا را در تعیین قیمتها داشتند و حاضر نبودند خودروهای خود را به قیمتی کمتر از قیمتهای اعلامی خود بهفروش برسانند، حال آنکه هماکنون در بازار بیمشتری، این خریداران هستند که با چانهزنی قدرت بازار را بهدست گرفتند.
اما در بازاری که این روزها معاملات به حداقل خود رسیده نمودار قیمتها نیز روند کاهشی به خود گرفته است، هر چند حباب قیمتی خودروها هنوز تخلیه نشده، اما کاهش نسبی آن نشان از توقف رشد قیمتها دارد.
فعالان بازار در پاسخ به این سوال که آیا روند کاهشی قیمتها به گونهای بوده است که قیمتها به کف برسد، میگویند افزایش قیمت خودرو که طی بهمن ماه اتفاق افتاد باعث شد قیمت انواع خودرو بهصورت کاذب بالا برود بنابراین در حالی که نمودار قیمتها روند نزولی را طی میکند، اما هنوز قیمتها به کف نرسیده است.
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بازار خودرو را به تعطیلی کشانده است، اظهار داشت: با توجه به افت فاحش تقاضا در بازار خودرو، قیمتها نیز به طور متوسط تا ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده، اما نکته مهم آن است، این افزایش قیمتی که به طرز سرسام آوری انجام گرفت یا این کاهش قیمت هیچ کدام نمیتواند ملاکی برای تعیین قیمت خودرو باشند، چرا که آنها در شرایط طبیعی و عادی رخ ندادند، بنابراین میتوان گفت: بازار خودرو در طی چند وقت اخیر با اوضاع مناسبی روبرو نبوده است.
وی افزود: امروز در حالیکه قیمت پراید دوباره به ۶۰ میلیون تومان رسیده که این خودرو بهای آن تا ۷۲ میلیون تومان نیز افزایش پیدا کرده بود، اما بیش از ۶۸ میلیون تومان معاملهای صورت نمیگرفت، بنابراین مشاهده میکنید، این قیمتها بیشتر صوری هستند تا اینکه بر اساس تقاضا شکل گرفته باشند، از سویی با توجه به شیوع ویروس کرونا و گسترش آن که دامنگیر کل جهان شده، قیمتها را میتواند بیش از اینها کاهش دهد، چرا که بازار خودرو در رکود کامل فرو رفته و تقریبا هیچ خرید و فروشی در بازار خودرو انجام نمیشود.
زاوه با تاکید بر اینکه این کاهش قیمت خودرو موقتی است، گفت: زمانیکه این داستان ویروس کرونا جمع شود و موج آن بخوابد قیمت خودرو دوباره سیر صعودی خواهد گرفت، الان نیز به خاطر از بین رفتن تقاضاهای سرمایهای و سفته بازانه است که بازار خودرو این کاهش قیمتها رخ داده، بنابراین این تصور که در میان و بلند مدت قیمتها به صورت کلی سیر کاهنده به خود خواهد کرفت، دیدگاه اشتباهی است.
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه پیشبینی میشود تا اردیبهشت ماه کرونا همچنان شیوع داشته باشد، بیان داشت: تا آن زمان نیز بازار خودرو سیر کاهشی خود را ادامه خواهد داد، حال اینکه تا چه میزان قیمت خودرو با تا آن زمان با افت روبرو باشد، الان چیزی نیست که بتوان در مورد آن صحبتی یا پیشبینی کرد، این در حالیست که در خردادماه با توجه به اینکه موج سفرها آغاز خواهد شد، به دلیل اینکه یک تعطیلات چند روزه در آن وجود دارد و از سوی دیگر به تابستان و فصل گرم سال نیز برخواهیم خورد و موج کرونا تا آن زمان نیز فروکشی خواهد کرد، قیمت خودرو باز دوباره با افزایش مواجه خواهدشد.
وی اضافه کرد: اما این افزایش قیمتی که بنده از آن صحبت میکنم، افزایش آن از چیزی که در این چند ماهه شاهدش بودیم بیشتر خواهد بود و قیمتها با جهش بیشتری روبرو خواهند شد، به بیان دیگر میتوان گفت: بازار خودرو هیچگاه بالانس نبوده که شما انتظار قیمتهای منطقی را داشته باشید، الان نیز که بازار کاهشی شده باز هم قیمتها به هیچ عنوان عقلانی نیست و بیش از آن چیزی است که باید باشد.
زاوه با اشاره به اینکه افزایش قیمت خودرو معلول چند علت است، ادامه داد: در این رابطه باید به چند دلیل اشاره کرد، اول اینکه نقدینگی سرگردان جامعه بسیار بی محابا به بازارهای مختلف از جمله خودرو هجوم میبرد و با قدرتی که دارد، باعث بی ثباتی بازارها و افزایش قیمتها میشود، در سوی دیگر سیاستهای اقتصادی دولت نیز به نحوی است که توان کنترل این نقدینگی را ندارد و این خود یک عامل اصلی در ایجاد تورم و رشد قیمتها است، دوم هم اینکه تورم موجود در اقتصاد هر روز متورمتر میشود و به دلیل کسری شدید بودجه دولت و همچنین سیاستهای غلط اقتصادی موجود این تورم هر روز بیشتر میشود، برای سال آینده نیز پیشبینی میشود تورم حداقل ۳۰ درصدی وجود داشته باشد.
این فعال بازار خودرو خاطرنشان ساخت: سوم هم اینکه وجود تحریمها و قیمتگذاری غلط و دستوری باعث شده خودروسازان محصولاتی را که روانه بازار میکنند با ضرر همراه باشد و این امر باعث شود تنها در این بین دلالان سود برده و قیمتها را به هر نرخی که دلشان میخواهد به فروش برسانند، بنابراین تا زمانیکه قیمتها در حاشیه بازار تعیین نشود، همچنان این وضعت آشفته در بازار خودرو ادامه مییاید، دست آخر نیز به دلیل زیانده بودن خودروسازان از یک طرف و تحریمها و مشکلات مالی شرکتها از طرف دیگر خودروسازان با افت تولید زیاد و قابل توجهای روبرو شده اند که این امر عرضه را کم کرده در حالیکه تقاضا با فزونی همراه بوده، بنابراین در چنین شرایطی به نیازهای موجود در بازار پاسخ داده نمیشود و قیمتها سیر صعودی به خود میگیرد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که آزاد سازی واردات خودرو در سال آینده آیا بر روی قیمتها تاثیر گذار خواهد بود و باعث کاهش قیمت میشود، گفت: با توجه به اینکه دولت خود تمایلی به واردات ندارد و کمیسیون تلفیق مجلس این پشنهاد آزادسازی واردات را در بودجه گنجانده بر فرض تائید آن از سوی شورای نگهبان با توجه به تعرفههایی که وجود دارد، هیج تاثیری بر روی قیمتها ندارد، چرا که با ارز ۱۶ هزار تومانی و تعرفه ۹۰ درصدی، متوسط قیمت تمام شده واردات یک خودرو یک میلیارد تومان تخمین زده خواهد شد و این امر خود ممکن است به گرانی قیمت خودرو دامن بزند، بنابراین اگر دولت تعرفه واردات را کم کند و شاهد واردات خودروهای ارزان قیمت باشیم، در آن صورت میتوان گفت، واردات خودرو میتواند به صورت کلی قیمتها را در بازار با کاهش روبرو کند.