تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۴۶
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۹۲۵۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مرکز آمار اعلام کرد:

چهار سناریو از پیش بینی تورم سال ۹۸ و سه ماهه آینده با حداکثر ۳۵ درصد

می متالز - پژوهشکده مرکز آمار نرخ تورم سال ۹۸ و نقطه ای سه ماه اول سال ۹۹ را با استفاده از چهار سناریو، حداکثر ۳۵ درصد پیش بینی کرد.
چهار سناریو از پیش بینی تورم سال ۹۸ و سه ماهه آینده با حداکثر ۳۵ درصد

به گزارش می متالز، پژوهشکده مرکز آمار نرخ تورم سال 98 و نقطه ای سه ماه اول سال 99 را با استفاده از چهار سناریو پیش بینی کرد.

سناریو اول: استفاده از الگوی مشابه ماه پایانی سال 97 و سه ماه ابتدایی سال 98 است. با توجه به اینکه در سال 97 با تورم بالایی مواجه بودیم این سناریو می تواند به عنوان حالتی بدبینانه در نظر گرفته شود.

سناریو دوم: استفاده از الگوی مشابه ماه پایانی سال 96 و سه ماه ابتدایی 97 است و چون در این بازه با ثبات نسبی در نرخ تورم مواجه بودیم این سناریو حالتی خوش بینانه دارد.

سناریو سوم: میانگین این دو حالت است.

سناریو چهارم: می توان از رابطه نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده استفاده کرد. با توجه به اینکه شاخص قیمت تولیدکننده بر اساس قیمت تمام شده کالاهای تولیدشده محاسبه می شود، انتظار می رود تغییرات قیمت این بخش با یک وقفه زمانی به تورم مصرف کننده منتقل شود.

بر این اساس سناریو چهارم تغییرات نرخ تورم ماهانه مصرف کننده، تغییرات نرخ تورم ماهانه سه ماه قبل تولیدکننده است. با توجه به اینکه نرخ تورم تولید کننده فقط تا آذر ماه تهیه شده بنابراین پیش بینی براساس این سناریو فقط برای اسفند 98 انجام شده است.

بر اساس سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است، روند نزولی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در خرداد 99 به 27.9 درصد می رسد اما روند نزولی نرخ تورم نقطه ای در اردیبهشت 99 در عدد 20.9 درصد متوقف شده و در خرداد همین سال با افزایش 0.8 درصدی به 21.7 درصد می رسد. طبق جدول در سناریو اول تا چهارم که روند کاهش دارد تورم سالانه سال جاری به ترتیب 35.1، 34.7، 34.9 و 34.7 درصد می شود.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده