تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۲۲۹
کد خبر: ۹۴۲۶۴
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

اولویت اصلی بخش مسکن در شرایط کنونی چیست

می متالز - رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی اتمام طرح‌های نیمه تمام را مهمترین رویکرد حوزه راه و مسکن دانستند.
اولویت اصلی بخش مسکن در شرایط کنونی چیست

به گزارش می متالز، در پنجمین جلسه ستاد برنامه ریزی و راهبری جهش تولید سازمان برنامه و بودجه که اختصاص به بررسی طرح‌های وزارت راه و شهرسازی داشت و با حضور آقایان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاونان دو دستگاه برگزار شد، طرح‌های در دست اقدام و قابل بهره برداری تا پایان سال ۱۳۹۹ بررسی و مقرر شد: نحوه تخصیص بودجه به این طرح‌ها در قالب یک تفاهمنامه مشترک، حداکثر تا پایان فروردین مبادله شود.

وزیر راه و شهرسازی در این نشست اولویت دادن به طرح‌های نیمه تمام در حوزه راه‌های ریلی، جاده ای، روستایی و تکمیل طرح‌های بندری و ساخت شناور‌های بومی و همچنین ساخت و تکمیل چهارصد هزار واحد مسکونی را در سال جهش تولید از مهمترین برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی دانست.

اسلامی تاکید کرد: در بخش مسکن، امسال صد هزار واحد مسکونی در بخش بافت‌های فرسوده و ۳۰۰ هزار واحد دیگر در بخش طرح ملی تامین مسکن ساخته خواهد شد که نقشی مهم در تحرک بخشی به اقتصاد کشور در صنایع مختلف مرتبط با ساخت و ساز خواهد داشت.

وی از رئیس سازمان برنامه و بودجه خواست به روال سابق حداقل ۲۰ درصد منابع بانک‌ها به تسهیلات مربوط به ساختمان و مسکن تخصیص یابد تا این بخش از رکود خارج شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به اینکه ۸۵ اقدام شاخص در ۷ محور برای سال جهش تولید درنظر گرفته شده است افزود: در بخش ریلی امسال دو هزار دستگاه واگن و کشنده تولید داخل به ناوگان کشور افزوده می‌شود و همچنین بیش از هزار کیلومتر راه روستایی نیز ساخته خواهد شد.

وی گفت: ساخت ماشین آلات راهسازی با شرکت هپکو که پیشتر در قالب قراردادی تنظیم شده علاوه بر اینکه موجب خروج این شرکت و همکاران قطعه ساز آن خواهد شد موجب نوسازی ناوگان خواهد شد.

اسلامی تکمیل راه آهن خواف - هرات را از جمله طرح‌های قابل افتتاح در سالجاری دانست و افزود: یکی دیگر از طرح‌های مهم در بخش ریلی، ساخت و تکمیلی راه آهن میانه - بستان آباد است که موجب کم شدن فاصله میان دو شهر تهران و تبریز خواهد شد و این مسیر را بیش از ۱۱۴ کیلومتر کاهش داده است و زمان سیر را بیش از ۵ ساعت کوتاه می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بوجه نیز در این نشست با اشاره به معضل بزرگ طرح‌های نیمه تمام، تصریح کرد: در این طرح‌ها مبالغ زیادی توسط دولت و بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است، اما ما می‌توانیم از این معضل با اندکی سرمایه گذاری و تکمیل و به بهره‌برداری رساندن آن، ۱۰ تا ۱۵ برابر مبلغ سرمایه گذاری شده، ارزش افزوده کسب کنیم که این امر، از مصادیق بارز جهش در تولید است.

نوبخت افزود: تلاش می‌کنیم بخش مهمی از اعتبارات طرح‌های عمرانی را مانند سال گذشته در همین ماه‌های نخست سال پرداخت کنیم و مطالبه گر اجرای طرح‌ها باشیم.

وی از بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان برنامه و بودجه خواست مباحث حقوقی مربوط به اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه راه و مسکن را حداکثر تا پایان فروردین مشخص کنند و افزود: اولویت اصلی ما تامین منابع مالی و تخصیص آن برای طرح‌هایی است که آثار اجرای آن در کوتاه مدت قابل مشاهده باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات از محل تملک دارایی‌های سرمایه‌ای برای این بخش اختصاصی یافت گفت: از این محل بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان به خزانه پرداخت شد.

وی افزود: در سال گذشته تا قبل از پایان خرداد، ۲۸ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم که در تاریخ کشور اقدامی بی نظیر بود و امیدواریم این اقدام در سالجاری هم تکرار شود.

به گفته نوبخت، امسال با پرداخت اعتبار ۸۷ هزار میلیارد تومانی به اجرای طرح‌های نیمه تمام، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان طرح قابل افتتاح است که می‌توان از آن به عنوان یکی از طرح‌های مهم در سال جهش تولید استفاده کرد.

عناوین برگزیده