تاریخ: ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۱
بازدید: ۱۰۰۵
کد خبر: ۹۴۱۸۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
بیرونیت بررسی کرد:

روند معدنکاری در معدن لیتیوم بالدهیل استرالیای غربی

می متالز - معدن لیتیوم و تانتالیوم بالد هیل واقع در استرالیای غربی، دارای ذخیره ۱۱/۳ میلیون تنی سنگ معدن لیتیوم و ذخیره ۲ میلیون تنی سنگ معدن تانتالیوم است. این معدن به روش روباز استخراج شده و با روش‌های ثقلی فرآوری می‌شود. در این گزارش با این معدن بیشتر آشنا خواهید شد.
روند معدنکاری در معدن لیتیوم بالدهیل استرالیای غربی

به گزارش می متالز، بر اساس گزارش ماینینگ تکنولوژی، معدن لیتیوم و تانتالیوم بالد هیل در محدوده استرن گلدفیلدز، استرالیای غربی واقع شده است.

مطالعه پیش امکان سنجی بالد هیل در جولای سال ۲۰۱۷ به پایان رسید و کارهای ساخت و ساز در آگوست سال ۲۰۱۷ آغاز شد. تولید کنسانتره لیتیوم از این معدن در ماه مارس سال ۲۰۱۸ آغاز شد و تولید تجاری لیتیوم در جولای سال ۲۰۱۸ آغاز شد و اولین کنسانتره در آوریل ۲۰۱۸ حمل شد. حمل اولین محموله کنسانتره با کشتی در ماه مه ۲۰۱۸ انجام شده است.
پیش بینی می شود این پروژه در سال ۱۵۵،۰۰۰ تن اسپودومن و ۲۶۰،۰۰۰ پوند پنتاکسید تانتالیوم تولید کند. محدوده این معدن ۷۷۴ کیلومتر مربع است و تخمین زده می شود که عمر آن ۹ سال باشد. این معدن میزان تولید ۱۳،۱۶۰ تن کنسانتره لیتیوم را در ژانویه ۲۰۱۹ ثبت کرده است.

 

موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی معدن بالد هیل

معدن لیتیوم و تانتالیوم بالد هیل در منطقه گلد فیلدز- اسپرانس، تقریباً در ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی کالگورلی قرار دارد.
این پروژه بیش از ۵۹.۰۰۰ هکتار گسترش می‌یابد و شامل چهار اجاره نامه معدن، هشت پروانه پی‌جویی، هشت پروانه اکتشاف، مجوز عمومی، مجوز نگهداری و سایر مجوزهای متفرقه است.
میزبان منطقه پروژه حدود دو کمربند از پگماتیت های عناصر کمیاب لیتیوم - سزیم - تانتالیوم است. که شامل کوارتز-آلبیت- موسکوویت-اسپودومن است و به پنج دسته طبقه بندی می شود، یعنی: تانتالیوم، لیتیوم-تانتالیوم ناحیه‌ای ، لیتیوم-تانتالیوم ، لیتیوم و محدوده عقیم.
در زیر این معدن متارسوبات آرکئن با امتداد شمالی و شیب تند (شیست و گری واک) و گرانیتوئیدها قرار دارند که در آنجا پورفیری های فلسی و ورقه ها و رگه‌های پگماتیت به سنگ‌های آرکئن نفوذ کرده است.

 

میزان ذخیره معدن لیتیوم و تانتالیوم بالد هیل

ذخایر احتمالی معدن بالد هیل در حدود ۱۱/۳ میلیون تن سنگ معدن لیتیم و ۲ میلیون تن سنگ معدن تانتالیوم برآورد شده است. تخمین زده می شود که این معدن حاوی۱۱۴۱۰۰ تن Li۲O و ۱/۴ میلیون پوند Ta۲O۵ باشد.

 

معدنکاری در معدن بالد هیل

این معدن در دو فاز توسعه پیدا کرده است که فاز اول بر شروع تولید لیتیوم متمرکز شده است. طبق معمول، روشهای استخراج تراک/ شاول و تراک / بیل مکانیکی در معدن بالد هیل برای بازیابی لیتیوم استفاده می شود. یک مسیر کنسانتره سازی اسپودومن با تولید ۱/۲ میلیون تن کنسانتره در سال، به عنوان بخشی از فاز یک ساخته شده است.
توسعه فاز دوم، شامل پیشرفت مدار جدایش واسطه سنگین لیتیوم(DMS) ، برای بهبود عملکرد مدار جدایش واسطه سنگین فاز اول در دسامبر سال ۲۰۱۹ تکمیل شد. افزایش سایز خردایش باعث بهبود بازده محصول و توان عملیاتی کارخانه شد. سومین مدار جدایش واسطه سنگین برای بهبود انعطاف پذیری اضافه شده است و اجازه می دهد تا ابعاد خوراک بین۰/۵ تا ۱۸ میلی متر باشد. آلیانس برای بهبود نرخ تولید و دستیابی به نسبت باطله برداری و هزینه های پایین، برنامه استخراج معادن اصلاح شده را برای سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ اجرا کرد.
تأسیسات فرآوری تانتالیوم با ظرفیت ۳۲۰۰۰۰ تن در سال شامل یک مدار سرند و خردایش، که یک مدار مارپیچی سه مرحله ای را تغذیه می‌کنند، برای پیش فرآوری سنگ معدن تانتالیوم در سال ۲۰۱۹ استفاده شده است.

 

فرآوری سنگ معدن لیتیوم و تانتالیوم در معدن بالد هیل

سنگ معدن در مدار جدایش واسطه سنگین لیتیوم با ظرفیت ۱/۲ میلیون تن در سال، علاوه بر کارخانه فرآوری موجود در بالد هیل فرآوری می شود. سنگ معدن استخراج شده برای تولید اندازه ۱۰ میلی متر خرد شده و وارد سرند تر مدار واسطه سنگین کنسانتره اسپودومن می شود که مواد کوچکتر از یک میلی‌متر را تفکیک کرده و تانتالیوم را از طریق جداکننده‌های مارپیچی رافر از آن جدا می کند.
مواد سپس به سرند آماده کننده خوراک جدایش واسطه سنگین منتقل می شوند، که بخش درشت خوراک را از ریز جدا می کند. بخش درشت با فروسیلیکون(FeSi) مخلوط شده و به سیکلون واسطه سنگین درشت اولیه پمپ می شود.
بخش ریز خوراک برای از بین بردن میکا، تحت فرایند طبقه بندی رفلاکس قرار می گیرد و محصول حاصل، از سیکلون های واسطه سنگین ریز اولیه و ثانویه برای تولید یک محصول اصلی کنسانتره اسپودومن عبور می کند.
این کارخانه فرآوری در مقایسه با نرخ خوراک طراحی شده ۱۶۱ تن در ساعت در حال حاضر با نرخ خوراک حداکثر ۲۳۰ تن در ساعت کار می کند.
ذرات تانتالیوم کوچکتر از ۱ میلی متر از کارخانه لیتیوم در حال حاضر در یک جداکننده اسپیرال بازیابی می شوند.(T۲)
تانتالیوم پیش فرآوری شده با روش جدایش ثقلی با پیش کنسانتره های T۲ ترکیب می‌شوند و برای پالایش بیشتر آماده می‌شوند.
تانتالیوم موجود در کنسانتره نهایی اسپودومن از طریق یک مدار جیگ ارزان قیمت حذف می شود.(T۳) و در نهایت کنسانتره تانتالیت نهایی آماده صادرات می‌شود.

 

امکانات زیرساختی در معدن بالد هیل

دسترسی معدن بالد هیل از طریق بزرگراه کولگاردی - اسپرانس است.
برق مورد نیاز این معدن توسط ژنراتورهای دیزلی در محل تغذیه می‌شود که می‌توان آن‌ها را اجاره کرد.
آب مورد نیاز کارخانه و عملیات نیز از منابع آب موجود در منطقه معدن جمع آوری می شود.
پرسنل علاوه بر اردوگاه ۴۰ اتاقه موجود، در اردوگاه اجاره ای ۱۵۰ نفری لنفرانچی نیز ساکن هستند.

منبع: بیرونت
عناوین برگزیده