تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۳۳
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۹۳۳۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

ظرفیت استخراج از معادن استان سمنان ۲۲ میلیون تن در سال است

می متالز - سرپرست صنعت، معدن و تجارت سمنان بابیان اینکه ظرفیت استخراج از معادن استان ۲۲ میلیون تن در سال است، گفت: صنایع تبدیلی معادن یک امر ضروری برای توسعه است.
ظرفیت استخراج از معادن استان سمنان ۲۲ میلیون تن در سال است

به گزارش می متالز، علی تشنه دل  سرپرست صنعت، معدن و تجارت سمنان ضمن بیان اینکه ۶۲۶ معدن استان سمنان پروانه بهره‌برداری دارند که خود نشانگر توانمندی‌های استان درزمینهٔ تولیدات معدنی است، گفت: معادن گران‌بهایی در سطح استان وجود دارند که برخی‌شان حتی در کشور یگانه و نمونه هستند لذا این معادن بهترین فرصت برای توسعه اشتغال و اقتصادی است.

او بابیان اینکه ظرفیت استخراج از معادن استان سمنان ۲۲ میلیون تن در سال است، افزود: میزان ذخیره قطعی معادن استانی ۶۹۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی بالای یک میلیارد تن در سال برآورد می‌شود که نشانگر ظرفیت و توانمندی استان درزمینهٔ معادن است.

سرپرست صمت استان سمنان همچنین درباره کیفیت معادن استان نیز صحبت کرد و افزود: بسیاری از معادن فلزی که عمدتاً در شرق استان هستند، ظرفیت‌های عظیم اقتصادی محسوب می‌شوند که از حمله آن‌ها می‌توان به مس، کرومیت، پتاس اشاره کرد.

تشنه دل با اشاره به رتبه ممتاز استان سمنان از لحاظ معادن، در بین استان‌های کشور، ابراز کرد: ۴۲ نوع ماده معدنی در استان سمنان کشف‌شده که همه آن‌ها ظرفیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستند.

او بابیان اینکه موقعیت استان سمنان و قرارگیری در چهارراه شمال شرق، نزدیکی به مشهد و تهران، زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی و جاده‌ای، قرارگیری بر سر کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب و محل تلاقی آن‌ها، جمعیت کم، پهنه وسیع، همراهی مدیران و دستگاه‌های اجرایی و همگی در زمره مشوق‌ها و ویژگی‌های استان برای جذب سرمایه‌گذار محسوب می‌شوند.

سرپرست صنعت، معدن و تجارت استان سمنان بابیان اینکه باید ظرفیت‌های معدنی استان را به سرمایه گذاران بیش از پیش شناساند، تاکید کرد: معادن استان در حوزه تولیدات سولفات سدیم رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده که بیانگر ظرفیت‌های سمنان در این حوزه است.

تشنه دل با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذار و نگاه مثبت مدیران استانی به این امر، گفت: ۴۰ درصد گچ، ۶۰ درصد نمک و ۹۰ درصد زئولیت و سلسین موردنیاز کشور از معادن استان تأمین می‌شود و این موضوعی بسیار حائز اهمیت برای جذب سرمایه‌گذاری، اشتغال‌زایی، واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی معدنی هستند.

او بابیان اینکه معادن استان حتی ظرفیت‌های گردشگری نیز محسوب می‌شوند، بیان کرد معادنی در استان وجود دارند که محل خوبی برای جذب گردشگر حرفه‌ای، محل تصویربرداری فیلم و سریال، ساخت مستند، گردشگری علمی، گردشگری حتی درمانی که مانند آن را می‌توان در معادن نمک گرمسار مشاهده کرد، طبیعت گردی هستند و باید از آن‌ها استفاده بهینه کرد.

سرپرست صمت استان سمنان  در پایان با اشاره به توان معدنی استان افزود: این استان در راستای تولیدات معدنی زغال‌سنگ و کرومیت رتبه سوم کشور را دارا است و چهار هزار نفر مستقیم در معادن استان مشغول به کار هستند که آمار اشتغال غیر مستقیم معدنی قطعاً فراتر از این آمار است لذا سمنان را باید استانی مستعد از لحاظ معادن دانست.

عناوین برگزیده