تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۸
بازدید: ۲۰۹
کد خبر: ۹۲۴۵۸
سرویس خبر : انرژی

افزایش ۱۰برابری کرایه ابر نفتکش‎ ها

می متالز - آغاز جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه و اقدام سعودی ها در کرایه ابرنفتکش های بزرگ برای عرضه میزان بالایی نفت به بازار جهانی، باعث شد نرخ کرایه ابرنفتکش ها یا کشتی های VLCC به شکل سرسام‌آوری افزایش پیدا کند.
افزایش ۱۰برابری کرایه ابر نفتکش‎ ها

به گزارش می متالز، پس از اینکه پیشنهاد وزیران نفت اوپک مبنی بر افزوده شدن ۱.۵ میلیون بشکه در روز به کاهش تولید گروه اوپک پلاس و تمدید اجرای توافق تا پایان سال ۲۰۲۰ با مخالفت روسیه روبرو شد، در نتیجه پیمان سه ساله که تحت آن رقبای قدیمی موفق شده بودند ریزش قیمت های نفت را متوقف کنند، شکست خورد و جنگ قیمت بر سر سهم بازار آغاز شد.

عربستان سعودی پس از این اختلاف تهدید کرد بازار را از عرضه لبریز خواهد کرد و دلالان خود را مامور کرایه ابرنفتکش ها کرد. بازار کشتیرانی احساس کرد که با سیل عرضه نفت از سوی تولید کنندگان بزرگ، به زودی بازار ابرنفتکش ها دچار کمبود عرضه می شود و در نتیجه  نرخ کرایه ها به شدت صعود کرد و در مدت یک هفته ۱۰ برابر شد.

ابرنفتکش ها یا کشتی های VLCC قادر هستند حداکثر دو میلیون بشکه نفت حمل کنند.

درست پیش از شکست مذاکرات اوپک پلاس در ششم مارس، نرخ کرایه ابر نفتکش ها حداقل ۳۰ هزار دلار بود و در پایان هفته گذشته با توجه به مقصد محموله نفتی، به ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در روز افزایش پیدا کرد.

آخرین باری که نرخ کرایه نفتکش ها به شدت افزایش پیدا کرد سپتامبر گذشته بود که آمریکا یک شرکت کشتیرانی چینی را به اتهام نقض تحریم های این کشور هدف تحریم قرار داد. اما در ژانویه امسال دولت آمریکا بخشی از این تحریمها را حذف کرد و این اقدام به همراه افت تقاضا که ناشی از شیوع ویروس کرونا بود باعث شد نرخ کرایه نفتکش ها در اوایل فوریه به پایین ترین حد چند ماه گذشته نزول کند.

تحلیلگران و دلالان کشتی می گویند تقاضا برای ابرنفتکش ها و افزایش قیمت کرایه آنها ممکن است به مدت طولانی ادامه پیدا نکند به خصوص اگر ثبت سفارش کرایه برای آنها لغو شود.

با اقدام عربستان سعودی در کرایه دهها ابرنفتکش که نرخ کشتی های بزرگ را به شدت افزایش داد، خریداران نفت آسیایی اکنون به دنبال کرایه کشتی های کوچکتری برای واردات از خاورمیانه هستند.

شرکت نفتی دولتی پتروناس مالزی یک کشتی سوئزمکس که قادر به حمل ۸۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت است را برای واردات از خاورمیانه کرایه کرده است.

کشتی ها افرامکس هم می توانند بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت حمل کنند.

برخی از پالایشگاه های هندی هم برای واردات نفت از خاورمیانه به دنبال کشتی های کوچکتر هستند زیرا نرخ بالای کرایه ابرنفتکش ها هنوز به بازار کشتی های کوچکتر نرسیده است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، نرخ کرایه ابرنفتکش ها برای برخی از خریداران ممکن است به حدی گران شود که نتوانند در ماه آینده وارد این بازار شوند. یونی پک که بازوی بازرگانی شرکت سینوپک چین است به دلیل نرخ بالای کرایه ابرنفتکش ها و کاهش ظرفیت پالایش نفت خام، ظاهرا قصد دارد بارگیری حداقل چهار ابرنفتکش از خاورمیانه را در آوریل به تعویق انداخته یا لغو کند.

عناوین برگزیده