تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۰۵
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۹۲۱۲۳
سرویس خبر : آهن و فولاد

بخش‌های مختلف مصرف فولاد چین در حال بازیابی هستند

می متالز - با کاهش سرعت شیوع کرونا ویروس و بازیابی فعالیت اقتصادی چین، فولادسازان این کشور در حال بهبود تولید هستند.
بخش‌های مختلف مصرف فولاد چین در حال بازیابی هستند

به گزارش می متالز، با وجود بازیابی تولید فولاد پس از فروکش کردن شیوع کرونا ویروس، رشد تقاضای فولاد هنوز به سرعت مطلوب نرسیده است. نرخ بهره‌برداری واحدهای بازگشایی شده همچنان پایین است و پروژه‌های ساختمانی هنوز به طور کامل فعال نشده‌اند.

طبق نظرسنجی SMM که ۱۰۲ واحد فولادسازی کوره بلند را شامل می‌شود، حدود ۴۲.۲ درصد این واحدها در حال انجام تعمیر و نگهداری هستند که منجر به کاهش تولید شده است؛ در این میان برخی واحدها با تعدیل نرخ بهره‌برداری از تجهیزات و میزان مواد اولیه، تولید خود را کاهش دادند. این میزان در هفته منتهی به ۴ مارس حدود ۵۰ درصد بود که برخی واحدهای تولیدکننده محصولات طویل از مرحله تعمیر و نگهداری خارج شده‌اند و تولید را آغاز کردند.

اما تعمیر و نگهداری تولیدکنندگان محصولات تخت همچنان ادامه دارد که باعث کاهش ۸.۱ درصدی برنامه‌ریزی تولید ورق گرم و پلیت برای ماه مارس در واحدهای اصلی چین نسبت به تولید واقعی ۸.۹۴ میلیون تن در فوریه شد. 

پس از بازیابی تولید برخی واحدها، انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی تولید محصولات تخت برای ماه مارس نسبت به تولید واقعی فوریه افزایش یابد. واحدهای نورد مجدد و کوره‌های قوس الکتریکی نیز در حال بازیابی هستند و میانگین نرخ بهره‌برداری آن‌ها نسبت به ماه فوریه ۵ درصد افزایش داشت. در روز ۳ مارس، نرخ بهره‌برداری متوسط کوره‌های قوس الکتریکی چین ۷.۵۸ درصد بود.

بیش از ۹۰ درصد شرکت‌های مصرف‌کننده فعالیت خود را در بسیاری از مناطق چین از سر گرفته‌اند؛ پس از لغو محدودیت‌های تردد و پایان دوره خودقرنطینگی، مردم و بیش از ۶۰ درصد از کارگران در بسیاری از مناطق به کار خود برگشتند و انتظار می‌رود این مقدار تا اواخر این ماه بیش از ۷۰ درصد باشد. نمودار زیر نرخ آغاز مجدد فعالیت و بازگشت کارگران در شرکت‌های صنعتی بزرگ چین را نشان می‌دهد.

در بخش ساخت و تولید نیز با وجود افزایش نرخ آغاز مجدد فعالیت و بازگشت کارگران، نرخ بهره‌برداری همچنان پایین است.

در بخش لوازم خانگی، شرایط کار بسیاری از تولیدکنندگان مانند Midea، Gree و Haier پس از بازگشایی در هفته دوم فوریه به سمت روال عادی پیش می‌رود، اما هنوز تمام خطوط تولید خود را آغاز نکرده‌اند و نرخ بهره‌برداری بین ۵۰ تا ۷۰ درصد ارزیابی شده است.

شیوع کرونا ویروس فروش فروشندگان در بازار فیزیکی را کاهش داده است و تولیدکنندگان را به سوی فروش اینترنتی سوق داده است. اما ظاهرا فروش لوازم خانگی پس از فروکش بحران ویروس در چین در حال بازیابی است و انتظار می‌رود که پس از بهبود شرایط لجستیکی و افزایش فروش فروشگاه‌ها، به سطح عادی برگردد. داده‌ها نشان می‌دهد که خرده‌فروشی لوازم خانگی در اواخر فوریه نسبت به اواسط همان ماه ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است.

اما بخش خودرو عملکرد ضعیف‌تری داشت. کاهش فروش، خودروسازان را از افزایش ظرفیت منع کرد و نرخ بهره‌برداری همچنان کمتر از ۴۰ درصد است؛ این در حالی است که نرخ بازگشایی و بازگشت کارگران این صنعت به ۸۰ درصد رسیده است. انتظار نمی‌رود که فروش خودرو در چین در کوتاه‌مدت بازیابی چشم‌گیری داشته باشد زیرا با تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد و درآمد افراد، مردم از خریداری کالاهای بادوام گران‌قیمت خودداری می‌کنند.

پروژه‌های ساختمانی در چین به تدریج در حال بازیابی هستند و سرعت این بازیابی در مناطق مختلف این کشور تفاوت دارد. ساخت و ساز در جنوب و جنوب غرب چین مانند چنگدو، چونگ‌کینگ، یون‌نان و جیانگشی به حدود ۳۰ درصد از سطح نرمال بازگشته است و پس از کاهش محدودیت‌ها توسط مسئولین، چندین پروژه آماده برای فعالیت مجدد هستند. با وجود کمبود نیروی کار، تقاضای فولاد در حال بازیابی است.

در مناطق شرقی چین مانند شانگهای، آن‌هوئی و فوجیان، ساخت و ساز حدود ۵۰ درصد بازیابی داشت و تعداد زیادی از پروژه‌های کلیدی و پروژه‌های بزرگ زیرساخت در اوایل ماه مارس فعال شدند. اما پروژه‌های کوچک و مسکونی انتظار نمی‌رود که در کوتاه‌مدت فعال شوند. ساخت و ساز در هانگژو بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بازیابی داشت و انتظار می‌رود برخی پروژه‌های مسکن پس از ۲۰ مارس به فعالیت برگردند. ترس از شیوع ویروس و کمبود نیروی کار باعث کندی بازیابی بخش ساختمان در مناطق شمالی چین مانند پکن شد که تنها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سطح عادی را بازیابی کردند.

در بخش لجستیک و انبار، بیشتر انبارها پر شده‌اند. تقریبا تمامی انبارهای گوانگ‌دونگ به حداکثر ظرفیت رسیده‌اند زیرا با وجود رکود فعالیت انبارها (عدم تخلیه موجودی)، واردات بدون وقفه انجام می‌شود و حجم زیادی از محموله‌ها در بنادر باقی می‌ماند. انبارهای شانگهای و مناطق اطراف آن نیز شرایط مشابهی دارند و احتمالا به زودی ظرفیت آن‌ها تکمیل خواهد شد. اما با کاهش مشکلات نیروی کار، ظرفیت حمل و نقل به سطوح عادی برگشته است.

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین