تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۱
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۹۲۵۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دلایل نوسان شاخص در هفته گذشته/ روند بازار طبیعی است

می متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تحولات بازار نفت و همچنین اختلاف شدید بین اعضای اوپک و روسیه، باعث ریزش شدید قیمت نفت شد که این موضوع از جمله عوامل تاثیرگذار در افت چند روز اخیر شاخص بوده است.
دلایل نوسان شاخص در هفته گذشته/ روند بازار طبیعی است

به گزارش می متالز، عرفان هودی به علت افت شاخص بورس در روز گذشته اشاره کرد و افزود: نوسان بازار به دلیل بزرگ شدن شاخص بورس و عمق پیدا کردن بازار سرمایه چندان عجیب نیست و نمی‌توان آنها را به عنوان ریزش پرشتاب شاخص بورس تلقی کرد.

وی ادامه داد: اکنون کل دنیا درگیر کرونا هستند و این ویروس نه تنها بر کل بورس‌های دنیا بلکه بر اقتصاد جهانی تاثیرگذار بوده است.

هودی به کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها در بازار تاکید کرد و گفت: اتفاقی که هفته گذشته در اوپک رخ داد و همچنین وقوع اختلاف شدید بین اعضای اوپک و  روسیه باعث ریزش شدید قیمت نفت شد. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است این عوامل باعث شد تا بورس ایران از هفته گذشته روند منفی داشته باشد.

وی به دیگر عوامل تاثیرگذار بر ریزش شاخص بورس اشاره کرد و افزود: چند عامل در کنار یکدیگر مانند تسویه اعتبار کارگزاری ها،  پایان سال مالی شرکت‌های سرمایه گذاری که در حال شناسایی سود هستند و نیز نیاز به نقدینگی برای خرید عرضه‌های اولیه از سوی سهامداران زمینه شتاب در ریزش بازار را فراهم کردند.

هودی خاطرنشان کرد: فرا رسیدن پایان سال، نقد کردن سهم‌های موجود در اختیار سهامداران برای شناسایی سود در افت دو هفته اخیر شاخص بورس بی تاثیر نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نوسان شاخص بورس در هفته پایانی سال، از گذشته پیش‌بینی شده بود که این اتفاق، فرصت خرید را برای سهامدارانی که به دنبال خرید یک سهم بودند اما به دلیل صف‌های خرید طولانی قادر به خرید نبودند را ایجاد کرد.

وی درباره پیش بینی معاملات بازار سرمایه در ایام نوروز، گفت: برای روزهای نوروز اخبار ضد و نقیضی در بازار وجود داشت، این موضوع، هاله‌ای از ابهام را برای انجام معاملات و میل به فروش را در سهامداران ایجاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صنایع برتر در بازار گفت: تا چند وقت گذشته برخی از گروه‌ها به عنوان صنایع برتر در بازار معرفی می‌شدند اما اکنون با توجه به عمیق‌تر شدن بازار نمی‌توان صنعتی را به عنوان صنایع برتر در بازار مطرح کرد.

عناوین برگزیده